واردات مواداولیه به مناطق آزاد بدون ثبت سفارش آزاد شد

معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران در بخشنامه‌ای به گمرکات سراسر کشور اعلام کرد: واردات مواد اولیه و قطعات مورد نیاز تولید به مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی بدون ثبت سفارش مجاز است.
کد خبر : ۹۵۳۷۳
مناطق آزاد

به گزارش ایبِنا، مهرداد جمال ارونقی معاون فنی و امور گمرکی در این بخشنامه فهرستی از ۳۲۴۳ ردیف تعرفه‌ ای که ورود آنها به مناطق آزاد تجاری - صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی نیازی به ارائه ثبت سفارش ندارد را به گمرکات سراسر کشور ابلاغ و اعلام کرد: به منظور تسهیل در فرآیند تولید داخلی در کشور، واردات مواد اولیه و قطعات مورد نیاز تولید به مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی در چهارچوب فهرست اعلامی وزارت صنعت، معدن و تجارت، براساس مقررات این مناطق و بدون ثبت سفارش در وزارت صنعت، معدن و تجارت مجاز است.


این بخشنامه شامل گمرکات اجرایی مستقر در مناطق آزاد کیش، قشم، چابهار، اروند، انزلی، ارس و ماکو و تمامی مناطق ویژه اقتصادی می شود.


متن کامل بخشنامه مهرداد جمال ارونقی معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران خطاب به گمرکات کشور بدین شرح است: هیات محترم وزیران در خصوص تسهیل در فرآیند تولید داخلی در کشور و واردات مواد اولیه و قطعات مورد نیاز تولید به مناطق آزاد تجاری ‌- صنعتی و ویژه اقتصادی و نامه ۵ دی ماه ۹۷ وزیر صنعت، معدن و تجارت متضمن فهرست ۳۲۴۳ ردیف تعرفه‌هایی که ورود آنها به مناطق آزاد تجاری - صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی نیازی به ارائه ثبت سفارش ندارد ارسال و اعلام می‌دارد براساس مفاد بند یک مصوبه صدرالاشاره: "به منظور تسهیل در فرآیند تولید داخلی در کشور، واردات مواد اولیه و قطعات مورد نیاز تولید به مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی در چهارچوب فهرست اعلامی وزارت صنعت، معدن و تجارت، براساس مقررات این مناطق و بدون ثبت سفارش در وزارت صنعت، معدن و تجارت، مجاز است. " خواهشمند است دستور فرمایید با رعایت کامل مقررات بررسی و اقدام نمایند. بدیهی است ورود کالاهای فهرست مزبور به سرزمین اصلی از مناطق یادشده مستلزم رعایت کامل مقررات مربوطه می‌باشد.


ارونقی معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران همچنین از اقدام اورژانسی گمرک برای تعیین تکلیف کالاهای انباشته شده در بنادر خبر داد و اعلام کرد: تیم فنی دفاتر ستادی گمرک به سرپرستی اینجانب از شنبه در بندر شهید رجایی مستقر می شود.


وی افزود: من به همراه مدیران و معاونین دفاتر ستادی از شنبه هفته آینده در گمرک شهید رجایی حضور یافته و مشکلات و مسائل گمرک مذکور را مورد بررسی قرار خواهیم داد. ارونقی گفت: انتظار داریم صاحبان کالا و مراجعین هرگونه مشکلی در روند انجام تشریفات کالاهای خود در تمامی رویه های گمرکی دارند به اینجانب منعکس یا در گمرک مذکور حضور داشته باشند تا به این مشکلات رسیدگی و در صورت امکان نسبت به رفع مشکل و در غیر اینصورت نسبت به پیگیری آنها از مراجع ذیربط اقدام شود.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر