16 دی 1397 - 13:05

جزییات جلسه سه ساعته همتی با صادرکنندگان/ تاکید بر حمایت از تولید

رییس کنفدراسیون صادرات درباره جزییات جلسه ۳ساعته عبدالناصر همتی با صادرکنندگان، گفت: رییس کل بانک مرکزی تاکید دارد که سیاست های این بانک در جهت افزایش قدرت خرید، حمایت از تولید و تقویت پول ملی است.
کد خبر : ۹۵۵۴۵
همتی

محمد لاهوتی در گفت و گو با خبرنگار ایبِنا درباره جلسه شب گذشته در بانک مرکزی گفت: این نشست بنا به درخواست غلامحسین شافعی رییس اتاق بازرگانی ایران و با حضورعبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی، معاون و مدیران بخش ارزی و همچنین اعضای هیات رییسه اتاق بازرگانی، ۲ شرکت بزرگ صادرکننده، کنفدراسیون صادرات و رییس کمیسیون صادرات اتاق ایران برگزار شد.


وی با بیان اینکه این جلسه ۳ ساعت به طول انجامید، اظهار داشت: در این جلسه دغدغه های اصلی صادرکنندگان مطرح شد. از جمله این موارد واردات کالا در مقابل صادراتی بود که در سامانه ثبت نشده بود که به دلیل عدم اطلاع از روش ها یا عدم اطلاع رسانی بود.


عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ادامه داد: صادرکنندگان بزرگ کالا و مواد اولیه باید واردات خود را  محل صادرات در سامانه  ثبت کنند. بانک مرکزی نیز معتقد است که ارز حاصل از صادرات باید از طریق سامانه نیما وارد کشور شود تا قیمت‌ها متعادل شود و این امر بیشتر متوجه صادرکنندگان بالای یک میلیون دلار است.


رییس کنفدراسیون صادرات افزود: رییس کل بانک مرکزی تاکید دارد که سیاست‌های این بانک در جهت تعدیل نرخ ارز و عرضه آن متناسب با تقاضاست و اینکه بخشنامه‌های موجود با وجود مشکلاتی که از نگاه بخش خصوصی به ویژه صادرکنندگان کوچک و متوسط برای نقل و انتقال به سامانه نیما دارد، نباید تغییر کند.


لاهوتی تصریح کرد: یکی دیگر از موارد این بود که در موضوع واردات در مقابل صادرات، ثبت سفارش دارای مشکل است و نرخ پایه صادراتی بالاتر از نرخ های معمول است و به طور عملی تعهد بیشتری را برای صادرکننده به وجود می آورد. از سوی دیگر بانک مرکزی بدرستی می‌گوید که تنها سیاستگذار ارزی است و نمی‌تواند در حیطه وظایف وزارت صنعت یا وزارت اقتصاد تصمیمی بگیرد.


وی افزود: بانک مرکزی و معاونت ارزی آن می‌گویند که براساس سیاست های کنونی ارزی بوده که توانسته اند بازار ارز را ساماندهی کنند.


عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اظهار داشت: در نهایت توافق شد تا بانک مرکزی با اتاق بازرگانی تعامل بیشتری داشته باشد و در صورت نیاز این جلسات به شکل مستمر و ماهانه برگزار شود.


لاهوتی گفت: رییس کل بانک مرکزی در این جلسه تاکید کرد که سیاست‌های این بانک تنها مختص به صادرکنندگان نیست و در جهت افزایش قدرت خرید، تقویت پول ملی و حمایت از تولید و اشتغال است.


وی در خصوص سامانه طراحی شده برای موضوع واردات در مقابل صادرات نیز اظهار داشت: در این جلسه اعلام شد که بانک مرکزی مشکلی در این زمینه برابر با بخشنامه رفع تعهد ارزی ندارد. با این حال این مشکل در ثبت سفارش وجود دارد و به نظر می رسد که اتاق بازرگانی باید این موضوع را از طریق وزارت صنعت حل کند.


رییس کنفدراسیون صادرات ادامه داد: رییس کل بانک مرکزی و معاون ارزی در جلسه شب گذشته گفتند که اولویت بندی درباره واردات از طریق صادرات ملاک نیست و حتی صادرکنندگان می‌توانند ارز خود را در سامانه نیما با هر نرخی برای فروش عرضه کنند اما اینکه خریداری برای آن نباشد، مشکل بانک مرکزی نیست.


لاهوتی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر در این جلسه مسئولین بانک مرکزی موضوع بالا بودن نرخ پایه صادراتی را خارج از حیطه مسئولیت خود دانسته و اعلام کردند که این موضوع باید از طریق گمرک و وزارت اقتصاد رفع شود و این بانک تنها در حیطه وظایف خود اظهارنظر می‌کند.


رییس کنفدراسیون صادرات پیشنهاد داد که برای رفع مشکل صادرکنندگان، جلسه ای با حضور اعضای اتاق بازرگانی، وزرای صمت و اقتصاد و رییس کل بانک مرکزی و معاونین آنها برگزار شود.


وی ادامه داد: بانک مرکزی می گوید ارز واردات را باید از محل صادرات غیرنفتی تامین کند ولی صادرکنندگان برای واردات کالا در زمان ثبت سفارش با اولویت بندی وزارت صنعت روبه رو می شوند.


رییس کنفدراسیون صادرات خاطرنشان کرد: در حالی که بیش از ۴ هزار تعرفه برای نرخ های پایه صادراتی داریم، اعضای کمیته این موضوع در وزارت اقتصاد و گمرک تنها ۵ یا ۶ نفر هستند و هفته ای یک روز جلسه می گذارند و این مشکل با این تعداد نفرات و جلسات آن حل نمی شود.



ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر