15 ارديبهشت 1398 - 13:48

رونمایی از سامانه های سپند، نهاب در بانک توسعه صادرات ایران

بانک توسعه صادرات ایران به منظور تسهیل در ارائه خدمات به مشتریان و ارتقای خدمات بانکداری دیجیتالی از دو سامانه جدید رونمایی کرد.
کد خبر : ۹۹۶۰۱
به گزارش روابط عمومی بانک توسعه صادرات به نقل از مدیریت امور فناوری اطلاعات و ارتباطات سامانه های سپند و نهاب برخط ازجمله خدمات جدید بانکداری دیجیتالی به شمار می روند که اخیرا به بهره برداری رسیده اند

به گزارش ایبِنا به نقل از روابط عمومی بانک توسعه صادرات به نقل از مدیریت امور فناوری اطلاعات و ارتباطات سامانه های سپند و نهاب برخط ازجمله خدمات جدید بانکداری دیجیتالی به شمار می روند که اخیرا به بهره برداری رسیده اند.


۱. سپند، نسل جدید پرداخت الکترونیکی


سپند مخفف سامانه پرداخت های نظام مند دوره ای است .مشتریان بانک ها از طریق این خدمت می توانند طی مجوزهایی به بانک خود اجازه دهند که مبلغ ثابت یا متغیری را در بازه های زمانی خاصی از حساب وی برداشت و به حساب شخص یا اشخاص ذینفع در همان بانک یا بانکهای دیگر انتقال دهد.
به عملیاتی گفته می‌شود که با استفاده از آن، مشتری می‌تواند پرداخت‌های مورد نیاز خود را انجام دهد. در این عملیات، مشتری به کارگزار، اجازه برداشت از حساب خاصی را جهت پرداخت هزینه‌هایی مانند صورتحساب قبض، در قالب یک دستور پرداخت، صادر می‌نماید. در این سیستم بانک بابت هر تراکنش درصدی را به عنوان کارمزد از کارگزار دریافت می‌نماید.
براین اساس پرداخت صورتحساب های دوره ای به صورت خودکار از حساب بانکی افراد به درخواست مشتری توسط سامانه سپند به صورت برداشت مستقیم (Direct debit) انجام می شود.
۲- سامانه نهاب برخط
نهاب، نظام هویت سنجی اطلاعات مشتریان بانکی است که امکان اختصاص کد شناسایی منحصر به فرد برای هر یک از افراد جامعه را در شبکه بانکی میسر می‌سازد و بانکها از این پس می توانند شناسه هویت الکترونیکی بانکی مشتریان (کد شهاب) را از این سامانه دریافت کنند.
جمع آوری و پالایش داده های هویتی مشتریان نظام بانکی که در یک پایگاه متمرکز توسط سامانه مناسب انجام می شود.
کد شهاب یا شناسه هویت الکترونیک بانکی، شناسه منحصر به فردی است که جهت شناسایی مشتریان بانکی به هریک از اشخاص حقیقی و حقوقی اختصاص می‌یابد.
بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری اعلام کرد تمامی خدمات بانکی به سپرده‌گذاران از ابتدای اردیبهشت ۱۳۹۸ منوط به دریافت کد شهاب است و حساب‌های دارای نقص اطلاعات هویتی و فاقد کد شهاب مسدود خواهند شد. و در این راستا بانک توسعه صادرات ایران نیز سیستم متمرکز بانکداری (سفیر) خود را به این سامانه متصل نموده است.
از اهداف کلان این پروژه فراهم کردن بستری امن برای انتقال امن اطلاعات هویتی و بانکی مشتریان نظام بانکی به مرکز ریشه گواهی بانکی جهت صدور توکن‌های «نماد» بوده و به‌عنوان پروفایل مشتریان بانکی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.از جمله مهم‌ترین دستاوردهایی که با راه‌اندازی این پروژه به دست می‌آید تحت پوشش قرار گرفتن سامانه‌های سیستم مدیریت سپرده‌ها، سیستم مدیریت تسهیلات، سیستم ارزی، سیستم‌های بانکداری اینترنتی، سیستم بانکداری همراه، سیستم تلفن بانک و کانال‌ها و مشتریان است.
این سامانه ها در بانک توسعه صادرات به همت مدیریت امور فناوری اطلاعات و ارتباطات و همکاری امور مالی، اداره مبارزه با پولشویی و تطبیق، شعبه مرکزی و همچنین شرکت خدمات انفورماتیک به بهره برداری رسیده اند.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر