18 ارديبهشت 1398 - 09:46

ارزیابی چارچوب‌های نظارتی معاملات الگوریتمی در بورس‌

مدیریت تحقیق و توسعه بورس تهران اعلام کرد: معاملات الگوریتمی می‌تواند دارای مزایایی از قبیل افزایش نقدشوندگی، مدیریت جریان سفارش‌های بزرگ با کمترین اثر بر بازار و کاهش نوسانات کوتاه‌مدت باشد.
کد خبر : ۹۹۷۱۳
طرح

به گزارش ایبِنا، سیستم‌های معاملات الگوریتمی توانایی وارد کردن حجم بزرگی از سفارش‌ها را در یک یا چند بازار در مدت زمان کوتاهی دارند و در حال حاضر بخش قابل‌توجهی از معاملات در بورس‌های اوراق بهادار معتبر نیز از طریق الگوریتم‌ها انجام می‌شود.


در معاملات الگوریتمی، رایانه‌ها به منظور ارایه سفارش بدون مداخله انسان به صورت مستقیم با سامانه‌های معاملاتی ارتباط برقرار می‌کنند. رایانه‌ها اطلاعات بازار را با سرعت بالایی، بر مبنای یک الگوریتم مشخص، مشاهده و بررسی می‌کنند و اغلب در کسری از ‌ثانیه سفارش‌های معاملاتی را ارسال می‌کنند.


افزایش نقدشوندگی


معاملات الگوریتمی می‌تواند دارای مزایایی از قبیل افزایش نقدشوندگی، مدیریت جریان سفارش‌های بزرگ با کمترین اثر بر بازار و کاهش نوسانات کوتاه‌مدت باشد. از آنجایی که استراتژی‌های معاملات الگوریتمی در بورس‌های اوراق بهادار گسترده‌تر شده‌اند، احتمال تأثیرگذاری منفی این استراتژی‌ها بر بازار و ثبات شرکت‌ها نیز افزایش یافته است.


از طرفی دیگر، نبود نظارت صحیح بر معاملات الگوریتمی می‌تواند ریسک‌های زیادی را به بازار وارد کرده و مقدمات سقوط بازارهای مالی را فراهم کند. به همین دلیل، نهادهای ناظر و بورس‌های اوراق بهادار، الزاماتی را برای شرکت‌های فعال در معاملات الگوریتمی اتخاذ کرده‌اند تا از هرگونه سوءاستفاده و دستکاری بازار جلوگیری کنند.


براساس الزامات نهادهای ناظر کشورها، شرکت‌های فعال در معاملات الگوریتمی باید رویه‌ها و سازوکارهای مناسبی را برای نظارت بر سیستم‌های معاملات الگوریتمی اتخاذ کنند تا از ورود سفارش‌های غیرمنطقی به سامانه معاملات و اجرای آنها جلوگیری کنند.


تأیید الگوریتم‌ها


همچنین نهادهای ناظر به منظور تسلط بهتر بر جریان ثبت سفارش و ردگیری موقعیت‌های معاملاتی، الزاماتی را بر الگوریتم‌ها و استراتژی‌های مورد استفاده‌ی شرکت‌ها وضع کرده‌اند.


بدین منظور شرکت‌ها باید برای بازبینی و تست‌کردن هر یک از الگوریتم‌های معاملاتی مورد استفاده‌ی خود و همچنین توسعه، به‌کارگیری و نظارت بعد از اجرای استراتژی‌های معاملاتی، دارای سیاست‌ها و رویه‌های مناسب باشند. همچنین شرکت‌های فعال در معاملات الگوریتمی باید برای تأیید الگوریتم‌های مورد استفاده‌ی خود، مجوز لازم را از بورس اوراق بهادار دریافت کنند.


بورس‌های اوراق بهادار نیز به‌منظور حصول اطمینان از حفظ منظم معاملات و یکپارچگی بازار، باید دارای سیستم مناسبی برای شناسایی الگوریتم‌های ناکارآمد و نادرست بوده و در صورت لزوم اقداماتی را در این راستا انجام دهند. همچنین نهادهای ناظر یا بورس‌های اوراق بهادار می‌توانند جزئیات استراتژی‌های معاملاتی را که توسط الگوریتم‌ها استفاده می‌شود برای اهداف نظارتی و تحقیقاتی پی‌گیری کنند.


در این گزارش به بررسی الزامات نظارت بر معاملات الگوریتمی در برخی از بورس‌های اوراق بهادار همچون آمریکا، هند، استرالیا، کانادا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا پرداخته شده است.


همچنین پیشنهادهای ارائه شده توسط نهاد قانون‌گذار خدمات مالی انگلستان در زمینه نظارت بر معاملات الگوریتمی در این گزارش مورد بررسی قرار گرفته است.







ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر