20 خرداد 1399 - 12:08

ارائه خدمات درسامانه ESB وابسته به وضعیت کربنکینگ بانک‌های ادغامی

رئیس اداره کل توسعه فناوری اطلاعات بانک سپه گفت: سامانه ESB یک سامانه چند وجهی است که به شعب بانک های ادغامی و Core سیستم‌های آنها متصل است و خدمات پایه را در تمامی شعب به مشتریان ارائه می کند.
کد خبر : ۱۱۴۹۸۲
ادغام بانک ها

حمید شیخی در گفت و گو با خبرنگار ایبِنا اظهار داشت: یکی از موضوعاتی که در ادغام مطرح می شود؛ این است که احتمال دارد که یک سری از شعب در این روند ادغام شوند و همچنین  تابلوی تمام شعب یکسان می شوند به همین منظور برای این که مشتریان بانک‌های ادغامی سر درگم نشوند تهیه و تولید نرم افزار ESB در دستور کار قرار گرفت تا از طریق آن بتوان در تمامی شعب بانک های ادغامی سرویس های پایه به مشتریان ارائه شود.


وی یادآور شد: سامانه ESB بر این مبنا طراحی شد تا امکان سرویس دهی به مشتریان تمامی بانک های ادغامی در تمامی شعب فراهم شود و این سامانه مشابه شتاب در شبکه بانکی عمل می‌کند با این تفاوت که درگاه متصل به آن شعب بانک‌های ادغامی  هستند.


شیخی افزود: در این روند شعب با یکسری پرتکل های امنیتی خاص به سامانه ESB متصل وخود سامانه ESB به کربنکینگ‌های بانک های ادغامی اتصال می یابد و شرایطی فراهم می شود که اگر بعنوان مثال مشتری موسسه کوثر به یکی از شعب بانک سپه  مراجعه کند؛ بتواند خدمات پایه را از این شعب دریافت کند.


وی با اشاره به این موضوع که شاید مشتریان انتظار داشته باشند تمام خدماتی که در گذشته از شعب بانک های خود دریافت می‌کردند در روند ادغام ودر شعب سایر بانکها نیز به  آن ها ارائه شود، گفت: اینگونه نیست بلکه  در روند ادغام در حال حاضر خدمات پایه مثل: دریافت، پرداخت، مانده گیری، صورت حساب، وصول چک و در بخش تسهیلات مشاهده مانده اقساط و پرداخت اقساط ارائه میشود و در حوزه کارت هم بحث تغییر رمز و وضعیت کارت قابل ارائه است.


رئیس اداره کل توسعه فناوری اطلاعات بانک سپه در خصوص ارزیابی عملکرد سامانه ESB گفت: از روز یازدهم خردادماه این سامانه آغاز به کار کرده و در حال حاضر هم به بانک های ادغام شده (مهراقتصاد و حکمت ایرانیان  )  سرویس‌دهی میکند و تعداد تراکنش‌ها در روزهای اول کم و به مرور در حال افزایش است و تاکنون عملکرد این سامانه مثبت ارزیابی می شود.


وی در پاسخ به این سوال که برآورد می شود که تا زمان مهاجرت کامل بانک های ادغامی و یکی شدن کربنکینگ ها شاید دو سال به دارازا بکشد و در این مدت سامانه ESB مورد استفاده قرار گیرد، آیا برنامه ای برای توسعه خدمات روی این سامانه در نظر گرفته شده است، اظهار داشت: به مرور زمان بر اساس نیازهای جدید مشتریان با انجام  مذاکرات و  مکاتبات با پیمانکاران کر سیستم های بانک های ادغامی این امکان وجود دارد که خدمات بیشتری را بتوانیم روی این سامانه ارائه دهیم.


شیخی افزود: در اصل، سرویس هایی که در سامانه ESB قابل عرضه است باید از سوی کربنکینگ بانک‌های ادغامی ارائه شود و اگر از لحاظ فنی و کسب و کاری قابلیت ارائه این سرویس ها  از سوی بانک‌های ادغامی فراهم شود ما نیز می توانیم این خدمات را روی سامانه ESB به مشتریان بانک های ادغامی ارائه دهیم.


وی در خاتمه تاکید کرد: نرم افزار ESB از سوی شرکت داتین طراحی شده است و از زمان آغاز به کار تا کنون با تعداد تراکنش هایی که از خود به جا گذاشته کارکرد خوبی از خود نشان داده است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر