قیمت نفت به بالاترین سطح چند ساله رسید

با بهبود تقاضا، قیمت نفت به بالاترین رکورد چند ساله رسید.
کد خبر : ۱۲۴۶۵۳
نفت

به گزارش ایبِنا به نقل از رویترز، روز جمعه قیمت نفت به بالاترین سطح چند ساله رسیده و طی سومین هفته متوالی به دنبال بهبود تقاضای جهانی  سود داشت. و این در حالی است که افزایش نرخ واکسیناسیون COVID-۱۹ به حذف محدودیت های همه گیری کمک می کند. معاملات آتی نفت خام برنت با ۷۲ دلار و ۶۹ سنت در هر بشکه، پس از رسیدن به بالاترین میزان از ماه می سال ۲۰۱۹ ، ۱۷ سنت افزایش یافت. در این هفته، نفت برنت ۱ درصد رشد داشت. معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمدیت (WTI) با قیمت ۷۰.۹۱ دلار در هر بشکه ، ۶۲ سنت افزایش یافت و در بالاترین سطح از اکتبر ۲۰۱۸ قرار گرفت. WTI در این هفته ۱.۹ درصد رشد داشت.


به گفته یک تحلیل گر ارشد، تقاضا سریعتر از عرضه برمی گردد و برای تامین این تقاضا نیاز به عرضه بیشتری خواهیم داشت. آژانس بین المللی انرژی (IEA) در گزارش ماهانه خود اعلام کرد که اوپک پلاس، برای تامین تقاضای بهبود یافته تا سطح قبل از همه گیری، تا پایان سال ۲۰۲۲ نیاز به افزایش تولید دارد.


اوپک پلاس باید تولید را افزایش دهد تا بازارهای جهانی نفت به اندازه کافی تامین شود. در این گزارش آمده است که افزایش تقاضا و سیاست های کوتاه مدت کشورها با درخواست آژانس بین المللی انرژی برای پایان دادن به بودجه جدید نفت، گاز و زغال سنگ مغایرت دارد. آژانس بین المللی انرژی گفت: در سال ۲۰۲۲ گروه ۲۴ عضوی اوپک پلاس، به رهبری عربستان سعودی و روسیه، قادر به افزایش ۱.۴ میلیون بشکه در روز نفت خام بیش از هدف خود در جولای ۲۰۲۱ تا مارس ۲۰۲۲ هستند.


بانک سرمایه گذاری گلدمن ساکس ایالات متحده اعلام کرد که انتظار می رود قیمت نفت خام برنت در تابستان امسال به ۸۰ دلار در هر بشکه برسد با وجودی که افزایش واکسیناسیون فعالیت اقتصادی جهانی را افزایش می دهد.


یک متخصص گفت: واکسیناسیون در آمریکای شمالی و اروپا کمک می کند تا تقاضا همان زمان با افزایش تولید اوپک پلاس، بازگردد و به افزایش قیمت نفت کمک کند. تحلیلگران گفتند: داده ها نشان می دهد ترافیک جاده ای در آمریکای شمالی و بیشتر اروپا به سطح قبل از COVID-۱۹ بازگشته و باعث دلگرمی است.


حتی بازار سوخت جت نیز با افزایش ۱۷ درصدی پروازها در اروپا طی دو هفته گذشته بهبود یافته است. شرکت خدمات انرژی Baker Hughes Co (BKR.N) در گزارش هفتگی خود اعلام کرد که سکوهای نفتی ایالات متحده در این هفته با شش مورد افزایش به ۳۶۵ مورد رسیده که بالاترین میزان از آوریل ۲۰۲۰ است و بیشترین افزایش هفتگی سکوهای نفتی در یک ماه بود.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر