خلاصه وضعیت بازارهای مالی جهان سی ام آذرماه

آخرین قیمت نفت، قیمت ارز و طلا، سهام‌های بازار آسیا و اقیانوسیه و وال استریت، ارزهای رمزنگاری شده در معاملات امروز مورد بررسی قرار گرفت.
کد خبر : ۱۲۹۱۵۳
بازار مالی

 به گزارش ایبِنا به نقل از سی ان بی سی، تغییرات بازارهای جهانی حاکی از کاهش قیمت نفت، کاهش ارزش سهام ها در بازار آسیا و افزایش ارزش دلار و افزایش محدود قیمت طلا و نوسان در بازار ارزهای رمزنگاری شده است که شرح آن در ذیل آمده است:



  • قیمت نفت اندکی افزایش یافت


روز سه‌شنبه قیمت نفت افزایش یافت، اگرچه سرمایه‌گذاران نگران شیوع سریع اومیکرون در سطح جهان بودند که باعث شد کشورها محدودیت‌های بیشتری در نظر بگیرند که بالقوه تقاضای سوخت را کاهش می‌دهد. در ساعت ۴:۳۵ به وقت تهران معاملات آتی نفت برنت با ۹ سنت یا ۰.۱ درصد افزایش به ۷۱.۶۱ دلار در هر بشکه رسید، در حالی که معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) با ۲۳ سنت یا ۰.۳ درصد افزایش به ۶۸.۸۴ دلار در هر بشکه رسید.


روز سه‌شنبه تحلیل گران انرژی جی‌بی‌سی در یادداشتی نوشتند: به‌نظر می‌رسد که بریتانیا پس از ۲۶ دسامبر مجدداً محدودیت‌ها را برقرار کند. روز دوشنبه بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا گفت، پس از اینکه هلند چهارمین دور قرنطینه را آغاز کرد و سایر کشورهای اروپایی محدودیت‌های کریسمس در نظر گرفتند، در صورت نیاز، محدودیت‌های کرونا را برای کاهش سرعت شیوع اومیکرون تشدید خواهد کرد. موارد ابتلای اومیکرون به سرعت در سراسر اروپا و ایالات متحده افزایش می یابد، طی دو یا سه روز در لندن و جاهای دیگر دو برابر شده و تلفات سنگینی را بر بازارهای مالی وارد می کند، که از تاثیر آن بر بهبود اقتصاد جهانی بیم دارند.


روز دوشنبه، شرکت واکسن سازی مدرنا گفت که دوز تقویت کننده واکسن کووید-۱۹ اش قادر است در آزمایش ها در برابر شیوع سریع نوع اومیکرون محافظت کند و سرمایه گذاران را امیدوار کند. دو منبع از این گروه به رویترز گفتند، در زمینه عرضه، پایبندی اوپک پلاس به کاهش تولید نفت از ۱۱۶ درصد در ماه قبل، تا ۱۱۷ درصد در ماه نوامبر افزایش یافت که نشان می‌دهد سطح تولید بسیار پایین‌تر از اهداف مورد توافق است. روز دوشنبه نظرسنجی اولیه رویترز نشان داد، انتظار می‌رود ذخایر نفت خام در ایالات متحده برای چهارمین هفته متوالی کاهش یابد، احتمالا ذخایر میعانات و بنزین هفته گذشته افزایش یافته است.



  • ارزش سهام های بازار آسیا افزایش یافت


با ادامه نظارت سرمایه گذاران بر وضعیت سویه اومیکرون، در معاملات روز سه شنبه ارزش سهام های آسیا و اقیانوسیه افزایش یافت. سهام های ژاپن در این منطقه رشد کرد، به طوری که نیک کی ۲۲۵ در ژاپن ۲.۰۳ درصد افزایش یافت در حالی که شاخص تاپیکس۱.۶۷ رشد کرد. کاسپای کره جنوبی ۰.۴۱ درصد صعود کرد. سهام های چین افزایش یافت و کامپوزیت شانگهای حدود ۰.۴ درصد و شنژن اندکی رشد کرد. شاخص هنگ سنگ هنگ کنگ ۰.۵۴ درصد افزایش یافت.در سهام های استرالیا، اس اند پی/ای اس اکس۲۰۰ ، ۰.۷۸ درصد افزایش یافت. ام اس سی آی، جامع ترین شاخص سهام آسیا و اقیانوسیه ۰.۷۳ درصد بالاتر معامله شد. روز دوشنبه با نگرانی ها از شیوع سریع اومیکرون، که بر تصمیم سرمایه گذاران تأثیر گذاشت، سهام های جهانی سقوط کردند. سهام های قطعات افزایش داشت.


در معاملات روز سه شنبه، سهام های قطعات نیمه رسانا در آسیا و اقیانوسیه افزایش یافت. سهام های  بورس آمریکا در معاملات روز دوشنبه نزدیک به ۷ درصد افزایش یافت. در ژاپن، سهام های توکیو الکترون تقریباً ۴ درصد جهش کرد در حالی که ادوندتست ۴.۳۱ درصد افزایش یافت. در کره جنوبی، سهام های سامسونگ الکترونیک ۱.۱۷ درصد افزایش یافت در حالی که اس کی هاینیکس ۲.۹ درصد افزایش یافت. سهام  های اس ام آی سی در فهرست هنگ کنگ نیز بیش از ۱ درصد افزایش داشت.



  • کاهش ارزش سهام ها در وال استریت


در وال استریت، شاخص های اصلی هر کدام بیش از ۱ درصد کاهش یافتند و دلیل آن عدم اطمینان از او میکرون بود. شاخص صنعتی داوجونز با ۴۳۳.۲۸ واحد یا ۱.۲۳ درصد کاهش به ۳۴۹۳۲.۱۶ واحد رسید در حالی که اس اند پی ۵۰۰ با ۱.۱۴ درصد کاهش به ۴۵۶۸.۰۲ واحد رسید. کامپوزیت نزداک با ۱.۲۴ درصد کاهش به ۱۴۹۸۰.۹۴ واحد رسید.



  • بازار ارز و ارزهای رمزنگاری شده


شاخص دلار آمریکا در برابر سبدی از همتایان خود، در ۹۶.۴۷۴ قرار داشت که پایین‌تر از سطح اخیر مشاهده شد. ین ژاپن در ۱۱۳.۶۵ در هر دلار معامله شد که قوی تر از سطوح هفته گذشته در برابر دلار آمریکا بود. دلار استرالیا در ۰.۷۱۱۱ بود که پس از کاهش هفته گذشته در حال بهبود است.


در بازار ارزهای رمزنگاری شده امروز صبح ساعت ۱۰:۲۰ به وقت تهران، بیت کوین با افزایش .۲۶۳ درصدی در۴۸۴۴۲.۶۸ دلار و اتریوم با افزایش۲.۵۱ درصدی در ۴۰۰۵.۶۰ دلار قرار گرفت.



  • قیمت جهانی طلا کاهش یافت


با تلاش سرمایه گذاران به منظور ارزیابی تأثیر افزایش موارد ابتلا به اومیکرون و میزان افزایش نرخ فدرال رزرو ایالات متحده بر افزایش تورم، قیمت طلا در معاملات پرنوسان روز دوشنبه کاهش یافت. طلای اسپات با ۰.۲ درصد کاهش به ۱۷۹۳.۳۳ دلار در هر اونس رسید، در حالی که معاملات طلای آمریکا با ۰.۶ درصد کاهش تا ۱۷۹۴.۶۰ دلار در هر اونس رسید. قیمت پالادیوم با ۲ درصد کاهش به ۱۷۴۶.۸۵ دلار در هر اونس رسید، در حالی که پلاتین ۰.۱ درصد افزایش یافت و به ۹۳۰.۵۰ دلار در هر اونس رسید. نقره با ۰.۳ درصد کاهش به ۲۲.۲۸ دلار رسید.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر