خلاصه وضعیت بازارهای مالی جهان اول دی‌ماه

آخرین قیمت نفت، قیمت ارز و طلا، سهام‌های بازار آسیا و اقیانوسیه و وال استریت، ارزهای رمزنگاری شده در معاملات امروز مورد بررسی قرار گرفت.
کد خبر : ۱۲۹۱۶۹
بازار مالی

 به گزارش ایبِنا به نقل از سی ان بی سی، تغییرات بازارهای جهانی حاکی از افزایش قیمت نفت، افزایش ارزش سهام ها در بازار آسیا و وال استریت و افزایش ارزش دلار و ثبات قیمت طلا و نوسان در بازار ارزهای رمزنگاری شده است که شرح آن در ذیل آمده است:



  • قیمت نفت افزایش یافت


روز سه‌شنبه قیمت نفت پس از کاهش شدید قبلی با بهبود قدرت ریسک سرمایه‌گذاران علی رغم اینکه با شیوع سریع سویه اومیکرون کرونا در سراسر جهان محتاط بودند. نفت خام برنت با ۲.۴۶ دلار یا ۳.۴ درصد افزایش به ۷۳.۹۸ دلار در هر بشکه رسید و نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) با ۲.۵۱ دلار یا ۳.۶۶ درصد افزایش به ۷۱.۱۲ دلار در هر بشکه رسید. به گفته یک تحلیل گر: پس از چند روز دشوار، قیمت نفت خام در حال افزایش است. کشورهای سراسر اروپا در حال بررسی محدودیت‌های جدید بودند، سویه اومیکرون چند روز قبل از کریسمس جهان را فرا گرفت و برنامه‌های سفر و بازارهای مالی.را دچار آشفتگی کرد.


دو منبع به رویترز گفتند، در زمینه عرضه، پایبندی اوپک پلاس به کاهش تولید نفت در ماه نوامبر از ۱۱۶ درصد در ماه قبل به ۱۱۷ درصد افزایش یافت که نشان می‌دهد سطح تولید بسیار پایین‌تر از اهداف مورد توافق است. نظرسنجی اولیه رویترز در روز دوشنبه نشان داد در ایالات متحده، انتظار می‌رود ذخایر نفت خام برای چهارمین هفته متوالی کاهش یابد، در حالی که احتمالا ذخایر میعانات و بنزین هفته گذشته افزایش یافته است.



  • ارزش سهام های آسیا افزایش یافت


با ادامه ارزیابی سرمایه گذاران از تاثیر سویه اومیکرون، سهام های آسیا و اقیانوسیه در معاملات چهارشنبه بالاتر رفتند. شاخص هنگ سنگ هنگ کنگ ۰.۳۳ درصد افزایش یافت، در حالی که رشد قبلی بیش از ۱ درصد بود. سهام های چین بالاتر بود، کامپوزیت شانگهای بالاتر و شنژن ۰.۶۸۳ رشد کرد. در ژاپن، نیک کی ۲۲۵، ۰.۱۵ درصد بیش از رشدهای قبل، بالاتر رفت. شاخص تاپیکس  ۰.۱۳ درصد افزایش یافت. کاسپای کره جنوبی ۰.۲۱ درصد افزایش یافت. در استرالیا، اس اند پی/ ای اس اکس۲۰۰ پس از ضررهای قبلی حدود ۰.۱ درصد رشد کرد. ام اس سی آی، جامع ترین شاخص سهام آسیا و اقیانوسیه ۰.۳۱ درصد افزایش یافت.


سهام های مسافرتی سنگاپور در معاملات چهارشنبه کاهش یافت پس از آنکه وزارت بهداشت این کشور از توقف فروش بلیت‌های جدید برای سفرهای بدون قرنطینه از روز پنجشنبه به منظور محدود کردن ورود مبتلایان اومیکرون خبر داد. سهام های خطوط هوایی سنگاپور ۰.۸۲ درصد سقوط کرد در حالی که SATS  ۰.۵۲ درصد کاهش یافت. شاخص استریتس تایمز در سنگاپور اندکی بالاتر رفت. سهام های خطوط هوایی در ژاپن ۳.۴۹ درصد افزایش یافت در حالی که هلدینگ ANA ، ۱.۷۵  درصد افزایش یافت. سهام هواپیمایی کانتاس ایرویز استرالیا ۰.۵۲ درصد صعود کرد. در هنگ کنگ، سهام Cathay Pacific ، ۱.۱۱ درصد افزایش یافت در حالی که چاینا ایسترن ۱.۰۵ کاهش یافت. سهام های فناوری در آسیا در معاملات چهارشنبه افزایش یافت. در هنگ‌کنگ، سهام فناوری چینی با وجود رشد قبلی، در محدوده مثبت باقی ماند. علی بابا ۰.۴۴ درصد رشد کرد، تن سنت، ۰.۱۸ درصد و میتوان، ۰.۹۶ درصد رشد کردند. شاخص  فناوری هنگ سنگ با ۰.۷۷ درصد افزایش معامله شد. در ژاپن، سهام گروه سافت بانک ۰.۳۹ درصد افزایش یافت، در حالی که سهام های شرکت تراشه ساز SK Hynix در فهرست کره جنوبی ۲.۰۱ درصد و Kakao Games ۲.۷۲ درصد افزایش یافتند.



  • وال استریت سبزپوش شد


در وال استریت شاخص ها افزایش داشتند، کامپوزیت نزداک با جهش ۲.۴ درصدی به ۱۵۳۴۱.۰۹ رسید. سایر شاخص‌های اصلی در وال استریت نیز شاهد رشد قابل توجهی بودند، داوجونز با ۵۶۰.۵۴ واحد افزایش به ۳۵۴۹۲.۷۰ واحد رسید در حالی که اس اند پی ۵۰۰ با ۱.۷۸ درصد رشد به ۴۶۴۹.۲۳ رسید.



  •  بازار ارز و ارزهای رمزنگاری شده


روز چهارشنبه سرمایه گذاران وضعیت لیر ترکیه را به دنبال نوسان های شدید اخیر، پس از اعلام برنامه رئیس جمهور این کشور برای حمایت از ارز و حفاظت از سپرده های محلی در برابر تغییرات بازار، زیر نظر گرفتند. آخرین بار لیر در ۱۲.۴۰۴۶ در هر دلار بود، که هنوز هم بسیار بیشتر از رکورد پایینی بود که در اوایل این هفته مشاهده شد، زمانی که این ارز بالاتر از سطح ۱۸ در برابر دلار قرار گرفت. شاخص دلار آمریکا در برابر سبدی از همتایان خود، در ۹۶.۵۲۱ قرار گرفت که بالاتر از سطح اواخر هفته گذشته بود. ین ژاپن در پی تضعیف اخیردر برابر دلار آمریکا با ۱۱۴.۱۰ دلار معامله شد. دلار استرالیا پس از صعود از اوایل این هفته در ۰.۷۱۲۷ دلار قرار گرفت.


در بازار ارزهای رمزنگاری شده امروز صبح ساعت ۱۰:۳۴، قیمت بیت کوین با افزایش ۱.۱۶ درصد در ۴۹۱۳۶.۰۲ دلار و اتریوم با افزایش ۰.۸۹ درصدی در ۴۰۴۳.۲۹ دلار قرار گرفت.



  • قیمت جهانی طلا ثابت ماند


با توجه به افزایش سود خزانه‌داری آمریکا و بهبود ریسک‌پذیری در پی نگرانی‌ها از شیوع سریع سویه اومیکرون کرونا، طلا در محدوده قیمتی ثابتی معامله شد. هر اونس طلا تا ساعت ۴:۵۶ صبح امروز به وقت تهران تغییر چندانی نداشت و به ۱۷۸۹.۱۲ دلار رسید. بهای معاملات آتی طلای آمریکا نیز بدون تغییر باقی ماند و به ۱۷۸۹.۵۰ دلار رسید.با تمرکز معامله گران بر شرایط خوش بینانه اقتصادی و کاهش ترس از تورم در حراج اوراق قرضه ۲۰ ساله، سود خزانه داری ایالات متحده در روز سه شنبه بالاتر رفت. سود بالاتر، هزینه نگهداری شمش را افزایش می دهد. با وجود افزایش تعداد موارد  ابتلای اومیکرون در سراسر جهان، سهام های جهانی افزایش یافتند و سهام های اروپایی و ایالات متحده با افزایش ریسک دوباره بازگشتند. هر اونس نقره با ۰.۱ درصد کاهش به ۲۲.۴۷ دلار رسید، پلاتین ۰.۳ درصد کاهش یافت و به ۹۳۱.۹۹ دلار رسید و پالادیوم با ۰.۲ درصد افزایش به ۱۷۹۵.۱۷ دلار رسید.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر