موسسه ETFGI اعلام کرد:

عملکرد صندوق‌های قابل معامله در دنیا

موسسه ETFGI در گزارش اخیر خود ارزش مجموع دارایی های سرمایه گذاری شده در صندوق ها و ابزار تحت مدیریت قابل معامله در بورس های جهان را در پایان سال ۲۰۱۷ میلادی را ۴۸۳۰ میلیارد دلار اعلام کرد.
کد خبر : ۸۰۷۸۱
بورس

به گزارش ایبِنا، بر اساس اعلام موسسه تحقیقاتی و مشاوره مستقل ETFGI، ارزش دارایی ابزار قابل معامله مورد اشاره در بورس های مختلف نسبت به سال ۲۰۱۶، حدود ۳۶ درصد رشد داشته و مجموع خالص منابع ورودی به این بازار در سال ۲۰۱۷ نزدیک به ۶۵۴ میلیارد دلار افزایش یافت.


این دستاورد در حالی به دست آمده که بیست و دوم ژانویه سال ۲۰۱۸ مصادف با ۲۵ سالگی انتشار نخستین صندوق قابل معامله در ایالات متحده آمریکا است. این گزارش می افزاید : در حال حاضر قیمت هر واحد این صندوق حدودا ۲۸۰ دلار است و صندوق قابل معامله SPDR S&P۵۰۰  در تاریخ ۲۲ ژانویه ۱۹۹۳ میلادی با هدف پیگیری نوسانات شاخص S&P۵۰۰ راه اندازی شد و تا مدت ها بزرگترین ETF در دنیا محسوب می شد.


لازم به ذکر است، ارزش کل دارایی های این صندوق به نزدیک ۲۸۰ میلیارد دلار رسیده و بخش های فن آوری (۲۱ درصد)، خدمات مالی (۱۷ درصد)، (ســـلامـــت ۱۴ درصد) و صنایع مصرفی ( ۱۱ درصد) بزرگترین سهم را در اولین ETF جهان به خود اختصاص داده اند.


طبق اعلام ETFGI، در بورس های جهان حدودا ۵۴۰۰ صندوق قابل معامله و نزدیک به ۲۰۰۰ انواع ابزار تحت مدیریت داد و ستد می شوند و این در حالی است که مجموع تعداد این ابزار های قابل معامله در بورس ها در سال  ۲۰۰۵ میلادی تنها ۵۰۰ نمونه و ارزش کل دارایی شان حدودا ۴۳۰ میلیارد دلار بود.


همچنین طی ۱۳ سال گذشته ارزش این بازار بیش از ۱۰ برابر افزایش یافته و به بازار های جدید راه یافته است. از سویی دیگر یک آمار دیگر نشان می دهد در پایان دسامبر ۲۰۱۷، تعداد ۱۱ صندوق قابل معامله (سهمی، شاخصی، با در آمد ثابت و ترکیبی) به ارزش مجموع ۸۷۰۰ میلیارد ریال در بورس اوراق بهادار تهران ثبت شده اند.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر