05 مرداد 1397 - 09:14
توصیه های یک کارشناس به نظام بانکی،

نرخ سود بانکی شناور شود

یک کارشناس مسایل پولی و بانکی گفت: تنها راه نجات از تلاطم های وضعیت کنونی شناور کردن نرخ سود بانکی است به نحوی که در مرحله اول به ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش یابد.
کد خبر : ۸۸۹۹۵
پول نو بازار اسکناس نو

تاج محمد قجاوند در گفت وگو با خبرنگار ایبِنا، افزود: با تلاطم های اخیر ارزش یک میلیاردتومان هم اکنون به ۲۰۰ میلیون تومان کاهش یافته است و در صورتی که نرخ سود، شناور شود می توان بخشی از این مشکل را حل  و بانک ها جذب نقدینگی کنند.


قجاوند با ارائه مثالی درباره ونزوئلا و ترکیه  اظهار داشت: برخی از کشور ها بر اساس ضرورت و به صورت موقت در شرایط بحران سود سپرده ها را افزایش دادند .


وی ادامه داد:  برای از بین بردن نوسانات ارزی و سکه باید در شرایط کنونی تغییراتی در نرخ سود سپرده ها انجام شود  به نحوی که معدل نوسانات ۵ سال گذشته اخذ و درنهایت نرخ سود سپرده ها را بر اساس آن افزایش داد.


 این کارشناس مسایل پولی و بانکی خاطر نشان کرد:  نظام بانکی می تواند با افزایش نرخ سود سپرده های کوتاه مدت که هم اکنون ۱۰ درصد است نقدینگی مناسبی را جذب کند. وی  همچنین  ادغام بانک ها ، کاهش تعداد و بازگشت اعتماد به نظام بانکی را از دیگر راهکارهای بهبود وضعیت نظام بانکی و اقتصادی دانست.


قجاوند در پاسخ به این پرسش که در این صورت وضعیت بخش تولید با نرخ سود بالا چه خواهد شد، خاطرنشان کرد:برای بهبود وضعیت  تولید نیز باید یک بانک تخصصی نظیر بانک صنعت و معدن مسوول پرداخت تسهیلات به بخش تولید با یارانه شود تا با افزایش نرخ سود بانکی مشکلی برای بخش تولید به وجودنیاید.


برچسب ها: نرخ سود بانک
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر