10 شهريور 1397 - 08:46
ایبِنا بررسی کرد؛

تشدید فشارهای غربی علیه ایران/ در جنگ اقتصادی هستیم

برخی مقامات دولتی می گویند آمریکا پس از خروج از برجام از طریق تشدید فشارهای اقتصادی به دنبال انجام جنگ اقتصادی علیه ایران است که در این زمینه دولت نیز برخی اقدامات را برای مقابله در دستور کار دارد.
کد خبر : ۹۰۴۶۲
جنگ اقتصادی

به گزارش خبرنگار ایبِنا، «جنگ اقتصادی» از استراتژی ­های ترامپ برای مقابله با ایران است که با خروج این کشور از برجام و اعمال تحریم­ های اقتصادی بیش از پیش مطرح شده است. این تصمیم رییس جمهوری آمریکا در حالی اعلام شد که روسای سه کشور اروپایی امضاء کننده برجام به شدت در صدد بودند تا ترامپ را از این اقدام خود منصرف سازند که مثمر ثمر واقع نشد.


آمریکا به دلیل وابستگی اقتصادی ایران به دلار و یورو توانسته است با اعمال تحریم­ های بانکی، ‌کشور را با مشکلات جدی روبرو کند. ایران به طور عملی وارد جنگ اقتصادی شده و باید با برنامه ریزی جامع در همه ابعاد به مقابله با آن بپردازد.


نحوه مواجهه و عملکرد در این جنگ به دغدغه ای برای دولت، نمایندگان مجلس و سایر ارکان نظام تبدیل شده که گام اول پذیرش موقعیت بحران، همراهی احزاب و جناح های مختلف برای برنامه­ ریزی اقتصادی است. یکی از موارد ضروری در این موقعیت، این است که دولت باید اشکالات خود را برطرف کرده و تیم اقتصادی خود را ترمیم کند و در مقابل دشمن آرایش جنگی مناسبی بگیرند.


وزیر سابق امور اقتصادی و دارایی در جلسه استیضاح خود پیرامون جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران گفت: اکنون که کشور وارد فضای جنگ اقتصادی شده دشمن تمامی سنگرها و خاکریزهای اقتصادی و اجتماعی را از بازار گرفته تا صنعت، تجارت و فضای مجازی مورد هدف قرار دهد؛ آمریکا با تحریم سیستم بانکی ایران در تلاش است شریان های اقتصادی کشور را مسدود کند و در نهایت ناآرامی ها را افزایش و دولت و نظام را با مشکل مواجه کند.


وی خطاب به نمایندگان مجلس افزود: باور کنید که وارد یک جنگ اقتصادی تمام عیار شدیم و قصد این جنگ اقتصادی تحمیلی ایجاد مزاحمت نیست بلکه کیان نظام را نشانه رفته است؛ مشاور کاخ سفید گفته دولت ترامپ با اخراج بانک مرکزی ایران از سیاست های سیستم مالی دنیا در حال اجرای طرح ایجاد تورم در ایران و کاهش ارزش ریال است تا نارضایتی ها و ناآرامی ها را افزایش دهد.


کرباسیان با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران در سخت ترین شرایط نه تنها عقب نشینی نمی ­کند بلکه تلاش مضاعف برای حل مشکلات تا حصول به نتیجه ادامه خواهد داد، عنوان کرد: برنامه های عمده وزارت اقتصاد برای شرایط کنونی بدین شرح است: تمرکز بر مقدورات و تقویت توان تولید داخلی برای تامین کالاهای مورد نیاز، تجهیز صنعت بیمه، تشکیل ستاد کنترل و تنظیم بازار برای مدیریت و عرضه تقاضا و نظارت بر قیمت کالاها، تداوم اجرای سیاست ها و پروژه های اقتصاد مقاومتی، تداوم بهبود محیط کسب و کار، سالم سازی و شفاف سازی اقتصاد و مقابله با گلوگاه ­های فساد، تشکیل ستاد ملی و استانی مقابله با احتکار و اختفاء تمامی کالاهای وارداتی یا تولید شده با مواد اولیه وارداتی به نرخ رسمی، طراحی و اجرای برنامه های پوشش رفاهی ویژه برای حمایت از دهک های پایین درآمدی، گسترش حوزه های همکاری با شرکای قدیمی ایران در شرق و غرب جهان.


وزیر سابق اقتصاد و امور دارایی همچنین تصریح کرد: ما در وزارت اقتصاد و دارایی به عنوان وزارتخانه مسئول کمیسیون مشترک اقتصادی چندین کشور فعال بودیم و اکنون برنامه ها و نقشه راه های همکاری در حوزه های مختلف را با این کشورها طراحی کرده ایم که با تلاش های رییس جمهور محترم و مذاکرات ایشان با ریاست جمهوری این کشورها زمینه ساز بسیار خوبی برای تفاهمات انجام شده که برای ثمر نشستن اقدامات و طراحی های فوق مستلزم کار دسته جمعی و مشارکت تمام دستگاه های اجرایی و اقتصادی و همراهی دستگاه های نظارتی و قانونگذار به نتیجه می رسد.


کرباسیان ادامه داد: اکنون با شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا که به تدبیر مقام معظم رهبری تشکیل شده امید بیشتری به اتحاد و همدلی داریم، گرچه خصومت های دشمن آزاردهنده است اما با توجه به منابع موجود و با شناخت ترفندهای دشمن در ماه های گذشته کارهای لازم اندیشیده شده که می­ توان تحت فرماندهی مقام معظم رهبری و با اتکا به اقتصاد مقاومتی و تولید داخلی امکان عبور از مشکل پیش رو را به خوبی داریم.


همه جریانات سیاسی باید با هم متحد شوند


اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهوری نیز در این رابطه گفت: مهم این است که بدانید آمریکایی‌ها به گمان خود جنگ اقتصادی جدی را علیه کشور ما شروع کردند و تصور آنان این است که در زمین‌گیر کردن اقتصاد ایران موفق می‌شوند تا به تعبیر رییس‌جمهوری آمریکا، ایران پای میز مذاکره حضور یابد، در مقطع فعلی برای همه مسئولان کشور اعم از دولت، مجلس، نخبگان، جریانات سیاسی و همه مردم ایران لازم است که با هم متحد شوند و برای عبور از این مرحله با افتخار و سربلندی برنامه‌ریزی کنند.


وی خاطرنشان کرد: ضربه زدن به حمل و نقل کشور نیز از دیگر دستور کارهای دشمن است، اولین تحریم‌ها مربوط به صنعت هوایی، حمل و نقل دریایی و بیمه‌های مرتبط با حمل و نقل دریایی است، در کنار این موارد بخش مسکن از مهم‌ترین بخش‌هایی است که می‌توان از آن برای اشتغال کشور بدون نیاز به ارز استفاده کرد.


جهانگیری برای مقابله با جنگ اقتصادی آمریکا خواستار همگرایی سه قوه برای حل مشکلات درونی اقتصادی شد و اظهار داشت: آمریکا با خروج از برجام یک دوره سه تا شش ماهه به شرکت‌های خارجی برای پایان معاملات تجاری با ایران مهلت داده است. تاکنون شماری از شرکت‌های اروپایی به فعالیت در ایران پایان داده‌اند.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر