افت ۱۶ واحدی شاخص فرابورس

داد و ستدهای روز جاری در فرابورس با کاهش ۱۶ واحدی شاخص کل به پایان رسید.
کد خبر : ۹۴۷۸۸
فرابورس

به گزارش ایبِنا، معاملات فرابورس در میانه این هفته کاری شاهد تغییر مالکیت ۹۹۵ میلیون ورقه به ارزش ۴ هزار و ۷۹۵ میلیارد ریال بود که همزمان با دادوستدهای صورت‌گرفته در بازارها شاخص کل نیز افت نزدیک به ۱۷ واحدی را تجربه کرد.


بر اساس این گزارش، رصد معاملات امروز دوشنبه ۲۶ آذرماه در بازارهای فرابورس حاکی از آن است نماد ذوب‌آهن با مبادله ۳۰۲ میلیون سهم به ارزش ۵۶۳ میلیارد ریال، بیشترین حجم و ارزش معامله را در میان تمامی بازارهای فرابورس کسب کرده است.


نمادهای تاثیر گذار


پس از آن نمادهای «مادیرا»، «سمگا» و «شغدیر» به ترتیب بیشترین حجم و ارزش معاملاتی را در میان باقی نمادهای مورد معامله در بازارهای فرابورس به خود اختصاص دادند. همچنین روز جاری بازار اول و دوم به ترتیب شاهد جابه جایی ۱۱۱ و ۵۵۵ میلیون سهم به ارزش ۴۷۸ و ۱۷۶۲ میلیارد ریال بودند و بازار پایه‌ای‌ها نیز در مجموع سه تابلو این بازار به استقبال معامله ۳۰۲ میلیون سهم به ارزش ۵۶۸ میلیارد ریال رفتند.


بازار پایه


 در بازار پایه طبق اعلام مدیر پذیرش فرابورس، نماد معاملاتی «کهرام» متعلق به شرکت تولیدی گرانیت بهسرام و نماد «شفارا» متعلق به شرکت پتروشیمی فارابی در پی موافقت کمیته درج فرابورس در تابلو ج بازار پایه درج شدند. شرکت نخست از گروه کاشی و سرامیک و شرکت دوم از گروه محصولات شیمیایی است.


بازارگردانی در سهم بازار پایه‌ای «وشهر»


از سوی دیگر طبق اعلام مدیر نظارت بازار و بازرسی فرابورس، پس از بازگشایی نماد «وشهر» متعلق به بانک شهر عملیات بازارگردانی در این نماد بازار پایه‌ای به روش مبتنی بر حراج از سوی تامین سرمایه تمدن آغاز خواهد شد.


حداقل تعهد معاملات روزانه بازارگردان در این نماد ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار سهم و دامنه مظنه آن ۳ درصد است ضمن آنکه دوره زمانی بازارگردانی در نماد «وشهر» یک‌ساله بوده و دارای قابلیت بازنگری پارامترهای مرتبط با آن در مقاطع سه ماهه است.


در تبصره دو از ماده ۱۰ دستورالعمل بازارگردانی مبتنی بر حراج در فرابورس آمده فرابورس می‌تواند نسبت به اعطای مجوز بازارگردانی در نمادهای قابل معامله در بازار پایه صنعت بانک‌ها و موسسات اعتباری با رعایت شرایط این ماده اقدام کند. در این راستا پیرو مجوز فعالیت و درخواست شرکت تامین سرمایه تمدن مبنی بر بازارگردانی سهام بانک شهر، مجوز بازارگردانی از سوی فرابورس به این تامین سرمایه اعطا شد.


ریزش قیمت اوراق تسهیلات مسکن


همزمان با معاملات‌ صورت‌گرفته در بازارهای فرابورس شاخص کل روز جاری نزدیک به ۱۷ واحد کاهش یافت و در بالاتر از ارتفاع ۱۸۰۹ واحدی ایستاد. نمادهای «ذوب»، «کگهر»، «هرمز»، «میدکو» و «شراز» تا سطح حداکثر ۹ واحد تاثیر منفی بر این نماگر داشتند و در مقابل نماد «مارون» با تاثیر مثبت نزدیک به ۴ واحدی از شتاب ریزش بیشتر آیفکس کاست.


بازار ابزارهای نوین مالی


در همین حال بازار ابزارهای نوین مالی روز جاری شاهد خرید و فروش ۱۲ میلیون ورقه به ارزش ۱۹۸۸ میلیارد ریال بود. نماد «اشاد۹» در پی تغییر مالکیت ۱۵۴ هزار ورقه از این اوراق به ارزش بیش از ۱۳۵ میلیارد ریال صدرنشین سایر اوراق مورد مبادله در این بازار شد. در تابلو اوراق تسهیلات مسکن نیز اغلب اوراق با ریزش قیمتی روبه‌رو و در دامنه ۲۵۹ هزار تا ۵۵۹ هزار ریال دادوستد شدند.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر