20 مرداد 1402 - 12:27

از اخذ تضمین لازم برای پایبندی آمریکا تا پیام مهم ‏آزادسازی منابع ایران

از اخذ تضمین لازم برای پایبندی آمریکا تا پیام مهم ‏آزادسازی منابع ایران
وزارت امور خارجه از اخذ تضمین لازم برای پایبندی آمریکا به تعهداتش در خصوص آزادسازی منابع ایران در کره جنوبی خبر داد.
کد خبر : ۱۵۳۸۳۱

به دنبال انتشار بیانیه وزارت خارجه ایران درباره آزادسازی بخشی از دارایی‌های کشورمان در عراق و کره جنوبی و آزادی زندانیان میان ایرانو آمریکا، برخی مسئولان ایرانی، جزئیات بیشتری از این توافق را رسانه‌ای کردند و به تبیین پیام‌های این توافق پرداختند.


به گزارش ایبِنا، شامگاه ۱۹ مرداد وزارت امور خارجه در بیانیه‌ای اعلام کرد که فرآیند آزادسازی چند میلیارد دلار از دارایی‌های جمهوری اسلامی ایران که برای چند سال به‌طور غیرقانونی در کره جنوبی توسط آمریکا توقیف شده بود، آغاز شد.


همچنین وزارت امور خارجه در این بیانیه از اخذ تضمین لازم برای پایبندی آمریکا به تعهداتش در این خصوص خبر داد.


انتشار خبر توافق برای مبادله زندانیان و نیز آزادی منابع و دارایی‌های جمهوری اسلامی ایران واکنش‌های متعددی را در سطح دو کشور به دنبال داشت. در این پیوند برخی از چهره‌های سیاسی نیز در مطالبی که در فضای مجازی منتشر شد، جزئیات بیشتری از آن را رسانه‌ای کردند.


تضمین‌های لازم دریافت شده است


علی باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه و مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران، در این باره نوشت: فرایند آزادسازی چند میلیارد دلار از دارایی‌های ایران که چند سال است به‌طور غیرقانونی توسط آمریکا توقیف شده، آغاز شد.  ایران تضمین لازم برای پایبندی آمریکا به تعهدات خود را دریافت کرده است. آزادی چند ایرانی که به‌طور غیرقانونی در آمریکا بازداشت شده بودند در این چارچوب است.


زندانیان تا زمان انتقال کامل پول‌ها در ایران می‌مانند


محمد جمشیدی معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور هم با اعلام این که بعد از آزاد شدن پول‌های ایران در عراق، فرایند آزادسازی کل دارایی‌های ایران در کره جنوبی نیز آغاز شده است، گفت: تا زمان انتقال کامل پول‌ها، زندانیان مدنظر آمریکا همچنان در ایران باقی می‌مانند.

 

سید محمد مرندی مشاور رسانه‌ای تیم مذاکره‌کننده ایران هم در حساب کاربری خود با رد برخی ادعا‌ها و شائبه‌ها در مورد فرایند تبادل زندانیان میان تهران و واشنگتن و همچنین آزادسازی چند میلیارد دلار از دارایی‌های ایران، تأکید کرد: این ادعای نادرست، ساخته و پرداخته افراد ناخرسند و عصبانی است.  ایران به تمام دارایی‌هایی آزادشده خودش دسترسی کامل و مستقیم دارد و هیچ شرکت قطری در این میان دخیل نیست.
 

چند پیام مهم ‏آزادسازی منابع بلوکه ایران در کره جنوبی


احسان صالحی دبیر شورای اطلاع رسانی دولت نیز در حساب کاربری خود در باره پیام‌های آزادسازی منابع بلوکه ایران در کره جنوبی نوشت:


آواربرداری و بازسازی: فرآیند آواربرداری و احیاء محدود به حوزه اقتصادی نیست. در بخش دیپلماسی نیز بر خلاف ادعا‌های گزاف، دولت قبل کشور را در شرایطی تحویل داده که تحریم‌ها و پرونده‌های باز علیه کشور چند برابر شد.


از جمله این پرونده‌های باز، پرونده پول‌های ایران در کره جنوبی است. حتی پرونده تی‌بی‌آی و مشکلات منابع ایران در عراق نیز به بی‌تدبیری دولت و رئیس بانک مرکزی قبل بازمی‌گردد که موضوع مستقل و مفصلی است. دولت سیزدهم در دیپلماسی هم در حال آواربرداری و بستن تک‌تک این پرونده‌ها است.


دیپلماسی عزتمندانه: در مقابل دیپلماسی التماسی و از موضع ضعف و اتهام، فعال کردن همه ابزار‌ها موجب نتیجه دادن دیپلماسی عزتمندانه شد. فعالسازی مسیر حقوقی و شکایت از کره یک لاین از چند لاین فعال در چارچوب دیپلماسی عزت بود.


شکستن حباب توهم: سال گذشته همین ایام مذاکرات تبادل در حال انجام بود، اما به دنبال اغتشاشات و توهمات ناشی از آن، فرآیند متوقف شد. اگرچه چندی بعد آمریکایی‌ها با فهم اینکه چیزی از پروژه آشوب کاسب نیستند تلاش کردند بی‌سرو صدا از در پشتی مذاکرات را فعال کنند، اما نهایی شدن این فرآیند کمتر از یک ماه به سالگرد اغتشاشات نشان می‌دهد آمریکایی‌ها هم از جان گرفتن دوباره پروژه آشوب ناامید هستند و نخواسته‌اند دوباره فرصت را به هوای تعدادی برانداز پلاستیکی و فاندبگیر شیاد از دست بدهند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر