28 مرداد 1402 - 21:36
وزیر کار تاکید کرد:

دولت به وعده ایجاد یک میلیون شغل عمل کرد

دولت به وعده ایجاد یک میلیون شغل عمل کرد
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: عمل به وعده ایجاد یک میلیون شغل از افتخارات دولت سیزدهم است.
کد خبر : ۱۵۴۱۳۵

به گزارش ایبِنا؛ سید صولت مرتضوی در یک برنامه تلویزیونی اظهار کرد: خوشبختانه حسب گزارشی که مرکز آمار ایران ارائه کرده است اول سال ۱۴۰۱ نسبت به سه ماهه اول سال ۱۴۰۰ یک درصد نرخ بیکاری کاهش پیدا کرده و از ۹.۲ درصد به ۸.۲ درصد رسیده است.


وی افزود: بر اساس برآورد مرکز آمار ایران دولت توانسته یک درصد نرخ بیکاری را کاهش دهد و نرخ بیکاری زنان و فارغ التحصیلان هم نسبت به بهار ۱۴۰۰ کاهش و اشتغال پایدار افزایش داشته است.


وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: یکی از افتخارات دولت سیزدهم این است که وعده‌ای که در خصوص ایجاد یک میلیون شغل و فرصت شغلی به مردم داده بود نتیجه بخش بوده و به ثمر رسیده است. اینکه ادعا کنیم وزارت کار اشتغالزایی کرده اینطور نیست بلکه ما نخ تسبیح هستیم و وزارتخانه‌های متعدد از صمت، وزارت بهداشت و درمان، جهاد کشاورزی، سازمان بهزیستی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و سازمان امور استخدامی موثر بودند.


مرتضوی با اشاره به راه اندازی سامانه ملی رصد اشتغال گفت: گزارش‌های رسمی از سامانه رصد موید ایجاد یک میلیون فرصت شغلی است و در آستانه سومین سال آغاز به کار دولت سیزدهم اعلام می‌کنیم که یک میلیون فرصت شغلی به نحو احسن محقق شده و پیش بینی ما این است که این روند حتماً ادامه پیدا می‌کند.


وی فرایند نظارت بر اشتغال ایجادی را به سه شکل پیامکی، تلفنی و حضوری عنوان کرد و گفت: هر اشتغالی که در سامانه ملی رصد اشتغال ثبت می‌شود ابتدا به صورت پیامکی به مخاطب گزارش می‌شود که مشمول شده و تسهیلات اشتغال دریافت کرده است. به صورت نمونه با بخش قابل توجهی از این موارد تلفنی از سامانه رصد تماس گرفته می‌شود و مرحله سوم به صورت حضوریست که در استان‌ها و شهرستان‌ها به کارگاه‌ها و افراد مراجعه حضوری و صحت سنجی می‌کنند.


وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: خوشبختانه نرخ بیکاری ما در حدود ۱۸ استان به شدت کاهش پیدا کرده است. در ۲۴ استان کشور نرخ بیکاری متعادل داریم و در برخی استان‌ها از جمله ایلام، کرمانشاه، کهکیلویه و بویر احمد و سیستان و بلوچستان با بیکاری شدید روبرو هستیم که با طراحی‌های صورت گرفته و سیاست‌های آمایشی که در حال ترسیم است امیدواریم نرخ بیکاری در این استان‌ها متعادل شود.

 

مرتضوی با بیان اینکه دولت وارد مرحله جدیدی از اقدامات شده است، اظهار کرد: طراحی دولت این است که به ثبات اقتصادی برسیم و این امر مستلزم سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی است.

 

وزیر کار افزود: در حوزه ایجاد یک میلیون واحد مسکونی نیز دولت تسهیلات مناسبی ارائه کرده و به طرح‌های عمرانی خصوصا طرح‌های نیمه تمام تسهیلات پرداخت کرده است که بیانگر رشد اشتغال در کشور است.


وی در بخش دیگری از اظهارات خود درباره اهمیت آموزش و مهارت آموزی کارگران اظهار کرد: در حال حاضر با کمبود نیروی کار ماهر در کشور مواجهیم. سامانه‌ای که تحت عنوان سامانه جست‌وجوی شغل راه‌اندازی کردیم، حول محور کارجو و کارفرما می‌گردد. کلیه کارفرمانی که نیاز به نیروی کار داشتند و کلیه کارجویانی هم که متقاضی کار بودند در سامانه ثبت نام کردند. در سنوات قبل اعلام می‌شد که ۳۰۰ هزار کارفرما متقاضی کارجو هستند که بعد از آسیب شناسی مشخص شد مهم‌ترین عامل نداشتن مهارت و عدم آمایش سرزمینی بود.

 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: خوشبختانه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و مراکز آموزش عالی و وزارت آموزش و پرورش ریل گذاری جدیدی را ترسیم کردند. در وزارت آموزش و پرورش بخش قابل توجهی از دانش‌آموزان به سمت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و گرایش به هنرستان‌ها هدایت تحصیلی شدند. در وزارت علوم مراکز دانشگاهی فنی و حرفه‌ای توسعه پیدا کردند و در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با رویکرد جدید وارد کارزار شد.


مرتضوی در عین حال از توسعه کمی و کیفی مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای خبر داد و اظهار کرد: سالانه بالغ بر دو میلیون نفر به مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای دولتی و خصوصی مراجعه می‌کنند.


وی به طرح «تابستانه مهارت» اشاره کرد و گفت: در راستای مهارت افزایی طرحی نو با عنوان طرح تابستانه مهارت با همکاری وزارت آموزش و پرورش، کمیته امداد حضرت امام خمینی (ره)، بسیج سازندگی و دانشگاه آزاد اسلامی از تابستان امسال شروع شده و مبنای طرح این است که بازماندگان از تحصیل که بنا دارند مهارت بیاموزند توسط دستگاه‌ها به مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای دولتی و خصوصی هدایت شوند و مهارت مورد علاقه و متناسب با نیاز بازار کار خود را کسب می‌کنند.


مرتضوی ادامه داد: علاوه بر آن مراکز آموزشی جوار کارگاهی را هم با همکاری سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای پیش بینی کرده ایم که به کارخانه‌ها برای ایجاد چنین مراکزی مجوز داده شده است. در حوزه استاد شاگردی نیز اقدامات خوب و مبارکی شروع شده است و امیدواریم که فارغ التحصیلان دانشگاهی با مهارت آموزی در مراکز فنی و حرفه‌ای بتوانند شغل مورد علاقه خود را انتخاب کنند.


وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین به برنامه دولت در بحث اجرای کالابرگ اشاره کرد و گفت: به دنبال حذف ارز ترجیحی در آغاز سال ۱۴۰۱ یارانه سه دهک اول تا سوم کم درآمدی از ۱۰۰ هزار تومان به ۴۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد. در حال حاضر برنامه دولت و وزارت کار برای ریشه کردن فقر مطلق ارائه ۱۱ قلم کالای اساسی شامل پروتئین‌ها و ریز مغذی‌هاست و دولت در این زمینه سیاست تشویقی را اعمال کرده است.

 

وی ادامه داد: بودجه سال ۱۴۰۱ به دولت تکلیف کرده بود که به جای یارانه نقدی، کالابرگ الکترونیکی ارائه شود، اما بستر لازم برای ارائه کالابرگ الکترونیکی مهیا نبود. خوشبختانه به مرور زمان سال قبل این طرح را آغاز کردیم و در چند استان به صورت نمونه و آزمایشی به اجرا درآوردیم. طرح موفق بود و بخشی قابل توجهی از فروشگاه‌ها به سامانه شما (شبکه ملی اعتبار) متصل شده بودند، ولی مردم به دلایل خاصی از جمله اینکه ترجیح می‌دادند یارانه خودشان را خرج کالا‌های دیگر مثل خرید پوشاک کنند یا به تسهیلات بانکی اختصاص بدهند مورد اقبال عمومی قرار نگرفت.

 

مرتضوی افزود: بر همین اساس دولت سیاست تشویقی را در پیش گرفت و اعلام شد که اگر فردی ۷۰ درصد یارانه ۴۰۰ هزار تومانی خود را صرف خرید کالا برگ کند اعتبار مازاد بیشتری دریافت می‌کند. البته مردم روی یارانه‌ای که می‌گیرند حساب‌های دیگری باز کرده اند لذا در مرحله بعد دولت سیاست تشویقی دیگری را در پیش گرفت و خانوار‌هایی که ۵۰ درصد یارانه ۴۰۰ هزار تومانی خود را صرف خرید ۱۱ قلم کالابرگ می‌کردند ۱۲۰ هزار تومان یارانه بیشتر دریافت می‌کردند.


وزیر کار با بیان اینکه تا کنون بالغ بر یک میلیون خانوار از کالابرگ الکترونیکی استقبال و خرید کرده اند، گفت: خوشبختانه با افزایش ۲.۵ برابری خرید در این مرحله از طرح نسبت به قبل روبه رو هستیم و در مدت ۹ روزی که از اجرای مرحله جدید طرح گذشته به اندازه ۹ ماه گذشته افزایش خرید را شاهد بودیم.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر