راهکار بانک مرکزی ترکیه برای تقویت ارزش لیر

راهکار بانک مرکزی ترکیه برای تقویت ارزش لیر
بانک مرکزی ترکیه اقداماتی با هدف کنار گذاشتن دلار، برنامه تبدیل سپرده‌های ارزی به سپرده‌های لیری را آغاز کرد.
کد خبر : ۱۵۴۲۰۵

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا و به نقل از الجزیره، بانک مرکزی به بانک‌های تجاری دستور داد تا حجم ذخایر مورد نیاز برای حمایت از سپرده‌های ارزی را افزایش دهند.

حدود دو سال پیش نیز ترکیه شهروندان خود را تشویق کرد تا با هدف حمایت از پول محلی، حساب‌هایی را به لیر باز کنند تا از نوسانات نرخ ارز محافظت کنند.

برآورد‌ها نشان می‌دهد که بانک مرکزی ترکیه طی دو ماه گذشته بالغ بر ۱۱ میلیارد دلار برای پوشش هزینه‌های بدتر شدن نرخ لیر متحمل شده است.

همانطور که مهمت شیمشک وزیر دارایی اعلام کرد، این اقدام جدید در قالب چند اقدام دولت جدید صورت می‌گیرد که بر ۳ محور تقویت انضباط مالی، تشدید پولی و اصلاحات ساختاری پایداری ثبات مالی در ترکیه  استوار است.

ارز ترکیه همچنان شاهد کاهش ارزش خود به ویژه در شرایطی است که بازار‌ها گام‌های مرکزی را در خصوص افزایش نرخ بهره و نرخ افزایشی که ممکن است به آن برسد، پیش‌بینی می‌کنند.

پس از اینکه رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در ماه مه گذشته، یک دوره جدید ریاست جمهوری را به دست آورد، وزیر دارایی و رئیس بانک مرکزی جدید را برای رهبری تغییر در سیاست پولی که شامل افزایش نرخ بهره به میزان ۹۰۰ واحد بود، منصوب کرد. مقامات همچنین قول داده اند که ده‌ها مقررات قبلی را برای مهار تورم و کاهش کسری تجاری کنار بگذارند.

نویسنده: اصغر علی کرمی
برچسب ها: اردوغان ترکیه لیر
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر