22 مهر 1402 - 12:15
مدیرعامل بانک رفاه کارگران مطرح کرد:

پرداخت ماهانه ۴۰ هزار فقره وام به بازنشستگان در بانک رفاه/ برای مهار تورم باید نقدینگی از جامعه جمع شود

پرداخت ماهانه ۴۰ هزار فقره وام به بازنشستگان در بانک رفاه  برای مهار تورم باید نقدینگی از جامعه جمع شود
پرداخت تسهیلات به بازنشستگان به صورت الکترونیکی، بدون ضامن و بدون نیاز به مراجعه حضوری انجام و ماهانه ۴۰ هزار فقره وام اعطا می‌شود.
کد خبر : ۱۵۶۰۴۶

به گزارش خبرنگار ایبنا، اسماعیل لَله‌گانی؛ مدیر عامل بانک رفاه کارگران در نشست خبری امروز (شنبه ۲۲ مهر) گفت: بانک رفاه کارگران با حدود ۱۳ هزار نفر از کارمندان خود در راستای خدمت رسانی به اقشار ضعیف جامعه تلاش می‌کند. این بانک ۱۰۵۰ شعبه در سراسر کشور دارد و به ۲۶ میلیون مشتری در ۳۲ میلیون حساب خدمت رسانی می‌کند.
وی افزود: مشتری مداری و تکریم ارباب رجوع و برنامه محوری از دیگر اقدامات این بانک است. در حوزه سلامت مالی، افزایش سودآوری، افزایش بازدهی و بهره‌وری و کارآمدی نیز اقدامات بسیاری انجام شده است.


لَله‌گانی در ادامه گفت: بر حسب ضرورت در سال ۱۴۰۰ با مشارکت نخبگان دو استراتژی مهم بانک الکترونیک و بانکداری جامع را پیش بردیم. در حوزه بانکداری الکترونیک با دو رویکرد تسهیل خدمت رسانی و خدمت رسانی غیرحضوری اقداماتی انجام شد. در حال حاضر پرداخت تسهیلات به بازنشستگان به صورت کاملا الکترونیکی، بدون ضامن و بدون نیاز به مراجعه حضوری انجام می‌شود. ۴۰ هزار فقره تسهیلات بازنشستگان در هر ماه پرداخت می‌شود. در گذشته در هر ماه ۴۰ هزار مراجعه برای پرداخت اقساط به شعب داشتیم، اما اکنون دیگر نیازی به مراجعه حضوری نیست و پرداخت اقساط به صورت غیر حضوری ممکن شده است.


وی با اشاره به اینکه مشتری مداری و فرهنگ مبتنی بر اخلاق مداری و استفاده از فناوری‌های نوین محور‌های مورد توجه بانک رفاه است، اظهار کرد: بانک رفاه در توجه به اقتصاد و معیشت مردم و خدمت‌رسانی به اقشار آسیب پذیر و همچنین کمک به مهار تورم و رشد تولید بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری اقداماتی را در نظر داشته است.

 

پرداخت ماهانه ۴۰ هزار فقره وام به بازنشستگان در بانک رفاه/ برای مهار تورم باید نقدینگی از جامعه جمع شود


مدیرعامل بانک رفاه کارگران در ادامه گفت: برای کمک به مهار تورم باید نقدینگی از سطح جامعه جمع شود و بانک مرکزی نیز سیاست‌های خود را در این راستا در نظر گرفته است. این اقدام منجر می‌شود که رشد تولید با مشکلاتی مواجه شود و برای حل این مسئله باید به تامین مالی بخش تولید توجه شود. بانک رفاه ابزار انتشار اوراق گواهی سپرده خاص را برای تامین مالی بخش تولید در نظر گرفته است. این بانک در این حوزه جزو اولین‌ها است و ۵۰ هزار میلیارد تومان پرونده در این حوزه در دست اقدام بانک رفاه است.


وی افزود: از این تعداد ۸ هزار پرونده کامل شده و به بانک مرکزی ارسال شده و مابقی در حال ارسال است. این اوراق منابع خرد سرگردان سطح جامعه را جمع کرده و به صورت هدفمند به واحد‌های تولیدی منتقل می‌کند.


لَله‌گانی در ادامه گفت: اعلام شده که افرادی که پروژه قابل اجرایی دارند می‌توانند در قالب این اوراق طرح خود را تامین مالی کنند. در این طرح خریداران اوراق از سود و زیان واقعی بهره‌مند می‌شوند و بنابراین نرخ سود قطعی تعیین نمی‌شود و تنها سود علی‌الحسابی در ابتدا تعیین می‌شود و سپس با تعیین نرخ بازده واقعی، سود قطعی پرداخت می‌شود. از کل سود این طرح‌ها ۲ درصد کارمزد بانک و مابقی در اختیار خریداران اوراق قرار می‌گیرد. با توجه به اینکه این پروژه‌ها از منظر توجیه و بازدهی به طور دقیقی بررسی می‌شوند، اغلب طرح‌ها سوددهی خوبی دارند.

 

اقدامات حوزه اشتغال بانک رفاه 

 

مدیرعامل بانک رفاه کارگران با اشاره به اینکه اقدامات حوزه اشتغال بانک رفاه در سه بخش تقسیم می‌شود، گفت: به مددجویان کمیته امداد، مددجویان بهزیستی و افرادی که از طریق وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و سایر بخش‌های مرتبط با اشتغال زایی معرفی می‌شوند، تسهیلاتی جهت اشتغال زایی پرداخت می‌شود. در رابطه با پرداخت تسهیلات از محل منابع بانک نیز اولویت با بخش‌هایی است که اشتغال زایی بالاتری دارند.

 

لَله‌گانی با تاکید بر اینکه در بانک رفاه اوراق گواهی سپرده خاص برای تامین سرمایه در گردش و سرمایه ثابت بخش‌های تولیدی به کار برده می‌شوند، گفت: استفاده از این اوراق منجر به ایجاد اشتغال در کشور خواهد شد و بانک رفاه نیز بر تکیه بر این نکته تامین مالی بخش‌های تولیدی از طریق این اوراق را در دستور کار قرار داده است.

 

مدیرعامل بانک رفاه کارگران اظهار کرد: مطالبات سازمان تامین اجتماعی از دولت یکی از مسائلی است که در دولت سیزدهم به آن پرداخته شده است. در سال‌های گذشته بانک رفاه تسهیلاتی را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کرده بود و بازپرداخت نشده بود، اما در دولت سیزدهم با پیگیری‌های رئیس جمهور و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مقرر شد که سهام برخی شرکت‌های دولتی به سازمان تامین اجتماعی پرداخت شود که این سهام با مطالبات بانک رفاه از سازمان تامین اجتماعی تهاتر شد.

وی در ادامه توضیح داد: این اقدام به معنی بنگاهداری بانکی نیست، چرا که بانک رفاه در اغلب شرکت‌ها سهامدار خرد است و از طرفی این سهام به عنوان پرداخت مطالبات در اختیار بانک رفاه قرار گرفته شده است. البته اولویت بانک فروش این سهام‌ها است. برای نمونه سهام پتروشیمی تبریز به تازگی برای فروش گذاشته شد و در رابطه با سایر سهام شرکت‌ها نیز بانک رفاه قصد فروش آن‌ها را دارد.

لَله‌گانی گفت: قیمت‌گذاری این سهم‌ها برای فروش توسط کارشناسان تامین سرمایه و کانون کارشناسان رسمی دادگستری انجام می‌شود. اولویت بانک رفاه خروج از بنگاهداری است. گرچه این بنگاهداری به صورت تکلیفی به بانک رفاه رسیده است.

 

کفایت سرمایه بانک رفاه چقدر است؟ 

 

مدیرعامل بانک رفاه در ادامه در مورد عملکرد این بانک ابراز داشت: بانک رفاه در سال ۱۴۰۱ رتبه دوم را در شبکه بانکی به دست آورد. سرمایه بانک رفاه سه سال قبل ۲۳ هزار میلیارد ریال بوده است. نسبت کفایت سرمایه این بانک سه سال قبل به نسبت بسیار ضعیف بود، اما خوشبختانه با ۱۹۲ هزار میلیارد ریال افزایش سرمایه، سرمایه بانک رفاه در سال ۱۴۰۱ به ۶۲۰ هزار میلیارد ریال رسید. اخیرا نیز ۱۰۰ هزار میلیارد دیگر برای افزایش سرمایه بانک رفاه در نظر گرفته شده است. این میزان سرمایه در نظام بانکی جزو بانک‌های تراز اول است. بانک رفاه اکنون به ۱۵ درصد نسبت کفایت سرمایه رسیده است و این در حالیست که در گذشته سطح نسبت کفایت به سرمایه در این بانک بسیار پائین بود.

لَله‌گانی در ادامه گفت: بانک رفاه سه سال قبل زیان انباشته داشته است، اما در سال‌های اخیر به سودآوری رسیده است. بانک رفاه سال ۹۸ با زیان انباشته مواجه بود. در سال ۱۳۹۹ مجموعه گروه بانک رفاه حدود ۳۰۰۰ همت سود داشت و در سال ۱۴۰۰ سود این بانک به ۱۰ همت رسید و در نهایت سال ۱۴۰۱ میزان سود بانک به ۳۷ همت سود رسید.

وی افزود: کسب رتبه برتر در پاسخگویی به مشتریان که کمتر از چهار دقیقه طول می‌کشد و کسب رتبه دوم در گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری در شاخص فروش
و رتبه نهم در شرکت‌های برتر کشور از افتخارات بانک رفاه است.

مدیرعامل بانک رفاه گفت: در سال ۱۴۰۱ بیش از ۷۳ هزار میلیارد ریال تسهیلات به بازنشستگان تامین اجتماعی در این بانک پرداخت شد و در سال ۱۴۰۲ پیش‌بینی می‌شود بیش از ۱۰ همت به این بخش پرداخت شود.

وی افزود: انتشار اوراق گام با ابتکار بانک رفاه برای اولین بار برای پرداخت بدهی مراکز درمانی و بیمارستان‌ها انجام شد که این اقدام با انتشار اوراق گام به مبلغ ۶ هزار ۲۰۰ میلیارد تومان انجام شده است. از دیگر اقدامات افتتاح دیتا سنتر بانک به عنوان یکی از مجهز‌ترین و پیشرفته‌ترین‌ها در کشور است. افتخار دیگر بانک رفاه فروش اموال مازاد به میزان بیش از ۳۰ همت و کسب رتبه اول فروش اموال مازاد در شبکه بانکی کشور است. کل فروش اموال مازاد شبکه بانکی در سال ۱۴۰۱ به میزان ۵۸ همت بوده که از این میزان بیش از ۳۰ همت مربوط به بانک رفاه است.

لَله‌گانی در ادامه گفت: بر اساس قانون سازمان تامین اجتماعی باید ۳۳ درصد سهام بانک را داشته باشد و ۶۶ درصد سهام باید در بورس عرضه شود. البته سهامداران اصلی بانک رفاه در حقیقت تمام افرادی هستند که حق بیمه پرداخت می‌کنند و در واقع می‌توان گفت که سهام بانک رفاه در اختیار بیش از ۵۰ میلیون نفر است.

 

مدیرعامل بانک رفاه گفت: رونمایی از سامانه بتا برای تامین اعتبار بازنشتگان تامین اجتماعی از دیگر اقدامات است. حدود ۶ هزار بازنشسته کشور در این سامانه حضور دارند و می‌توانند به صورت اقساطی از فروشگاه‌ها خرید کنند. توسعه بانکداری الکترونیک از جمله سامانه فرارفاه که می‌تواند احراز هویت غیرحضوری را ممکن کند و همچنین رفاه پلاس، موبایل بانک، سامانه معین و ... از دستاورد‌های بانک رفاه در حوزه خدمات الکترونیک است. در صدد هستیم تا پرداخت تسهیلات این بانک نیز به صورت غیرحضوری ممکن شود.

لَله‌گانی در ادامه بیان کرد: در سال ۹۹ حدود ۱۵ همت پرداخت تسهیلات در بخش حمایت از تولید انجام شد که این میزان در سال ۱۴۰۱ به ۲۳ همت رسید و ۶ ماه اول امسال نیز به ۱۲.۵ همت رسیده است. ۱۴ هزار میلیارد ریال نیز به بازنشستگان تسهیلات پرداخت شده است. در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۲ به میزان ۲۶۴۸ میلیارد ریال تسهیلات برای اشتغالزایی اعطا شده است.

وی افزود: در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی، بانک رفاه پروژه احداث ۲۲ مدرسه را تکمیل کرده و چندین پروژه در دست اقدام است. در حوزه آبرسانی به مناطق محروم، تامین تجهیزات پزشکی و دستگاه‌های پزشکی و کمک به پیشرفت پروژه‌های عمرانی نیز اقداماتی انجام شده است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر