توافق چین و عربستان سعودی برای مبادله پول‌های ملی

توافق چین و عربستان سعودی برای مبادله پول‌های ملی
چین و عربستان سعودی برای مبادله یوان و ریال توافق کردند.
کد خبر : ۱۵۷۵۵۲

به گزارش خبرنگار ایبِنا و به نقل از الجزیره، بانک‌های مرکزی چین و عربستان سعودی اعلام کردند که با توجه به ادامه بهبود روابط بین دو کشور، با مبادله ارز‌های محلی به ارزش ۵۰ میلیارد یوان (۷ میلیارد دلار) یا ۲۶ میلیارد ریال سعودی موافقت کرده اند.

عربستان سعودی، بزرگترین صادرکننده نفت جهان و چین، بزرگترین مصرف کننده انرژی در جهان، سال‌ها برای گسترش روابط فراتر از همکاری در زمینه هیدروکربن‌ها و همچنین افزایش همکاری‌ها در زمینه‌هایی مانند امنیت و فناوری تلاش کرده اند.

بانک مرکزی چین در بیانیه‌ای اعلام کرد این قرارداد که به مدت سه سال اعتبار خواهد داشت و با تایید هر دو طرف قابل تمدید است، به تقویت همکاری‌های مالی بین دو کشور و گسترش استفاده از ارز‌های محلی و افزایش تجارت و سرمایه گذاری بین ریاض و پکن کمک می‌کند.

هدف از این مرحله تضمین نقدینگی و ثبات نرخ ارز است که ریسک نوسانات ارز را برای واردکنندگان، صادرکنندگان و فروشندگان در بازار‌های مالی کاهش می‌دهد.

بر اساس داده‌های گمرک چین، این کشور در سال ۲۰۲۲ به ارزش ۶۵ میلیارد دلار نفت خام از عربستان سعودی وارد کرده است که حدود ۸۳ درصد از کل صادرات این کشور به این غول آسیایی را شامل می‌شود.

رئیس جمهور چین، شی جین پینگ، در دسامبر گذشته به رهبران خلیج فارس گفت: چین برای خرید نفت و گاز با یوان تلاش خواهد کرد، اما چین هنوز از ارز محلی برای خرید نفت عربستان استفاده نکرده است.

اعتقاد بر این است که پکن دارای بزرگترین شبکه ترتیبات سوآپ ارزی جهان با حداقل ۴۰ کشور است، اما به ندرت شرایط گسترده‌تر ترتیبات را افشا می‌کند.


شایان ذکر است که چین مدتی است تلاش می‌کند تا نقش یوان را در تجارت بین المللی تقویت کند و وابستگی کمتری به دلار داشته باشد و اطمینان از تامین انرژی یکی از دلایل مبادله ارز است.

بیش از دو ماه پیش، بانک مرکزی چین BOC اولین شعبه خود را در ریاض در اقدامی برای گسترش استفاده از یوان در میان افزایش معاملات اقتصادی بین چین و عربستان سعودی افتتاح کرد؛ بنابراین پس از اینکه بانک صنعتی و تجاری چین اولین شعبه خود را در سال ۲۰۱۵ در ریاض افتتاح کرد، بانک مرکزی چین - یکی از چهار بانک بزرگ دولتی چین - دومین بانک چینی است که شعبه خود را در عربستان سعودی افتتاح می‌کند.

چن ویکینگ، سفیر چین در عربستان سعودی، در آن زمان افتتاح شعبه را نتیجه تحولات مثبت در روابط دوجانبه بین دو کشور و «مرحله جدید» همکاری‌های مالی دانست.

نویسنده: اصغر علی کرمی
برچسب ها: چین عربستان یوان
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر