25 آذر 1402 - 10:00
رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد؛

افزایش پلکانی حقوق کارمندان در سال آینده/ نسخه اصلاح‌شده لایحه بودجه به مجلس ارسال می‌شود

افزایش پلکانی حقوق کارمندان در سال آینده  نسخه اصلاح‌شده لایحه بودجه به مجلس ارسال می‌شود
میانگین افزایش حقوق کارمندان ۱۸درصد و بازنشستگان ۲۰درصد است که به‌صورت پلکانی اعمال می‌شود.
کد خبر : ۱۵۸۳۲۰

به گزارش ایبنا، رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان این‌که "نسخه اصلاح‌شده لایحه بودجه ۱۴۰۳ هفته آینده به مجلس ارسال می‌شود" گفت: در این نسخه جزئیات محاسبه منابع بودجه برای نمایندگان مجلس شفاف می‌شود.

منظور افزود: همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در لایحه قبلی هم وجود داشت و تلاش می‌شود در نسخه اصلاحی برای رفع ایراد نمایندگان بیش از گذشته به آن توجه شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به پلکانی بودن افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان گفت: میانگین افزایش حقوق کارمندان ۱۸ درصد و بازنشستگان ۲۰ درصد است که به‌صورت پلکانی اعمال می‌شود.

بر این اساس کارمندانی که درآمدشان در سطوح بالاتری است افزایش حقوق کمتری خواهند داشت و کارمندانی که حقوق کمتری دارند درصد افزایش حقوقشان بیشتر خواهد بود.

وی افزود: اگر رشد متوسط ۱۸ درصد را با توسل به روش‌های تورمی افزایش دهیم به‌نفع مردم نخواهد بود. رشد پلکانی اثرات تورمی نخواهد داشت، ما مکلف هستیم به تورم تک‌رقمی برسیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در مورد منابع بودجه گفت: تأمین مالی بودجه امسال از طریق فروش اموال دولتی ۱۲۸ میلیارد تومان است، پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان سال ۲۰ همت از این طریق تأمین مالی داشته باشیم، همچنین ما تا پایان سال در واگذاری شرکت‌های دولتی به ۳۰ همت می‌رسیم. در بودجه ۱۰۶ همت پیش‌بینی شده است.

وی افزود: این بیش‌برآوردی‌ها باعث می‌شود علی‌رغم تلاش‌ها نتوانیم به ارقام پیش‌بینی‌شده مصوب دست پیدا کنیم، هرچند می‌بینیم ۵۰ درصد در درآمد‌ها و ۴۱ درصد در کل منابع بهبود داریم، این اتفاق نسبت به کل دهه ۹۰ بالاتر است.

 

منظور: منابع دولت در سال جاری رشد قابل‌توجهی داشته است

 

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: درآمد‌های مالی، سود سهام شرکت‌های دولتی، حقوق گمرکی، درآمد حاصل از مالکیت دولت در معادن، فروش کالا و خدمات دولتی منابع اصلی درآمد‌های دولت را تشکیل می‌دهد.

در بخش دوم ما درآمد حاصل از واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای را داریم که عمدتاً شامل منابع نفت و گاز و واگذاری سهام شرکت‌های دولتی است. قسمت دیگر تأمین مالی از طریق ایجاد بدهی است، یعنی انتشار اوراق خزانه و اوراق مالی دولت و همچنین فروش اموال و دارایی‌های دولت.

وی افزود: از میان این سه گروه، بهترین و پایدارترین نوع تأمین منابع از طریق گروه اول است، ما گروه سوم را از ناچاری انجام می‌دهیم، البته اشکالی ندارد ما ممکن است برای سرعت بخشیدن به پروژه‌های عمرانی امسال انتشار اوراق انجام دهیم و سال‌های آینده بازپرداخت کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در ادامه گفت: در ادبیات اقتصادی هرچه با عنوان اوراق بدهی منتشر می‌شود به‌معنای کسری بودجه است. در لایحه بودجه سال آینده مجبوریم ۲۵۰ هزار میلیارد تومان اوراق بدهی منتشر کنیم چراکه باید بازپرداخت اوراق بدهی فروخته‌شده در سال‌های قبل را تأمین کنیم و دولت عملاً هیچ درآمدی از فروش اوراق بدهی به دست نمی‌آورد.

وی اضافه کرد: کسری بودجه پنهان همین بیش‌آورد درآمد‌ها است و ما سعی کردیم که درآمد‌ها با اطمینان حداکثری محقق شود. کسری بودجه آشکار هم همین انتشار اوراق بدهی است که البته توضیح دادم برای جبران اوراق منتشرشده در دوره گذشته است.

وی گفت: درآمد‌های دولت در هشت ماه امسال نسبت به همین مدت در سال گذشته رشد ۴۱ درصدی داشته و منابع دولت هم ۵۰ درصد رشد داشته است، اما علی‌رغم تلاش‌هایی که داشتیم برای تحقق بودجه مصوب، عملکرد بودجه در مجموع فقط ۷۳ درصد است که این یک معماست.

 

افزایش درآمد‌های مالیاتی در برنامه بودجه به‌کمک پایگاه‌های اطلاعاتی

 

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: میزان مالیات‌هایی را که در سال ۱۳۹۹، ۱۹۰ هزار میلیارد تومان بوده است، به ۴۷۳ هزار میلیارد تومان در سال گذشته و امسال به ۷۴۸ هزار میلیارد تومان رساندیم، این تحولات با حفظ قوانین مالیاتی فعلی اتفاق افتاده است، زیرا دولت سراغ پایش پایگاه‌های اطلاعاتی رفته است.

وی افزود: رشد مالیاتی ما در سه سال گذشته سالی ۵۰ درصد بوده است و برای سال آینده حدود ۴۹ درصد رشد می‌بینیم. پیشنهاد افزایش ۱ درصدی مالیات ارزش افزوده را دادیم که حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.

 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر