دلار راه صعود قیمت نفت را بست

دلار راه صعود قیمت نفت را بست
قیمت نفت در معاملات روز چهارشنبه بازار آسیا تحت تاثیر نگرانی‌ها نسبت به تقاضای ضعیف و دلار قوی‌تر، کاهش یافت.
کد خبر : ۱۵۹۶۷۴

به گزارش ایبنا، بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در مارس، با ۱۴ سنت معادل ۰.۱ درصد کاهش، به ۷۹ دلار و ۴۱ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۱۱ سنت معادل ۰.۲ درصد کاهش، ۷۴ دلار و ۲۶ سنت در هر بشکه معامله شد.

منابع بازار با استناد به آمار موسسه امریکن پترولیوم اعلام کردند ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به ۱۹ ژانویه، به میزان ۶.۶۷ میلیون بشکه کاهش یافت. با این حال، ذخایر بنزین ۷.۲ میلیون بشکه افزایش یافت و نگرانی‌ها را نسبت به وضعیت تقاضا برای سوخت در بزرگترین مصرف‌کننده نفت جهان برانگیخت. اداره اطلاعات انرژی که بازوی آماری وزارت انرژی آمریکاست، آمار ذخایر نفت و سوخت آمریکا را اواخر روز چهارشنبه منتشر خواهد کرد.

قوی‌تر شدن دلار آمریکا هم بر قیمت نفت تاثیر گذاشت، زیرا تقاضا از سوی خریداران غیرآمریکایی را کاهش می‌دهد. با تحکیم انتظارات سرمایه گذاران که فدرال رزرو در مواجهه با اقتصاد انعطاف پذیر آمریکا، عجله‌ای برای کاهش نرخ بهره نخواهد داشت، شاخص دلار در برابر ارز‌های رقیب خود، نزدیک به بالاترین رکورد ۶ هفته اخیر ایستاد.

ویکاس دوویدی، استراتژیست انرژی جهانی در شرکت مک‌کواری در یادداشتی نوشت: بدون تنش‌های ژئوپلیتیکی فعلی، بر این باوریم که قیمت نفت کاهش چشمگیری پیدا خواهد کرد. با گذشت زمان، انتظار داریم که همانند مورد روسیه و اوکراین، نرخ اضافی ریسک عرضه از ریسک جنگ جدا شود. در صورت عدم تشدید تنش در خاورمیانه، انتظار داریم قیمت نفت در سه ماهه اول سال، در محدوده فعلی بماند. مک کواری کاهش عرضه را پیش بینی نمی‌کند.

در بخش عرضه، میدان نفتی شراره لیبی با ظرفیت تولید ۳۰۰ هزار بشکه در روز پس از اختلالاتی که در پی اعتراضات از اوایل ژانویه پیدا کرده بود، فعالیتش را در ۲۱ ژانویه ازسرگرفت.

بر اساس گزارش رویترز، سازمان خط لوله داکوتای شمالی که سومین ایالت تولیدکننده بزرگ نفت در آمریکاست، اعلام کرد بخشی از تولید نفت که به دلیل سرمای شدید، مختل شده بود، ازسرگرفته شده است، اما تولید همچنان ۳۰۰ هزار بشکه در روز پایین‌تر از سطح معمول مانده است. تولید نفت داکوتای شمالی در اواسط ژانویه، تا حداکثر ۴۵۰ هزار بشکه در روز کاهش داشت.

 

منبع: ایسنا

برچسب ها: نفت دلار
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر