صادرات نفت ایران به بالاترین رکورد ۵ ساله رسید

صادرات نفت ایران به بالاترین رکورد ۵ ساله رسید
صادرات نفت ایران در سال ۲۰۲۳، حدود ۵۰ درصد رشد کرد و به حدود ۱.۲۹ میلیون بشکه در روز رسید که بالاترین رکورد پنج سال گذشته است.
کد خبر : ۱۵۹۹۱۰

به گزارش ایبنا، بخش عمده صادرات نفت ایران به چین رفت و کمک کرد از افزایش شدید قیمت ناشی از جنگ غزه، جلوگیری شود. قیمت نفت هفت درصد نسبت به پایان سال ۲۰۲۳ رشد کرده و اکنون حدود ۲۰ درصد نسبت به اوج قیمتی که در سپتامبر گذشته داشت، کاهش نشان می‌دهد.

کنتارو ماتسودا از موسسه تحقیقاتی ژاپن به پایگاه خبری نیک‌کی گفت: قیمت‌ها به دلیل این انتظارات که توازن جهانی میان عرضه و تقاضای نفت در سال ۲۰۲۴ منعطف خواهد شد، تا این اندازه رشد کرده‌اند.

طبق آمار آژانس بین‌المللی انرژی (IEA)، ایران در سال میلادی گذشته، ۲.۹۹ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد که ۴۴۰ هزار بشکه در روز در مقایسه با سطح تولید سال ۲۰۲۲، افزایش داشت.

این افزایش تولید ایران و همچنین افزایش عرضه آمریکا و برزیل، به تسهیل محدودیت عرضه در بازار نفت کمک کرد. آژانس بین‌المللی انرژی انتظار دارد عرضه جهانی نفت در سال میلادی جاری، به میزان ۱.۵ میلیون بشکه در روز رشد کند. سازمان فلزات و امنیت انرژی ژاپن پیش بینی کرده توازن میان عرضه و تقاضا از کمبود ۱۱۰ هزار بشکه در روز در سال میلادی گذشته، به ۶۰۰ هزار بشکه در روز مازاد عرضه در سال ۲۰۲۴ تغییر پیدا کند.

تقاضای چین، ایران را تشویق کرد تولیدش را افزایش دهد. آمار شرکت تحقیقاتی اروپایی کپلر نشان می‌دهد حدود ۹۰ درصد از صادرات نفت ایران به چین رفته است.

 

صادرات نفت ایران به بالاترین رکورد ۵ ساله رسید

 

ایران بر سر برنامه هسته‌ای، هدف تحریم‌های آمریکایی و اروپایی قرار گرفته بود. دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، پس از خروج یکجانیه از توافق برجام در سال ۲۰۱۸، این تحریم‌ها را تشدید کرد. برخلاف روسیه که در محدودیت عرضه داوطلبانه همکاری می‌کند، ایران به دلیل تحریم‌ها، از مشارکت در کاهش تولید نفت اوپک پلاس معاف است.

طبق گزارش رویترز و منابع رسانه‌ای دیگر، بیش از ۴۰ پالایشگاه چینی کوچک و متوسط مستقل چین، اغلب نفت از ایران به یوان خریداری می‌کنند و نفت ایران، با تخفیف نسبت به قیمت نفت برنت، فروخته می‌شود.

بر اساس گزارش نیک‌کی، رابرت مک نالی، رئیس گروه راپیدان انرژی و مقام سابق کاخ سفید به دو دلیل اشاره کرد که چرا انتظار ندارد تحریم‌ها از سوی دولت بایدن علیه نفت ایران تشدید شود. وی گفت: نخست این که بایدن، در سال انتخابات، قیمت پایین نفت را در اولویت قرار می‌دهد. دوم این که امیدوار است ملایمت در اعمال تحریم‌ها، به ترغیب ایران برای مذاکرات در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای کمک کند. اگر بایدن تحریم‌ها را تشدید کند، بر توازن عرضه جهانی و قیمت‌ها تاثیر خواهد گذاشت.

 

منبع: ایسنا

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر