تصویب بسته ۵۰ میلیارد یورویی اروپا برای اوکراین در سایه هراس از بازگشت ترامپ

تصویب بسته ۵۰ میلیارد یورویی اروپا برای اوکراین در سایه هراس از بازگشت ترامپ
همزمان با افزایش نگرانی اروپا از احتمال بازگشت ترامپ به کاخ سفید، اروپا با اختصاص ۵۰ میلیارد یورو کمک مالی به کی‌یف موافقت کردند.
کد خبر : ۱۵۹۹۷۹

به گزارش ایبنا، شارل میشل رئیس شورای اروپا با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: ما امروز به توافق رسیدیم. رهبران ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا بر سر بسته حمایتی ۵۰ میلیارد یورویی اضافی برای اوکراین در چارچوب بودجه اتحادیه اروپا توافق کردند. با این کار بودجه ثابت، بلندمدت و قابل پیش بینی برای اوکراین تضمین شد.

رئیس شورای اروپا با نیم‌نگاهی به احتمال بازگشت ترامپ در کاخ سفید عنوان کرد: ما از آنچه در معرض خطر است، اگاه هستیم و مسئولیت حمایت از اوکراین را بر عهده می‌گیریم.

تاکنون مجارستان با این تصمیم مخالف و پیشنهاد کرده بود که این مبلغ در ۴ قسط به اوکراین پرداخت شود. گفته می‌شود که بر اساس توافقات امروز، بسته ۵۰ میلیارد یورویی اتحادیه اروپا بصورت سالانه مورد بررسی قرار گرفت و سر دو سال، بازنگری می‌شود.

اما این توافق در حالی انجام شد که اروپایی‌ها بشدت نگران بازگشت ترامپ به قدرت و قطع کمک‌های کاخ سفید به این کشور هستند. چندی پیش روزنامه تایمز چاپ لندن نوشت: نوشت: بریتانیا و سایر کشور‌های اروپایی در تلاش هستند تا مطمئن شوند که در صورت به قدرت رسیدن دونالد ترامپ، می‌توانند به اوکراین کمک کنند تا در جنگ علیه روسیه بدون حمایت آمریکا پیروز شود.

این روزنامه انگلیسی افزود: دولت انگلیس در تلاش است تا توانایی‌های تولید جنگ افزار خود را در سراسر قاره اروپا افزایش دهد تا بتواند سلاح و مهمات را به خط مقدم کی‌یف بفرستد و مسکو را حداقل برای یک سال دیگر بدون توجه به حمایت ایالات متحده دور نگه دارند.

به نوشته تایمز، روسای دستگاه‌های اطلاعات نظامی بریتانیا بر این باورند که اوکراین نمی‌تواند در جنگ با روسیه در سال ۲۰۲۴ پیروز شود، زیرا نیروی انسانی یا سلاح لازم برای یک پیشرفت بزرگ در میدان جنگ را ندارد. ارتش روسیه هم قدرت انجام یک ضد حمله بزرگ را ندارد که بتواند خطوط اوکراین را بشکند.

با این حال به گزارش این نشریه انگلیسی، برخی در دولت بریتانیا بر این باورند که اروپا باید برای کمک به اوکراین بدون حمایت آمریکا آماده باشد.

به گزارش ایرنا، جنگ اوکراین در پی بی‌توجهی غرب نسبت به نگرانی‌های امنیتی مسکو و گسترش نیرو‌های ناتو تا نزدیکی مرز‌های روسیه کلید خورد. رئیس جمهور روسیه روز ۲۱ فوریه سال گذشته میلادی (دوم اسفندماه ۱۴۰۰) استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت و سه روز بعد، عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند علیه اوکراین آغاز کرد. به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

طی این مدت کشور‌های عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از جمله آمریکا با کنار گذاشتن گزینه دیپلماتیک برای برقراری صلح، با حمایت‌های هنگفت نظامی از کی‌یف بر ادامه این جنگ افروزی ادامه داده و اکنون با تجهیز اوکراین به سلاح‌های پیشرفته و سنگین‌تر نظامی، آشکارا سیاست تحریک کرملین را دنبال می‌کنند.

 

منبع: ایرنا

برچسب ها: اروپا آمریکا
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر