04 اسفند 1402 - 16:08

سیاست تثبیت در حال ثمردهی/ تورم ماهانه به کمترین نرخ ۳۳ ماه اخیر رسید

سیاست تثبیت در حال ثمردهی  تورم ماهانه به کمترین نرخ ۳۳ ماه اخیر رسید
یک ماه پس از رسیدن نرخ نقدینگی به ۲۵.۲ درصد دی‌ماه، تورم ماهانه در بهمن به کمترین رقم ۳۳ ماه اخیر رسیده است.
کد خبر : ۱۶۰۷۱۵

به گزارش ایبنا، علاوه بر کاهش چشمگیر تورم ماهانه، یکی دیگر از نکاتی که توجهات را به خود جلب کرد، منفی شدن تورم ماهانه خوراکی‌ها بود. طبق اعلام مرکز آمار، تورم ماهانه خوراکی در بهمن، منفی ۰.۴ درصد بوده که کمترین رقم در ۵۲ ماه اخیر است. آخرین بار دی ماه سال ۹۸ بود که تورم ماهانه خوراکی به زیر صفر درصد رسید.

منفی شدن تورم ماهانه خوراکی در بهمن باعث شد بار تورم در این ماه بیشتر بر طبقات ثروتمند جامعه منتقل شود. با توجه به سهم بالای خوراکی‌ها در سبد هزینه خانوار‌های کم درآمد، کاهش تورم خوراکی باعث افت چشمگیر تورم کل برای این بخش از جامعه می‌شود. گزارش مرکز آمار هم نشان می‌دهد تورم ماهانه بهمن برای دهک اول به عنوان کم درآمدترین دهک جامعه حدود ۰.۴ درصد و برای دهک دهم به عنوان پردرآمدترین بخش جامعه نزدیک به ۲ درصد بوده است.

سیاست تثبیت در حال ثمردهی/ تورم ماهانه به کمترین نرخ ۳۳ ماه اخیر رسید
نگاهی به آمار‌های تورم، از پررنگ شدن آثار «سیاست تثبیت اقتصادی» بانک مرکزی بر شاخص تورم حکایت دارد. یکی از نشانه‌های این اثرگذاری، شتاب گرفتن روند نزولی تورم در زمستان است. نرخ رشد نقدینگی به عنوان مهمترین شاخص اثرگذار بر تورم، طبق اعلام بانک مرکزی در پایان دی به نزدیک هدف اعلامی بانک مرکزی یعنی ۲۵.۲ درصد کاهش یافت. کاهش چشمگیر نرخ رشد نقدینگی، زمینه را برای کاهش تورم در بهمن و ماه‌های پیش رو فراهم کرد.

سیاست تثبیت در حال ثمردهی/ تورم ماهانه به کمترین نرخ ۳۳ ماه اخیر رسید
سیاست‌های بانک مرکزی، اما رد پای دیگری هم در آمار‌های تورم بهمن داشت و آن کمتر شدن تورم دهک‌های پایین نسبت به دهک‌های پردرآمد بود. یکی از اقدامات بانک مرکزی در بسته سیاستی «تثبیت اقتصادی»، تخصیص ارز ترجیحی به کالا‌های اساسی از جمله اقلام خوراکی بود که بیشترین سهم را در سفره خانوار دهک‌های کم درآمد دارد. این اقدام باعث ثبات قیمت این کالا‌ها و کاهش تورم اقلام خوراکی در یک سال اخیر شد. اکنون و در نتیجه این اقدام، نرخ تورم ماهانه خانوار‌های کم درآمد به میزان چشمگیری کمتر از خانوار‌های پردرآمد شده است.

 

منبع: ایرنا

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر