14 اسفند 1402 - 17:51

ایران جزو پنج کشور سازنده توربین در جهان است/ تولید ۹۱درصد قطعات نیروگاهی در کشور

ایران جزو پنج کشور سازنده توربین در جهان است  تولید ۹۱درصد قطعات نیروگاهی در کشور
معاون راهبری تولید شرکت برق حرارتی با اعلام اینکه می‌توانیم خدمات تعمیرات نیروگاهی را به کشور‌های منطقه ارائه دهیم.
کد خبر : ۱۶۰۹۹۴

به گزارش ایبنا، ناصر اسکندری در بازدید خبرنگاران از شرکت تعمیرات نیروگاهی ایران اظهار داشت: اکنون به عنوان یکی از پنج کشور سازنده توربین در جهان مطرح هستیم و در مناقصه‌های جهانی شرکت می‌کنیم، زیرا توانایی ساخت داخل زیاد است.

وی خاطرنشان کرد: اکنون تولیدکننده قطعات نیروگاهی هستیم و وابستگی به خارج از مرز‌ها نداریم، این نتیجه تصمیم‌های شجاعانه‌ای است که منجر به تشکیل شرکت نیروگاهی شده است.

معاون راهبری تولید برق حرارتی با بیان اینکه ۹۱ درصد قطعات نیروگاهی در کشور تولید می‌شود و از نظر ظرفیت نصب شده رتبه نهم جهان را داریم، گفت: در گذشته از حضور متخصصان خارجی بهره می‌بردیم، اما امروز فقط متخصصان داخلی کار تولید و تعمیر قطعات را انجام می‌دهند و ۸۲۵ هزار قطعه نیروگاهی ساخت داخل شده است.

۹۴ درصد انرژی کشور توسط نیروگاه‌های حرارتی تامین می‌شود

اسکندری ادامه داد: نیروگاه‌های حرارتی ۹۴ درصد انرژی کشور را تولید می‌کنند و ۶ درصد تولید را نیز دیگر نیروگاه‌ها انجام می‌دهند. در دولت سیزدهم، ۴۲ واحد نیروگاهی جدید به مدار آمده که ۲۹ واحد گازی و ۱۳ واحد بخار بوده است.

وی گفت: واحد‌های بخاری دو هزار و ۱۰۰ مگاوات تولید برق دارند بدون اینکه سوخت مصرف کنند و این باعث شده ۳ میلیارد و ۲۵۰ میلیون متر مکعب در مصرف سوخت صرفه‌جویی شود.

معاون راهبری تولید برق حرارتی اظهار داشت: صنعت برق باوجود تحریم در ارائه خدمات به مردم کوچک‌ترین کوتاهی نداشته، زیرا ۸۰ میلیون ناظر فعالیت‌های آن را نظارت می‌کنند.

اسکندری خاطرنشان کرد: صنعت برق در دو سال گذشته باوجود تنگنای اقتصادی و تحریم توانسته با ۹۸ درصد آمادگی در خدمت مردم باشد در حالی که این رقم در جهان ۹۵ درصد است.

۶۲۰ واحد نیروگاهی در کشور برق تولید می‌کنند

وی با اعلام اینکه بیش از ۶۲۰ واحد نیروگاهی در کشور تولید برق دارند، گفت: در این بین نیروگاهی داشتیم که با ۶۴ سال عمر در اوج تابستان با حداکثر ظرفیت تولید برق داشته است.

معاون شرکت حرارتی ظرفیت نیروگاهی کشور در ابتدای انقلاب را ۷ هزار مگاوات اعلام کرد که اکنون به ۷۵ هزار مگاوات رسیده که رشد ۱۵ برابری داشته است.

اسکندری خاطرنشان کرد: بازدهی نیروگاهی از ابتدای ۱۴۰۱ به ۳۹.۱ درصد رسیده است، ضمن آنکه کاهش تلفات و همچنین استفاده از شرکت‌های دانش بنیان بک برنامه جدی در دستور کار است.

وی گفت: در تابستان به دلیل اوج بار ضرورت دارد از حداکثر ظرفیت نیروگاهی استفاده شود؛ بنابراین نیروگاه‌ها برای تعمیرات از مدار خارج نمی‌شوند.

معاون راهبری شرکت تولید برق حرارتی در باره برنامه تعمیرات نیروگاه‌ها، ادامه داد: سال گذشته ۹۴ هزار مگاوات فعالیت تعمیراتی داشتیم که امسال ۱۱۰ هزار مگاوات برنامه تعمیراتی داریم.

 

منیع: ایرنا

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر