26 آذر 1398 - 08:32
خوانساری مطرح کرد؛

ضرورت جراحی اساسی لایحه بودجه

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران از نمایندگان مجلس درخواست کرد تا به جای تراز کردن لایحه بودجه، آن را به طور اساسی جراحی کنند.
کد خبر : ۱۰۹۷۷۵
مسعود خوانساری

به گزارش خبرنگار ایبِنا، مسعود خوانساری صبح امروز (سه شنبه) و در جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران که با حضور پیروز حناچی شهردار تهران و غلامحسین شافعی رییس اتاق ایران برگزار شد، گفت: رشد اقتصادی سال آینده بین ٨.٥ تا ٩.٥ درصد منفی پیش بینی می شود. در ٤ سال آینده مجموعا ٤ درصد رشد برای اقتصاد ایران پیش بینی می شود و در صورت تداوم این روند، ١٤ سال زمان نیاز داریم تا به وضعیت سال ٩٩ بازگردیم.


وی با اشاره به رسیدن رقم نقدینگی به ٢١٢٦ هزار میلیارد تومان در پایان شهریور امسال، گفت: این رقم نسبت به شهریور سال گذشته ٢٧ درصد رشد داشته و پایه پولی ٢٨٦ هزار میلیارد تومان افزایش یافته و ضریب فزاینده نیز به ٧.١٥ واحد درصد رسیده که عمدتا ناشی از بدهی بانک ها و موسسات اعتباری و همچنین دولت به بانک مرکزی بوده است.


رییس اتاق تهران با بیان اینکه بودجه شرکت های دولتی ٣ برابر بودجه عمومی کشور بوده است، اظهار داشت: در حالی که از لزوم کوچک سازی دولت سخن می گوییم ولی متاسفانه بودجه شرکت های دولتی ١٦ درصد رشد یافته و این در حالی است که باید عملکرد آنها را در مالیات پردازی با شرکت های بخش خصوصی مقایسه کرد.


خوانساری با اشاره به پیش بینی فروش ٨٠ هزار میلیارد تومان اوراق در بودجه ٩٩ گفت: خریدار عمده اوراق بدهی بانک ها هستند. اگر این موضوع از محل تسهیلات باشد، بانک ها توان کمتری برای پرداخت تسهیلات خواهند داشت زیرا این رقم بلوکه خواهد شد.


وی ادامه داد: از سوی دیگر اگر قرار باشد برای افزایش قدرت تسهیلات دهی بانک ها، خط اعتباری تخصیص داده شود، شاهد افزایش پایه پولی خواهیم بود که عواقب خطرناکی را در پی دارد. رییس اتاق تهران تصریح کرد: دولت پیش بینی کرده که در سال ٩٩ حدود ٤٠ هزار میلیارد تومان از محل مولدسازی دارایی ها درآمد کسب کند و این در حالی است که عملکرد امسال دولت در این خصوص ٣.٧ هزار میلیارد تومان بوده و باید دید دولت چگونه می تواند این رقم را محقق کند.


وی به پیش بینی درآمد ١٧٠ هزار میلیارد تومانی مالیات اشاره کرد و افزود: این رقم در حالی پیش بینی شده که اقتصاد کشور امسال به دلیل رکود و تحریم، ١٤ درصد کوچک شده و تحقق این رقم محل ابهام است.


خوانساری درباره ارز ٤٢٠٠ تومانی کالاهای اساسی و دارو در بودجه نیز گفت: همه ما تجربه تلخ تخصیص این ارز را در سال ٩٧ و ٩٨ دیده ایم و ادامه آن برای سال ٩٩ چیزی به جز رانت و فساد در پی نخواهد داشت. بهترین راه برای کمک به اقشار ضعیف، حذف این ارز و پرداخت یارانه نقدی به آنهاست.


وی درباره جهش نرخ ارز در سال آینده هشدار داد و گفت: نرخ تورم تا پایان سال به ٤٠ درصد خواهد رسید و نگهداشتن نرخ ارز در حدود فعلی، عواقب خوبی در پی نخواهد داشت. خوانساری از نمایندگان مجلس خواست تا به جای تراز کردن لایحه بودجه، آن را به طور اساسی جراحی کنند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر