11 تير 1400 - 09:57
۱۰ خبر مهم ایبِنا در هفته جاری/

اولویت‌های اقتصادی دولت جدید/ بایدها و نبایدهای ارزی

ایبِنا در هفته جاری مباحث گوناگونی از بازار ارز تا مشکلات نقدینگی بالا در اقتصاد ایران و همچنین اولویت‌های اقتصای دولت جدید را بررسی و به بحث گذاشت.
کد خبر : ۱۲۵۱۳۵
اقتصاد ایران

به گزارش خبرنگار ایبِنا، در این هفته فتح الله تاری؛ اقتصاددان در گفتگویی با ایبِنا پیرامون موضوع استقلال بانک مرکزی با اشاره به اینکه استقلال بانک مرکزی نیازمند کاهش استقراض از بانک است، گفت: تا وقتی کسری بودجه از طرف مجلس و دولت وجود داشته باشد و درآمدها هم غیرقابل حصول باشد، تغییری اتفاق نمی‌افتد.


تغییرات نرخ تورم ۵۰ ماهه کشور


همچنین در خبر دیگری ایبِنا به بررسی وضعیت نرخ تورم در ۵۰ ماه گذشته به استناد گزارشی از مرکز آمار ایران پرداخته شد. در این گزارش آمده است: بررسی نرخ تورم دوازده ماهه کل کشور در ۵۰ ماه گذشته نشان دهنده ثبت فاصله تورمی ۳۵.۹ درصدی در دوره مورد بررسی است به نحوی که نرخ تورم در اردیبهشت ۹۶ به میزان ۷.۱ درصد و در خرداد ۱۴۰۰ نیز ۴۳ درصد است.


بایدها و نبایدهای سیاست ارزی دولت جدید


اسدی نیا؛ کارشناس مسائل ارزی با اشاره به سیاست‌های اعمال شده در بازار ارز و ترسیم شرایط احتمالی در ماه‌های آینده، گفت: چند نرخی بودن ارز فسادآور است و باید آزادسازی رخ دهد. وی تنش زدایی با همسایگان، حل مسائل مربوط به کسری بودجه و همچنین مسئله ارز چند نرخی را از مباحث مهمی دانست که رییس جمهور دولت سیزدهم باید به آنها اهتمام داشته باشد.


۵ اولویت اقتصادی دولت جدید


حاجی دلیگانی؛ عضو هیات رییسه مجلس این هفته در گفتگویی با ایبِنا بیان داشت: هدایت نقدینگی همواره جزو مسائل اساسی اقتصاد کشور بوده و برای این کار نیاز به یک نوع برنامه‌ریزی داریم که عملا این اتفاق بیفتد و تنها به دستور اکتفا نشود. وی ثبات اقتصادی، جلوگیری از نوسانات ارزی و حمایت از تولید و رشد اقتصادی و همچنین تقویت ارزش پول ملی را از جمله مهم ترین اولویت های اقتصادی دولت جدید برشمرد.


۸۰ درصد شرکت‌های بورسی ارزنده هستند


بهرامی؛ کارشناس بازار سرمایه نیز در هفته جاری طی گفتگویی با خبرنگار ایبِنا عنوان کرد: اگر نهادهای دولتی در جهت فرهنگ‌سازی افراد برای ورود به بازار سرمایه کمک کنند، شاهد چشم‌انداز مثبتی از توسعه بازار سرمایه خواهیم بود. وی معتقد است که شرکت ها شرایط خوبی دارند و در بازار حدود ۸۰ درصد شرکت ها، از لحاظ ارزش سنجی و ارزش گذاری به شدت ارزنده و قابل سرمایه گذاری هستند.


معمای نقدینگی در اقتصاد ایران


ایبِنا در این هفته موضوع مربوط به نقدینگی و مشکلات افزایش حجم نقدینگی برای اقتصاد ایران را در گفتگویی با واعظ برزانی؛ اقتصاددان مطرح کرد. وی با اشاره به اینکه در کوتاه‌مدت نمی‌توان نقدینگی را کاهش داد، افزود: ناترازی مالی دولت، بنگاه‌ها و موسسات وابسته به آن و شرکت‌های دریافت کننده تسهیلات باعث افزایش حجم نقدینگی می‌شوند. وی همچنین به این نکته اشاره کرد که در دولت جدید باید به این موضوع توجه کرد که در کوتاه مدت نمی توان نقدینگی را کاهش داد، بلکه صرفا می توان نرخ رشد آن را کم کرد.


حذف کامل بانک‌ها از بنگاه‌داری اشتباه بزرگ است


در ادامه بررسی ها و آسیب شناسی موضوع بنگاه داری بانک ها و بحث املاک مازاد در سیستم بانکی کشور، تقی نتاج از مدیران نظام بانکی در قالب یک گفتگو با ایبِنا بیان داشت: حذف کامل بانک‌ها از بنگاه‌داری و بازار سرمایه، یک اشتباه بزرگ و در اقتصاد فعلی ایران نادرست است. قبلا ۴۰ درصد سرمایه بانک ها برای بنگاه داری، مجاز بود ولی با فشارهای مختلف به نظام بانکی، این رقم به ۲۰ درصد کاهش یافته است.


یورو کجا چاپ می‌شود؟


در این هفته،‌ خبرنگار ایبِنا یک بررسی پیرامون بانک مرکزی اروپا و انتشار اسکناس یورو انجام داد. طبق اطلاعات موجود، پی‌ریزی تشکیل بانک مرکزی اروپا در سال ۱۹۹۲ و به دنبال تلاش اتحادیه اروپا برای ایجاد اتحادیه اقتصادی و پولی برای کشورهای حوزه یورو انجام شد و در نهایت در یکم ژوئن ۱۹۹۸ بانک مرکزی اروپا به شکل کنونی کار خود را آغاز کرد و یک سال بعد در سال ۱۹۹۹ اسکناس‌های جدید یورو چاپ و روانه بازارها شد. همچنین مسئولیت چاپ اسکناس‌های یورو با بانک مرکزی اروپا و ضرب سکه‌ها بر عهده بانک‌های مرکزی کشورهای عضو منطقه یورو است.


کاهش یا افزایش نرخ سود بانکی؟


طی گزارشی در ایبنا به این موضوع پرداخته شد که مسئله نرخ سود بانکی و میزان تاثیرگذاری آن بر بازارهای مختلف می طلبد تا دولت آینده و مشخصا بانک مرکزی، برنامه ریزی دقیق تر و همه جانبه نگرتری در این خصوص داشته باشد. در واقع تغییر نرخ سود بانکی به نوعی تیغ دو لبه‌ای است که دولت جدید در بحث سیاست‌گذاری پولی و کلان اقتصادی، با آن روبرو خواهد شد.


کمیجانی رییس کل بانک مرکزی شد


رییس‌جمهور روز چهارشنبه و در جلسه هیات وزیران اکبر کمیجانی را به عنوان رییس کل بانک مرکزی منصوب کرد. طبق مصوبه بانک مرکزی پس از یک ماه باید رییس جدید بانک مرکزی منصوب شود.

برچسب ها: خبر 20 ایبنا ایبنا
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
اینفوگرافیک
بیشتر
پربیننده ها