در گفتگو با ایبِنا مطرح شد؛

۸۰ درصد شرکت‌های بورسی ارزنده هستند/ پیش‌بینی بازار تا پایان سال

کارشناس بازار سرمایه معتقد است: اگر نهادهای دولتی در جهت فرهنگ‌سازی افراد برای ورود به بازار سرمایه کمک کنند، شاهد چشم‌انداز مثبتی از توسعه بازار سرمایه خواهیم بود.
کد خبر : ۱۲۵۰۳۴
بهرامی

به گزارش ایبِنا، بازار سرمایه در سه ماهه ابتدایی سال در شرایطی که همچنان فضای هیجانی و پُرریسک بر روند معاملات قرار داشت، در نهایت با افت ۱۳۹ هزار واحدی شاخص کل بورس در ایستگاه پایانی بهار ۱۴۰۰ همراه شد. هر چند در روزهای اخیر، شاهد روند صعودی نماگر کل هستیم.


مجتبی بهرامی؛ کارشناس بازار سرمایه در این باره معتقد است: بازار سرمایه بعد از یک سری ریزش ها و ریسک های سیاسی، سه ماهه اول سال را شروع کرد. بهرامی در ادامه گفتگو با خبرنگار ایبِنا اظهار داشت: با شروع سال جدید، کم کم فضای غبارآلود موجود در معاملات بیشتر شد و در شرایطی که کشورمان در مبارزه با تحریم ها و جنگ اقتصادی قرار داشت، شاهد بودیم که صنایع تولیدی روند خوبی را در داخل تجربه کردند و همانگونه که پیش بینی می کردیم در نهایت روند خوبی را در شرکت ها و گزارش های ماهانه دیدیم که این موضوع در گزارش های سه ماهه شرکت ها به خوبی نشان داده شد.


وی افزود: هر چقدر از ابتدای امسال به پایان بهار آمدیم، فعالان بازار سرمایه با اطمینان بیشتری نسبت به عملکرد شرکت ها نگاه کردند. به بیان دیگر بعد از اتفاقاتی که در شش ماهه دوم سال گذشته داشتیم، مقداری از ناامیدی ها پوشش داده شد و امیدواری نسبت به بازار بیشتر شد. اما به هر حال باید توجه داشت که برخی از سرمایه گذاران در این مدت بدون دانش و رفتار هیجانی وارد بازار شده بودند و در این بین، روند بازار را به خوبی رصد نمی کردند.


این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: تحلیل بنده این است که شرکت ها شرایط خوبی دارند و در بازار حدود ۸۰ درصد شرکت ها، از لحاظ ارزش سنجی و ارزش گذاری به شدت ارزنده و قابل سرمایه گذاری هستند.  از این جهت وقتی وارد تحلیل بنیادین بازار می شویم، شرکت ها ارزنده هستند. هر چند هنوز هم شرکت هایی را داریم که پُرریسک هستند و ارزنده نیستند.


بهرامی در ادامه با اشاره به شرایط کنونی بازار سرمایه اظهار داشت: در سال ۱۳۹۹ برخی از افرادی که به بازار سرمایه وارد شدند، نسبت به بازار و شرایط آن، شناختی نداشتند و بنده این مساله را بزرگترین خطری می دانم که در برابر هر فردی (که قصد ورود به بازارهای سرمایه گذاری همچون بورس را دارد)، وجود دارد.


توصیه مهم به سهامداران بورسی


هر چند در مدت اخیر، یک سری از افراد متضرر در بازار، آموزش هایی را دیده اند. اما اولین چیزی که به هر کسی که قصد ورود به بازار سرمایه را دارد توصیه می کنم این است که ابتدا در معرض آموزش قرار بگیرد و سپس اقدام به معامله در بازار سرمایه کند. بنابراین اول به صورت تخصصی آموزش ببینند و حداقل به مبانی اولیه اصول بازار سرمایه و مبانی اولیه تحلیل فاندامنتال و تکنیکال آشنا شوند و بعد وارد بازار شوند.


وی تاکید کرد: اگر این شرایط را ندارند، توصیه می شود که از صندوق و یا سبدگردان ها استفاده کنند. بر این اساس،  آن هایی که شرایط و توصیه گفته شده را می پذیرند، از سبدگردان ها استفاده کنند و آن هایی که این میزان ریسک را هم نمی پذیرند، از صندوق های با درآمد ثبات استفاده بکنند، تا در نهایت خودشان به بلوغ معامله گری در بورس برسند. به نظر من در سال های آینده، در حوزه بازار سرمایه با توجه به روند اخیر و جذب افراد به بازار، تحلیل گرهای بسیار خوبی در حوزه بازار سرمایه خواهیم داشت.


بهرامی خاطرنشان کرد: در این شرایط اگر نهادهای دولتی هم در جهت فرهنگ سازی افراد برای ورود به بازار سرمایه کمک کنند، شاهد چشم انداز مثبتی از توسعه بازار سرمایه خواهیم بود.


وی در خصوص آینده بورس با توجه به تشکیل دولت جدید در هفته های آینده اظهار داشت: به نظر من بازار سرمایه به بلوغی رسیده که خودش را وابسته به تاثیرات سیاسی نمی داند. آن چیزی که در بازار سرمایه مهم است، عملکرد شرکت ها است. اینکه یک شرکت سود بسازد و یک روند رو به رشدی را داشته باشند. خداروشکر در دو تا سه سال اخیر، در بسیاری از شرکت ها این روند ایجاد شده و این قابل اعتماد است. زیرا ما در صورت های مالی گردش وجوه نقد در شرکت ها را می بینیم و این باعث شده تا خیلی از شرکت ها به ایجاد طرح توسعه و گسترش فعالیت هایشان اقدام کنند و از جذب سرمایه به بازار سرمایه استفاده کنند. بنابراین در این شرایط، هم بازار سرمایه و هم صنعت منتفع می شود.


پیش بینی بازار تا پایان سال


این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به مدیریت خوب و روند منطقی بسیاری از شرکت های بازار سرمایه، اظهار داشت: به همین دلیل تا پایان امسال روند بازار سرمایه را مثبت پیش بینی می کنم. زیرا عملکرد سه ماهه اول امسال نشان می دهد که روند افزایشی eps در برخی از شرکت ها، هنوز وجود دارد و این نرخِ رشد، نوید کاهش p/e بازار را در ادامه سال جاری را می دهد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر