ایبِنا بررسی کرد؛

سهام عدالت چگونه نقش مردم در اداره اقتصادی کشور را فراهم می‌کند؟

در صورت تصمیمات موثر دولت سیزدهم درباره فعال‌سازی معاملات سهام عدالت، مشارکت ۴۹ میلیون و ۱۰۰ هزار ایرانی در بازار سرمایه فراهم و به یکباره ظرفیت بزرگی از نقش مردم در اداره اقتصادی کشور آزاد می‌شود.
کد خبر : ۱۲۷۲۵۱
سهام عدالت

به گزارش خبرنگار ایبِنا، ۱۵ سال از زمان صدور اجازه واگذاری سهام عدالت گذشت و در دولت نهم بود که این موضوع توسط دولت وقت دنبال و عملیاتی شد. در آن زمان دولت سهام برخی شرکت های زیرمجموعه خود را در قالب سهام عدالت به مردم واگذار کرد. با این حال، به همه مردم سهام عدالت واگذار نشد و ۴۹ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر در آن زمان از سهام عدالت برخوردار شدند.


در آن زمان و پس از آن این موضوع مطرح بود که دولت سهام ارزنده زیرمجموعه خود را به صورت سهام عدالت تقسیم بندی و به مردم واگذار کرده است و دارندگان سهام عدالت پس از اتمام پرداخت اقساط سهم خود که ۵۰۰ هزار تومان بوده و قرار بود در یک دوره ۱۰ ساله تسویه شود، مالک یک میلیون تومان سهام ارزنده خواهند بود.


۳ گروه دارنده سهام عدالت


البته برای دو گروه اجتماعی مشمولان سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام تخفیف ۵۰ درصدی در نظر گرفته شده بود. در زمان فعالیت دولت دوازدهم از مردم خواسته شده بود تا تکلیف سهام عدالت خود را مشخص کنند. نهایتا در حال حاضر، با سه گروه از دارندگان سهام عدالت مواجه هستیم. برخی سهام یک میلیونی، برخی ۵۳۲ هزار تومانی و برخی نیز سهام ۴۸۰ هزار تومانی در اختیار دارند.


همانگونه که اشاره شد، در دولت گذشته دو اقدام درباره سهام عدالت انجام شد. در ابتدا دولت تصمیم گرفته بود با دریافت یکجای اقساط سهام یک میلیون تومانی از دارندگان سهام عدالت، آزادسازی سهام عدالت را برای انجام خرید و فروش و معامله در بورس انجام دهد که با وجود انجام برخی اقدامات، این مهم به سرانجام نرسید و استقبال چندانی از سوی مردم برای پرداخت باقی مانده سهام عدالت انجام نشد.


ظرفیت بزرگ سهام عدالت منتظر تصمیم گیری


طبق آمارهای موجود، از ۴۹ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر دارنده سهام عدالت، ۳۵ میلیون نفر در حال حاضر دارنده سهام ۵۳۲ و ۴۸۰ هزار تومانی و مابقی به تعداد ۱۴ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر نیز دارنده سهام یک میلیون تومانی هستند.


کارشناسان این حوزه معتقدند در صورت آزادسازی کامل سهام عدالت و فراهم شدن امکان معامله شرکت های سهام عدالت در بازار سرمایه، ظرفیت عظیمی در تامین مالی از طریق بورس فراهم می شود و علاوه بر امکان جدیدی به منظور ظرفیت سازی در تامین منابع مورد نیاز کشور در بخش تولید و صنعت، امکانی نیز برای حدود ۵۰ میلیون ایرانی دارنده سهام عدالت جهت خرید و فروش سهام عدالت و کسب سود از این رهگذر فراهم می شود.


دولت سیزدهم می تواند با تصمیم گیری در این خصوص و فراهم کردن شرایط آزادسازی کامل سهام عدالت، ظرفیت بزرگ اجتماعی دارنده سهام عدالت را فعال کند. این اقدام علاوه بر امکان وارد شدن سرمایه های جدید مردم به بازار سرمایه، تاثیرگذاری بالایی نیز در تقویت سهامداری مردم خواهد داشت.


طی سال های اخیر برخی مباحث از سوی دولت و مجلس درباره واگذاری سهام عدالت به جاماندگان و افرادی که در دور نخست سهام عدالت دریافت نکرده اند مطرح شده ولی تا به امروز به نتیجه روشنی نرسیده است. قطعا می توان سهام عدالت را ظرفیت قابل توجه و بزرگی در جامعه به منظور سهامداری مردم دانست و از سویی نیز سهام عدالت می تواند به تقویت بازار سرمایه و افزایش ظرفیت تامین مالی این بازار بیانجامد.


دولت سیزدهم تعیین تکلیف کند


سهام عدالت، ظرفیت بزرگی است که دولت سیزدهم نمی تواند آن را نادیده بگیرد. این دولت می تواند یا مسیر جدیدی برای فراهم شدن زمینه دادوستد سهام عدالت در بورس فراهم کند یا اینکه با تعیین تکلیف برنامه دولت قبل در زمینه سهامداری مستقیم و غیرمستقیم مردم، تعیین تکلیف تعاونی های سهام عدالت استانی، روشن کردن وضعیت نحوه معامله و خرید و فروش سهام عدالت؛ گام موثری را در زمینه ایجاد گسترش فرهنگ سهامداری در کشور و ورود سرمایه ها به بازار سرمایه بردارد.


در واقع اگر ظرفیت سهامداری بیش از ۴۹ میلیون نفر دارنده سهام عدالت به روشنی ازسوی دولت مشخص شود، با تقویت جریان سرمایه گذاری مردم در بازار سرمایه، نقش مردم در تامین مالی پروژه های کشور و رونق تولید بیشتر خواهد شد.


سهام عدالت می تواند تعداد فعالان بازار سرمایه را افزایش داده و از این طریق منابع مالی جدیدی به منظور سرمایه گذاری وارد بازار سرمایه کشور شود. همه این ظررفیت ها نهایتا به تقویت نقش مردم در اقتصاد کشور و بهبود مشارکت جامعه در اجرای طرح ها و پروژه های کلان خواهد شد که نهایتا به رشد اقتصادی و اشتغال زایی برای همه خواهد انجامید و بازار سرمایه بستر مناسبی است که از طریق آن بتوان امیدوار بود منابع خوبی برای گردش چرخ های اقتصادی کشور و مشارکت مردم فراهم شود.


////////////


علی احمدقاسمی

برچسب ها: بورس سهام عدالت
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر