19 آبان 1400 - 08:31
مرتضی اکبری در گفت‌وگو با ایبنا:

الکترونیکی شدن عملیات بانکی و قراردادهای تسهیلات ناگزیر است

مدیرعامل بانک مهر ایران معتقد است: مشتریان امروز فرصتی برای مراجعه به شعب ندارند و بنابراین الکترونیکی شدن عملیات بانکی و قراردادهای تسهیلات، گریزناپذیر است.
کد خبر : ۱۲۸۱۳۴
اکبری

به گزارش ایبِنا، وزیر امور اقتصادی و دارایی به تازگی در نامه‌ای خطاب به رئیس کل بانک مرکزی خواستار اجرای کامل و تسریع روند اجرای الکترونیکی شدن قراردادهای تسهیلات بانکی به‌عنوان یکی از اولویت‌های اصلی تیم اقتصادی دولت شد. موضوعی که از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که به اعتقاد کارشناسان پولی و بانکی، هم به نظارت بیشتر و بهتر بر بانک‌ها کمک می‌کند و هم علاوه بر شفاف سازی، باعث کاهش تشکیل پرونده‌های تخلفات نیزخواهد شد. به عبارت دیگر این اقدام را می توان به عنوان تحولی بزرگ در نظام بانکی کشور دانست که بسیاری از دعاوی بین وام گیرندگان و بانک‌ها را نیز حل خواهد کرد. 


در همین باره دکتر مرتضی اکبری، مدیرعامل بانک مهر ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا اظهار کرد: مشتریان بانک‌ها اکنون فرصتی برای مراجعه به شعبه و دریافت خدمات بانکی ندارند بنابراین باید خدمات بانکی را در فضایی ارائه کنیم که مشتری بتواند به راحتی دسترسی داشته باشد نه اینکه او مجبور باشد برای دریافت خدمات بانکی حتما به شعبه مراجعه کند.


وی با بیان اینکه خوشبختانه توسعه ابزارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات این امکان را در اختیار ما گذاشته و لازم است به این سو حرکت کنیم، تصریح کرد: شیوع بیماری کووید۱۹ هر چند مشکلات بسیاری ایجاد کرد، اما یکی از موارد مثبت آن گسترش فرهنگ استفاده از ابزارهای الکترونیکی بود؛ به نحوی که حتی برخی افراد و سازمان‌هایی که در برابر این مهم، مقاومت می‌کردند نیز ناگزیر به تغییر رویه شدند. 


مدیرعامل بانک مهر ایران گفت: خوشبختانه شبکه بانکی کشور به‌طور کلی در حوزه ابزارهای غیرحضوری و بانکداری نوین موفق عمل کرده و در حال حاضر بسیاری از خدمات به‌صورت غیرحضوری به مشتریان ارائه می‌شود. با این حال ضروری است این ابزارها بیش از پیش گسترش یابند. الکترونیکی شدن عملیات بانکی و قراردادهای تسهیلات که به تازگی مورد تأکید وزیر محترم اقتصاد نیز بوده، امری گریزناپذیر است و بانک‌ها باید به این سو حرکت کنند.


اکبری ادامه داد: برای تسریع توسعه ابزارهای غیرحضوری، لازم است برخی از قوانین و مقررات حاکم بر شبکه پولی و بانکی به روز و دست بانک‌ها در این حوزه بازتر شود. همچنین ممکن است برخی بانک‌ها در سطح بدنه خود مقاومت‌هایی برای اجرای تغییرات داشته باشند که این موضوع نیز با گذر زمان حل می‌شود.


تجربه موفق بانک مهر ایران 


مدیرعامل بانک مهر ایران با تاکید بر اینکه خوشبختانه بانک مهر ایران در حوزه بانکداری نوین و توسعه ابزارهای غیرحضوری مبتنی بر فناوری اطلاعات، پیشتاز شبکه بانکی است، افزود: از آنجایی که بانک مهر ایران، خدمات بانکداری خرد را به مشتریان خود ارائه می دهد، در راستای برنامه‌های اصلاح ساختار و الکترونیکی کردن عملیات اجرایی شعب و ایجاد یک بانک تمام هوشمند، سامانه جامع میعاد (مدیریت یکپارچه عملیاتی اجرایی دیجیتال شعب بانک) با زیرسامانه‌های مختلف طراحی و در همه شعب عملیاتی شده است.


وی درباره سامانه میعاد توضیح داد: الکترونیکی کردن قراردادها و فرم‌های افتتاح حساب و تسهیلات، تعریف امضای الکترونیک و حذف هرگونه پرینت کاغذ، با هدف تکمیل عملیات بانکداری سبز و تسریع در انجام امور بانکی مشتریان صورت گرفته است. همچنین دیجیتالی کردن اسناد و فرم‌های قرارداد این امکان را ایجاد می‌کند تا مراجعان و متقاضیان استفاده از سبد محصولات بانک، بدون نیاز به صرف وقت برای تکمیل فرم‌های کاغذی در سریع‌ترین زمان ممکن عملیات بانکی خود را با امنیت بالا از طریق برخورداری از احراز هویت به وسیله ابزار بیومتریک انجام دهند.


اکبری ادامه داد: در این سیستم، احراز هویت و شناسایی مشتریان بانک از طریق اثر انگشت انجام می‌شود و با اتصال به سامانه ثبت احوال و استفاده از کارت ملی هوشمند، دریافت هرگونه تصویر مدارک هویتی از مشتریان حذف شده است. ثبت امضای مشتریان به‌صورت دیجیتال و ذخیره آن‌ها در بانک اطلاعات مشتریان روی سامانه یکپارچه بانک‌ با هدف کاهش ریسک و افزایش امنیت عملیات بانکی مشتریان صورت گرفته است.


مدیرعامل بانک مهر ایران درباره سایر خدمات غیرحضوری بانک مهر ایران نیز گفت: ما از سال ۱۳۹۶ افتتاح حساب آنلاین و درخواست تسهیلات آنلاین را روی وب‌سایت خود ارائه کردیم که این دو خدمت در سال ۱۳۹۹ از طریق همراه‌بانک ما نیز در دسترس قرار گرفت. حتی از سال گذشته پرداخت تسهیلات بدون ضامن را نیز برای مشتریان خوش‌حساب بانک ارائه کردیم. یعنی فرد بدون اینکه یک بار به شعبه بانک مراجعه کرده باشد، هم حساب باز کرده و کارت خود را به‌صورت پستی دریافت می‌کند، هم وام می‌گیرد.


وی با اشاره به اینکه بسیاری از خدماتی که در حال حاضر تعدادی از بانک‌ها ارائه می‌کنند، برای نخستین بار از سوی بانک مهر ایران ارائه شد، اظهار کرد: سامانه معدل حساب را از سال ۱۳۹۶ بر وب‌سایت بانک ارائه کردیم که در سال ۱۳۹۸ در همراه‌بانک نیز در دسترس مشتریان قرار گرفت. کارت هدیه آنلاین را نیز از همین سال در همراه‌بانک خود ارائه کردیم. همچنین جالب است بدانید بانک مهر ایران نخستین بانکی بود که احراز هویت غیرحضوری سجام را نیز از خرداد ۱۳۹۹ در اختیار عموم مردم قرار داد، فارغ از اینکه مشتری بانک باشند یا نباشند.


اکبری در پایان تاکید کرد: این بانک در تلاش است با گسترش اقدامات خود، شهروندان را تا حد ممکن از حضور در شعبه بی‌نیاز کرده و مسیر ارائه خدمت را تغییر دهد تا مشتری برای دریافت خدمات، به بانک مراجعه نکند؛ بلکه بانک خدمت خود را در محلی که مشتری حاضر است، به وی ارائه کند. ضمن اینکه در این مسیر سعی می‌کنیم در رابطه با الکترونیکی شدن عملیات بانکی و قراردادهای تسهیلات نیز پیشگام شبکه بانکی باشیم.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر