05 اسفند 1400 - 15:11
رئیس کل بانک مرکزی در گفتگو با ایبِنا؛

تحمیل تکالیف مازاد به شبکه بانکی منجر به افزایش تورم می شود

صالح آبادی گفت: در تبصره ۱۶ لایحه بودجه ۱۴۰۱ بیش از ۱۳۰۰ همت تسهیلات تکلیفی در نظر گرفته شده که بانک ها موظف به پرداخت آن ها در سال آینده هستند که این میزان نسبت به تسهیلات پرداخت شده در سال جاری، چند برابر است.
کد خبر : ۱۳۰۸۷۶
صالح آبادی

به گزارش خبرنگار ایبِنا؛ علی صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی در حاشیه برنامه دیدار با همتای عراقی خود با بیان اینکه روابط خوبی میان دو کشور همسایه وجود دارد، گفت: توسعه تعاملات تجاری و بانکی جزو اولویت های مورد توجه طرفین است و امیدواریم بتوانیم این همکاری ها را گسترش دهیم.


وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایبِنا مبنی براینکه انتظار شما از کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی برای اصلاح تبصره ۱۶ لایحه بودجه ۱۴۰۱ چیست، گفت: در این تبصره بیش از ۱۳۰۰ همت تسهیلات تکلیفی در نظر گرفته شده که بانک ها موظف به پرداخت آن ها در سال آینده هستند که این میزان نسبت به تسهیلات پرداخت شده در سال جاری، چند برابر است.


صالح آبادی ادامه داد: واقعیت امر این است که این میزان مازاد بر توان شبکه بانکی است و از ابتدای سال جاری تاکنون حدودا ۲۳۰۰ همت مجموع تسهیلات پرداختی شبکه بانکی بوده که حدود ۶۷ درصد آن مربوط به سرمایه در گردش بنگاه های تولیدی بوده است بنابراین اگر ما تکالیفی مازاد به شبکه بانکی تحمیل کنیم این امر منجر به ناترازی بانک ها، اضافه برداشت بانک ها از بانک مرکزی، رشد پایه پولی و درنتیجه افزایش نرخ تورم می شود.



رئیس کل بانک مرکزی افزود: پنج شنبه هفته گذشته نامه ای در این خصوص به مقام معظم رهبری تقدیم کردیم که در این نامه به اثرات این تکلیف که منجر به ناترازی بانک ها می شود، اشاره کردیم؛ علاوه بر این موضوع، مقام معظم رهبری هم در دیدار اخیر خود با جمعی از تولید کنندگان کشور به افزایش حجم نقدینگی اشاره و از این موضوع به عنوان یکی از دغدغه ها یاد کرده بودند، بنابراین ما اطمینان داشتیم حضرت آقا راجع به نقدینگی و تورم دغدغه دارند، لذا نامه را تقدیمشان کردیم و ایشان بلافاصله دستوری صادر کردند که به دغدغه بانک مرکزی توجه شود.


وی با بیان اینکه این تسهیلات تکلیفی تنها مختص به تبصره ۱۶ نیست، گفت: در بندهای الحاقی دیگر موضوعاتی مطرح شده که مغایر با لایحه دولت است چرا که آنچه ما در لایحه دولت به آن اشاره کرده بودیم یک بند کلی بود و قرار بر این شد برابر آیین نامه های دولت و با توجه به منابع موجود بانک ها، این موارد مشخص شود اما در کمیسیون تلفیق این ها به جزئیات اشاره شد، همچنین بندهای دیگری الحاق شد که در لایحه دولت نبود.


صالح آبادی بیان کرد: با تذکری که مقام معظم رهبری داشتند، این تبصره و بندهای الحاقی آن به کمیسیون تلفیق برگشته که امیدواریم در کمیسیون تلفیق اصلاحات به گونه ای انجام شود که مجددا برگردد به لایحه اولیه ای که دولت ارائه داده و بندهای الحاقی که به آن اضافه شده، حذف شود و این درخواست صریح ما از کمیسیون تلفیق است.


رئیس کل بانک مرکزی بیان کرد: مطمئن هستیم اگر نمایندگان در جریان ابعاد این تصمیم قرار بگیرند قطعا مورد توجه قرار خواهند گرفت کمااینکه بنده شنبه هفته جاری در جلسه غیرعلنی مجلس حضور پیدا کردم و دقایقی مسائل این حوزه را توضیح دادم و فردای آن روز نامه حضرت آقا به مجلس رسید. 


صالح آبادی ادامه داد: در آن جلسه توضیح دادم که این تکالیف چه آثاری خواهند داشت و امیدواریم مورد توجه قرار گیرد و اگر می‌خواهیم نظام بانکی را اصلاح کنیم که حتما می‌خواهیم و مقام معظم رهبری هم فرمودند حتما اصلاح نظام بانکی را در دستور کار قرار دهیم و یکی از مولفه‌های اصلاح نظام بانکی همین رفع ناترازی بانک‌هاست.


وی با بیان اینکه اصلاحاتی را در سیستم بانکی دنبال می‌کنیم، گفت: اصلاحاتی که مدنظر ما است اصلاح رابطه دولت و بانک مرکزی، اصلاح رابطه بانک‌ها با بانک مرکزی، اصلاح رابطه دولت با بانک‌ها و اصلاح رابطه بانک‌ها با مردم است.


صالح آبادی با بیان اینکه تقویت سرمایه بانک ها از اولویت های جدی بانک مرکزی تلقی می شود، گفت: برای هر بانک نسخه جداگانه در نظر می گیریم چرا که رشد ترازنامه بانک متفاوت است و موضوع افزایش سرمایه بانک ها را دنبال خواهیم کرد، همچنین فروش اموال مازاد بانک ها به ویژه ناترازی آن ها جزو مقوله های مهم قابل پیگری خواهد بود.


صالح آبادی بیان کرد: به صورت کلی نمی‌توانیم بگوییم همه بانک‌ها به‌صورت مساوی چند درصد رشد ترازنامه داشته باشند بنابراین برخی مشکلات بانک‌ها عمومی است و برخی مشکلات برای بانک‌ها اختصاصی است لذا ما نسخه‌ای که برای هر بانک در نظر می‌گیریم متفاوت از بانک دیگر خواهد بود و به همین دلیل سقف رشد ترازنامه یک بانک با بانک دیگر متناسب با شرایط، تفاوت خواهد داشت.  


رییس کل بانک مرکزی تصریح کرد: مجددا روی فرمایشات مقام معظم رهبری تاکید می‌کنم چرا که ایشان نسبت به اصلاح نظام بانکی و مواردی که باعث آسیب به نظام بانکی و آسیب به معیشت مردم می‌شود مثل تورم دغدغه ایشان است و در دیدارهای مختلف بر این مساله تاکید کردند و بانک مرکزی هم به عنوان سیاست‌گذار پولی و ناظر بر شبکه بانکی کشور حتما این موضوعات را به‌دقت دنبال خواهد کرد. 


وی با بیان اینکه تلاش خواهیم کرد اصلاح نظام بانکی را با قدرت جلو ببریم، گفت: هم دولت محترم از موضوع حمایت می‌کند و هم شخص مقام معظم رهبری از ما خواسته‌اند و حمایت می‌کنند در جهت اینکه این اصلاحات انجام شود و امیدواریم مجلس محترم به ما کمک کند تا نظام بانکی را در جهت اصلاح و بهتر شدن جلو ببریم.



ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر