07 شهريور 1401 - 16:38
رییس کل بانک مرکزی خبر داد؛

تکمیل فاز دوم سامانه تابا در آینده نزدیک/ عمق بازار بین بانکی افزایش می‌یابد

رییس کل بانک مرکزی گفت: با تکمیل فاز دوم سامانه تابا در آینده نزدیک، بانک‌ها ملزم به وثیقه‌گذاری در بازار بین‌بانکی خواهند شد و عمق این بازار افزایش خواهد یافت.
کد خبر : ۱۴۰۹۱۸

به گزارش خبرنگار ایبِنا، علی صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی در مراسم رونمایی از سامانه تسویه اوراق بهادار الکترونیک (تابا) با بیان اینکه این سامانه دارای مزایای بسیاری است، اظهار کرد: نگاه ما به فاز دوم این سامانه است که با تکمیل آن در آینده نزدیک بازار بین بانکی تعمیق پیدا می‌کند و از حالت بدون وثیقه به الزام در وثیقه‌گذاری تبدیل خواهد شد.


وی ادامه داد: در حال حاضر بانک‌ها اوراق دولتی را با بانک مرکزی ریپو‌می‌کنند و پولی که بانک مرکزی بابت آن پرداخت می‌کند باعث افزایش پایه پولی می‌شود. اما اگر بانک‌ها بین‌خودشان عملیات ریپو را انجام دهند بانک مرکزی در نقش تنظیم‌گری بازار را تعمیق می‌بخشد و‌به‌عنوان سیاست‌گذار پولی نقش خود را ایفا می‌کند.


صالح آبادی اظهار کرد: با تکمیل فاز دوم این سامانه بانک‌ها دیگر بدون وثیقه‌گذاری به یکدیگر اعتبار نمی‌دهند. اگر بازار بین بانکی عمق بیشتری پیدا کند و بانک‌ها نیاز اعتباری نقدینگی خود را از هم تامین کنند، بانک مرکزی هم تنظیم گر اصلی خواهد بود.


وی ادامه داد: در دنیا هم شرایط به همین گونه است به نحوی که بانک مرکزی آمریکا نیز در ترازنامه خوداوراق دولتی دارد و تفاوت آن این است که خزانه‌داری‌ها اوراق منتشر می‌کنند و در بازار مورد معامله قرار می‌گیرد و بانک مرکزی فقط در راستای اجرای سیاست پولی زمانی که تشخیص بدهد برای تنظیم نرخ سود به بازار ورود می‌کند.


رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: وضعیت کنونی مطلوب نیست و مقدمه ساماندهی آن سامانه تابا است که با بهره‌برداری فاز دوم این سامانه در ماه‌های آینده، بانک مرکزی در نقش واقعی خود و تنظیم‌گری در بازار بین بانکی حضور خواهد یافت.

ارسال‌ نظر
سید محمد موسوی
Iran (Islamic Republic of)
۰۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۵
۰
سلام بانک مرکزی مانند یک قلب انسان است اگر قلب خون را بادقت به تمام اعضاء بدن برساند انسان سالم است انشاءالله دولت موفق شود بااین کار وضع موجود را سامان دهد باکمال تشکر .
فیلم و پخش زنده
بیشتر