08 شهريور 1401 - 10:04
رئیس کل بانک مرکزی مطرح کرد؛

اجرای دقیق بانکداری بدون ربا مستلزم نظارت سیستمی

صالح آبادی گفت: نگاه ما این است که نظارت‌ها را به صورت سیستمی پیش ببریم. طبیعتا کسی دوست ندارد آنچه خلاف شرع است را انجام دهد که ربا جزو سنگین‌ترین‌ گناهان است.
کد خبر : ۱۴۰۹۳۱

به گزارش خبرنگار ایبِنا؛ علی صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی صبح امروز (سه شنبه هشتم شهریورماه ۱۴۰۱) در سی و دومین همایش بانکداری اسلامی با اشاره به تشکیل کمیته فقهی در سال ۸۶ در بورس اظهار کرد: این کمیته توانست به توسعه ابزارهای مالی بازار سرمایه کمک کند که اگر تلاش اعضای این کمیته نبود بورس به‌این رشد و بالندگی امروز نمی‌رسید.

 

وی ادامه داد: در قانون برنامه ششم‌ توسعه نیز شورای فقهی در بانک مرکزی تعریف شد که مشابه آن کمیته فقهی بورس است. این شورا از سال ۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد و با توجه به اینکه از ابتدا عضو این‌شورا بودم شهادت می‌دهم که در این ۴ سال نگاه شورا کمک به نظام بانکی و بانک‌مرکزی بوده است که به سمت بانکداری اسلامی حرکت کند و شبهات را مرتفع کند. ریپو، امهال و .. محصول شورای فقهی بانک مرکزی است.

 

این ساختاری که وجود داشته و ادامه خواهد داشت می‌تواند کمک کننده باشد و با همدلی و همفکری بانک مرکزی و شورا می‌توان دغدغه های مردم و مراجع درباره نظام بانکی را مرتفع کرد.

 

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: در این شورا زحمات بسیاری شده که فعالیت‌های نظام بانکی در چارچوب نظام بانکی بدون ربا باشد. وی افزود: بسیاری از مراجع شبهات و ایراداتی نسبت به فعالیت های نظام بانکی به ویژه جریمه‌ای که از جریمه دیرکرد اخذ می‌شود دارند که باید به شکل سیستمی در نظام بانکی حل شود.

 

ربا جزو سنگین‌ترین‌ گناهان است

 

صالح آبادی تاکید کرد: نگاه ما این است که نظارت‌ها را به صورت سیستمی پیش ببریم. طبیعتا کسی دوست ندارد آنچه خلاف شرع است را انجام دهد که ربا جزو سنگین‌ترین‌ گناهان است. رئیس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: تشخیص این موارد نیز با شورای فقهی بانک مرکزی است. مصوبات شورا نیز باید در شبکه بانکی رعایت شود.

 

الزامی به روحانی‌ بودن ناظر شرعی نیست

 

وی افزود: از هر بانک یک نفر باید عضو کمیته تطبیق شرعی بانک‌ها باشد که منوط به دریافت گواهی بانکداری اسلامی است. این افراد وظیفه دارند به بانک کمک‌ کنند که با بانکداری اسلامی تطابق بیشتری پیدا کند و البته لزومی ندارد روحانی باشد و ملاک آزمون بانکداری اسلامی است.

 

رئیس کل بانک مرکزی گفت: از ابتدای دولت سیزدهم رئیس جمهور از بنده خواستند که در بانک مرکزی مقوله بانکداری اسلامی را به‌عنوان مطالبه جدی دولت دنبال کنیم. وی همچنین بر موضوع آموزش بانکداری اسلامی تاکید کرد و‌ گفت: درخواست جدی از موسسه آموزش عالی داریم که به بانک‌ها کمک کند تا تطابق بیشتری پیدا کنند. قانون بانکداری بدون ربا را داریم که دارای استانداردها و تعاریف خوبی است اما به هرحال نیاز به آموزش داریم که به صورت مداوم برقرار باشد چرا که به تحقق کامل بانکداری اسلامی کمک خواهد کرد.

 

صالح آبادی از تدوین سند راهبردی بانکداری اسلامی در نظام بانکی خبر داد و گفت: این سند در بانک مرکزی در حال تهیه و تدوین است که نقشه راه اجرای بانکداری اسلامی در کشور خواهد بود و قبل از نهایی شدن نیز در معرض نظرخواهی و مشورت قرار میگیرد. این نقشه راه کمک میکند تا نظام بانکی بهتر در مسیر بانکداری اسلامی حرکت کند.

 

 

ارسال‌ نظر
محسن عزیزی
Iran (Islamic Republic of)
۰۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۴
۰
باسلام و احترام.
ببخشید با توجه به اینکه من در آزمون بانکداری اسلامی که توسط بانک مرکزی برگزار شده است موفق به کسب گواهینامه حرفه ای بانکداری اسلامی شده ام و در حال حاضر در بانک کشاورزی با سابقه بیش از ۱۲ سال در بخش اعتبارات مشغول به کار می باشم آیا امکانش میسر می باشد که از طریق بانک مرکزی به بانک کشاورزی معرفی شوم تا در کمیته تطبیق مشغول به فعالیت شوم؟
از راهنمایی و کمکتون پیشاپیش بسیار ممنونم.
فیلم و پخش زنده
بیشتر