08 شهريور 1401 - 11:49
رئیس شورای فقهی بانک مرکزی مطرح کرد؛

بانکداری اسلامی باید سود خود را از تولید و تجارت کسب کند/ نظارت شرعی در بانک‌ها به معنی دخالت در امور بانکی نیست

بانکداری اسلامی باید سود خود را از تولید و تجارت کسب کند  نظارت شرعی در بانک‌ها به معنی دخالت در امور بانکی نیست
مصباحی مقدم با بیان اینکه قراردادهای بانکی باید ساده سازی شوند و به صورت نرم‌افزاری و سیستمی در اختیار بانک‌ها قرار گیرند، تاکید کرد: در این شرایط نظارت در زمینه بانکداری اسلامی تقویت خواهد شد.
کد خبر : ۱۴۰۹۳۸

به گزارش خبرنگار ایبِنا؛ غلامرضا مصباحی مقدم، رئیس شورای فقهی بانک مرکزی با اشاره به ۵ اصول بنیادی بانکداری گفت: عاقلانه بودن همه روابط و مناسبات اولین اصل است. در بانکداری اسلامی، عدالت اقتضا می‌کند تا در تامین مالی، متناسب با ظرفیت و استعداد متقاضیان و میزان کمکی که به اشتغال و تولید دارند مساعدت و از رانت و تبعیض هم دوری شود.

 

وی سازگاری همه رفتارها در نظام بانکی با اخلاق اسلامی و داشتن اهداف اجتماعی را از دیگر اصول بانکداری اسلامی دانست.

 

مصباحی مقدم تصریح کرد: چهارمین اصل، رابطه تنگاتنگ بانک و بازار واقعی کالا و خدمات است. در بانکداری ربوی بازر پول مستقل از بازار کالا و خدمات عمل می‌کند در حالی که بانکداری اسلامی باید سود خود را از تولید و تجارت کسب کند.

 

مصباحی مقدم با اشاره به اینکه حاکمیت شریعت در همه معاملات بانکی اصل پنجم بانکداری اسلامی است گفت: در بانکداری بدون ربا ادعای اجرایی شدن همه اصول و اهداف بانکداری اسلامی وجود ندارد و به دنبال حذف ربا هستند. در واقع به جای عقد قرض با بهره که مبنای تمام عملیات بانکداری ربوی است عقد قرض به دونوع حساب پس انداز و جاری اختصاص پیدا میکند و صاحبان حساب انتظار سودی از سپرده ها ندارند.

 

رئیس شورای فقهی بانک مرکزی یکی از مصوبات شورای فقهی بانک مرکزی را امهال مطالبات اعلام کرد و گفت: آیین نامه و دستورالعمل امهال مطالبات در برخی بانک‌ها اجرا نشده است که باید اصلاح شود.

 

مصباحی مقدم با بیان اینکه قراردادهای بانکی باید ساده سازی شوند و به صورت نرم‌افزاری و سیستمی در اختیار بانک‌ها قرار گیرند، تاکید کرد: در این شرایط نظارت در زمینه بانکداری اسلامی تقویت خواهد شد. وی افزود: نظارت شرعی در بانک‌ها به معنی دخالت در امور بانکی نیست.

 

ارسال‌ نظر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۰
۰
یعنی چی ؟من متوجه نشدم یعنی که بانک کل سرمایه یه نفر را دراختیارداشته باشد و هیچ منفعتی صاحب سرمایه نبرد؟
فیلم و پخش زنده
بیشتر