27 آبان 1401 - 10:58
عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس در گفتگو با ایبِنا؛

پیشی‌گرفتن عرضه بر تقاضا/ تقاضای کاذب و هیجانی در بازار ارز مدیریت شد

نماینده مردم سبزوار گفت: نیاز کاذب و هیجانی دلار را مهار و به اندازه مایحتاج کشور، ارز عرضه شد. 
کد خبر : ۱۴۳۰۳۸

بهروز محبی نجم آبادی، نماینده مردم سبزار و عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات درباره مدیریت بازار ارز به خبرنگار ایبِنا گفت: جریانی تلاش در ایجاد فاصله بین عرضه و تقاضا و ایجاد تقاضای کاذب در جامعه داشت تا در نتیجه آن وارد سوداگری شوند. این گروه از آنجا که بابت کمبود ارز به دلیل شرایط مذاکرات هسته‌ای احتمالاتی را ملاک عمل خود قرار داده بودند، فضای ارزی چند روز گذشته را با گسترش نقدینگی ملتهب ساختند.


وی در ادامه ابراز کرد: اقدامات بانک مرکزی در این زمینه به موقع بود که ازجمله این اقدامات عرضه مستقیم ارز صادرکنندگان در بازار و فعال شدن عرضه ارز نیمایی بود که در پی آن تقاضا از عرضه بسیار کمتر صورت گرفت.


نماینده مردم سبزوار در این خصوص یادآور شد: کار دیگر بانک مرکزی صرافی‌ها را دربرگرفت. به این معنا زمان مجوز برخی به اتمام رسیده بود، مجوز این گروه به سرعت تمدید شد و صرافی‌ها هم در این مسیر همراهی‌های لازم را انجام دادند. دولت موفق شد در نتیجه این روش‌های به کار گرفته شده، نیاز کاذب دلار را مهار و به اندازه مایحتاج کشور ارز عرضه کند. 


این عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در ادامه تصریح کرد: کنار موارد اشاره شده، اعلام شد کسانی که در این فضا ورود پیدا می‌کنند، یارانه آن‌ها حذف خواهد شد، با اعلام این تصمیم بسیاری از ردیف خرید کنار کشیدند.


محبی نجم آبادی در این رابطه افزود: گله‌ای هم از رقبای سیاسی جریان حاکم در این زمینه وجود دارد، آنان منافع ملی را در نظر نگرفتند و در برخی از رسانه هایشان با شدت به این افزایش قیمت دلار دامن زدند و نیاز کاذبی ایجاد کردند.


وی در ادامه بیان کرد: وقتی نیاز زیاد می‌شود، کمبود مکان‌های پاسخ دهنده، کار را سخت خواهد کرد، دولت و بانک مرکزی، بانک‌ها را سریع وارد میدان کردند و ارز را در اختیار متقاضیان آن قرار گرفت. این حرکت نشان از درایت و مدیریت بانک مرکزی در بحث دلاری اخیر داشت.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر