02 آذر 1401 - 09:19
ایبنا بررسی کرد؛

قانون چک در ایستگاه پایانی

سیاست‌گذار پولی با فراهم کردن خدمات چک‌های الکترونیک، آخرین مرحله از اجرای اصلاح قانون صدور چک را پیاده‌سازی کرد.
کد خبر : ۱۴۳۱۹۹

به گزارش خبرنگار ایبِنا، تمام ویژگی‌های چک کاغذی برای چک الکترونیک قابل اجراست. این مهم‌ترین ویژگی خدمت جدید سیاست‌گذار پولی است که با یک امضای الکترونیکی دارای اعتبار می‌شود. این خدمت، چک الکترونیک یا همان نسخه دیجیتالی چک است که برابر آن، مبلغ موردنظر به صورت الکترونیکی از حساب صادرکننده کسر شده و به حساب دریافت‌کننده واریز می‌شود. 

 

تنها تفاوت ابزار جدید بانک مرکزی در این است که مشتری باید همراه‌بانک بانکی که در آن حساب جاری دارد را نصب کرده و از طریق سامانه چکاد، برای استفاده از چک الکترونیک اقدام کند. به گفته مسوولان بانک مرکزی، صدور چک الکترونیک، آخرین مرحله از اجرای اصلاح قانون صدور چک است.

 

پیش‌تر علی صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی در مراسم رونمایی از چک الکترونیک اعلام کرده بود: در گذشته شرایط به اینگونه بود که دریافت کننده چک به دنبال صادرکننده آن می‌رفت تا چک وصول شود، اما اکنون شرایط برعکس شده و صادرکننده چک نگران وصول چک آن است تا بدینوسیله اعتبارش خدشه‌دار نشده و حساب‌های او مسدود نشود.

در گام نخست، ارائه خدمات برای این نوع چک در ۳ بانک پارسیان، تجارت و صادرات راه اندازی شد و قرار است تا پایان امسال بانک‌های دیگر هم، مسوول ارائه خدمات این نوع چک شوند.

در همین رابطه مسعود پشم‌چی معاون فناوری‌های نوین مالی و اطلاعاتی بانک پارسیان در گفتگو با خبرنگار ایبنا با بیان اینکه به عنوان نخستین بانک، مسئولیت ارائه خدمات چک الکترونیک را عهده‌دار شدیم، گفت: تقریبا از هفته گذشته آمادگی کاملی را ایجاد کردیم تا با همکاری بانک مرکزی، شرکت خدمات انفورماتیک و چند بانک دیگر بتوانیم این سرویس را در شبکه بانکی پیاده سازی کنیم.


وی با اشاره به مزایای چک الکترونیک ادامه داد: نگهداری فیزیک چک، چاپ و تولید آن هزینه‌های زیادی را به کسب و کارها، نظام بانکی و درنهایت اقتصاد کشور تحمیل می‌کرد که این مشکل با راه‌اندازی چک دیجیتال مرتفع می‌شود، علاوه بر این، شاهد سهولت در نقدشوندگی چک هم خواهیم بود بنابراین دیگر نیازی به حضور در شعب برای دریافت و صدور دسته چک نخواهد بود.

 

تعداد چک‌های برگشتی به یک بیستم کاهش یافت

حجت اله فرزانی؛ کارشناس پولی و بانکی در گفتگو با خبرنگار ایبنا با اشاره به مزایای صدور چک الکترونیک بیان کرد: بانک مرکزی تمام تلاش خود را در راستای اجرایی نمودن اصلاح قانون صدور چک انجام داد و ماحصل همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان امور مالیاتی با این نهاد، راه‌اندازی سامانه‌های مربوطه در این حوزه از جمله چکاد بوده است.

 

وی با بیان اینکه تعداد چک‌های برگشتی یک بیستم گذشته است، گفت: هدف قانون گذار از صدور این نوع چک، کاهش محکومین چک‌های بلامحل بوده است چرا که تا پیش از اقدامات حمایتی سیاست‌گذار پولی در این زمینه، روزانه ۱۰ عدد چک بلامحل تشخیص داده می‌شد، اما در حال حاضر و با توجه به اعلامیه اخیر بانک مرکزی، به طور میانگین در هر روز، تنها یک چک در شبکه بانکی برگشت می‌خورد که این از آثار موفقیت‌آمیز اجرای درست این قانون است.

 

آیزاک سعیدیان کارشناس اقتصادی هم در گفتگو با خبرنگار ایبنا امنیت بالا را یکی از مزایای چک‌های جدید برشمرد و گفت: در روز‌های گذشته شاهد این بودیم که بانک مرکزی از قانون مترقی چک رونمایی کرد و این موضوع نه تنها اعتبار چک را افزایش می‌دهد بلکه می‌تواند در سرعت عمل تجار برای نقل و انتقالات مالی و کاهش جعل و سواستفاده از چک، موثر باشد.

 

امروزه بسیاری از خدمات بانکی به صورت غیرحضوری انجام می‌شود و در حال حاضر، اجرای چک الکترونیک یکی از همین اقدامات به شمار می‌رود. مشتریان می‌توانند از طریق درگاه‌های الکترونیکی امن بانک‌ها مانند اینترنت بانک و موبایل بانک و یا نرم‌افزار‌های مخصوص شعب از امکانات ابزار جدید بانک مرکزی، بهره‌مند شوند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر