23 آذر 1401 - 18:35
وزارت اقتصاد اعلام کرد؛

رکوردشکنی درآمدهای مالیاتی با کاهش فرار مالیاتی/ مالیات تولید ۵ درصد کاهش یافت

وزارت اقتصاد: وصول درآمدهای مالیاتی و رکوردشکنی دولت سیزدهم نسبت به ۱۰ سال اخیر با کاهش فرار مالیاتی محقق شده است.
کد خبر : ۱۴۴۱۹۶

به گزارش ایبِنا، وزارت امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به گزارش روزنامه اعتماد با عنوان «فشار بودجه روی مالیات ستانی»، اعلام کرد: با توجه به آمار‌های سازمان امور مالیاتی طی ۸ ماه سال جاری بالغ بر ۳۱۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده که ۴۰ هزار میلیارد تومان آن مربوط به آبان‌ماه است. با توجه به داده‌های سازمان امور مالیاتی طی ۸ماهه سال ۱۴۰۱ از مجموع ۳۱۰ هزار و ۹۶۹ میلیارد تومان درآمد مالیاتی وصول شده، سهم مالیات‌های مستقیم ۱۹۴ هزار میلیارد تومان و سهم مالیات بر کالا‌ها و خدمات ۱۱۶ هزار میلیارد تومان بوده است.

در بخش مالیات‌های مستقیم، ۱۲۷ هزار میلیارد تومان از محل مالیات اشخاص حقوقی، ۵۵.۴ هزار میلیارد تومان از محل مالیات بر درآمد‌ها و ۱۱.۴ هزار میلیارد تومان از محل مالیات بر ثروت وصول شده است.

نکته مهم در تحقق درآمد‌های مالیاتی و رکوردشکنی دولت سیزدهم در تحقق این درآمد‌ها نسبت به ۱۰ سال اخیر این است که این افزایش با فشار بر بخش مولد اقتصاد و حقوق‌بگیران همراه نبوده و از مسیر تمرکز بر مقابله با فرار مالیاتی، ساماندهی کارتخوان‌ها، داده محوری، هدفمندسازی به جای ممیز محوری و جایگزینی منابع مالیاتی تحقق یافته است، چرا که هم‌زمان کاهش ۵ درصدی مالیات بخش تولید نیز اجرا شده است.

در واقع از همین طریق و با شناسایی فرار‌های مالیاتی ۳۱۰ هزار میلیارد تومان درآمد از ابتدای امسال تا پایان آبان ماه وصول شد در حالی که مجموع درآمد مالیاتی محقق شده کشور در سال گذشته ۳۲۵ هزار میلیارد تومان و در سال ۱۳۹۹ حدود ۲۰۷ هزار میلیارد تومان بوده است. یعنی در ۸ماهه سال ۱۴۰۱ معادل ۹۵ درصد کل درآمد مالیاتی سال ۱۴۰۰ و ۱۵۴ درصد درآمد مالیاتی سال ۱۳۹۹ وصول شده است.

همچنین ساماندهی حدود ۱۸ میلیون و ۸۰۰ هزار کارتخوان و اتصال بیش از ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار کارتخوان بــه پرونده‌های مالیاتی در راستای اجرای ماده ۱۱ قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان نیز همچنان که اشاره شد از عوامل مهم تحقق درآمد‌های مالیاتی است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر