12 دی 1401 - 18:35

دلایل کاهش ادامه‌دار نرخ ارز در این روز‌های بازار

دلایل کاهش ادامه‌دار نرخ ارز در این روز‌های بازار
یک کارشناس مسائل اقتصادی معتقد است که تغییر رئیس کل به عنوان نشانه‌ای خوب از تغییر سیاست‌های دولت آثار مثبتی روی بازار ارز گذاشت
کد خبر : ۱۴۴۹۴۸

به گزارش ایبِنا، عبدالمجید شیخی، اظهار کرد: متغیر‌های کیفی هم روی متغیر‌های کمی اقتصادی اثر دارند. تغییر رئیس کل بانک مرکزی می‌تواند یک علامت مثبتی باشد برای اینکه دولت تصمیم گرفته مجموعه سیاست‌های خود را با تغییر یک مدیر و تفکر عوض کند و این امر می‌تواند اثر مثبتی روی متغییر‌های کمی اقتصادی داشته باشد.

وی افزود: شاهد این مدعا هم کاهش نرخ ارز در روز‌های گذشته است. دلیل آن هم این است که، چون اکثر تقاضای ارزی در بازار نیمایی پاسخ داده می‌شود، این بازار در واقع یک سامانه راهنما و گرداننده بازار می‌تواند باشد. رئیس کل جدید بانک مرکزی هم به همین موضوع اشاره کرد که سعی داریم به تدریج همه تقاضا‌های ارزی را به سمت بازار نیمایی هدایت کنیم.

این استاد دانشگاه ادامه داد: این حرکت در بازار ارز لازم و واجب بود که باید انجام می‌شد، چرا که افزایش نرخ ارز بخشی از اغتشاشات اقتصادی دشمن بود و عملکرد دستگاه‌های انتظامی و قضایی هم نشان دهنده این است که عوامل مخل در این زمینه نقش داشته‌اند که عده‌ای از آن‌ها را تاکنون دستگیر کرده‌اند. البته عامل عمده اخلال در بازار، دلار فردایی است که محاربین اقتصادی تشکیل دادند و به جان مردم افتاده‌اند.

شیخی گفت: به طور کلی نظام مالی و پولی، بازار سرمایه محور و بانک محور ما نیاز به بازسازی منطبق با سبک اقتصاد اسلامی و تغییر رویکرد از اقتصاد نئو لیبرالیستی به اقتصاد اسلامی دارد. در مواجهه با جهش غیر معقول و هیجانی نرخ ارز، حرکت رئیس بانک مرکزی، پاتکی به‌جا در تثبیت نرخ نیمایی و سوق تدریجی مبادلات به این سمت بود.

وی اعلام کرد: توصیه صادق و ارجح به رئیس کل جدید این است که وعده کاهش نرخ نیمایی در آینده نزدیک را مطرح کند تا حرکت اخلال‌گران بازار معکوس و نرخ‌های غیر رسمی حتی سقوط متنابهی کند. این حرکت مسلما در راستای تقویت پول ملی موثر خواهد بود. البته به شرط نظارت بر عرضه ارز بر بازار؛ هرچند کاهش هزینه‌های تولید عرضه کنندگان را نیز منتفع و مانع کمتری در پیش خواهد بود.

ارسال‌ نظر
موسوی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۹
۰
با سلام
کاش یکبار هم اینجور می شد یکبارهم طی این سالیان سیاست ها جهت کمک‌به قشر ضعیف ومتوسط جامعه می شد همیشه گران می شد و درصد قلیلی که ثروتهای کلان دارند با خرید به موقع ارز وطلا ومسکن وخودرو بهره های فراوان و انباشت ثروت می کنند ومتاسفانه حدود ۹۵درصد مردم حسرت وکاهش قدرت خرید حداقلی سابق وشرمندگی سرپرست خانواده ، هرچه هم گفته میشد برعکس بود اصلا چیزی ارزان نمیشود و حسرت وحسرت،کاش در طول عمر ما یکبار اتفاق بیفتد که برنامه اقتصاد خانواده با کسری و کوچک شدن سفره واه وناراحتی نباشد ،اخه کی قرار است این رویداد رخ دهد ومردم احساس کنند دیده میشوند ودولت بجای فکر افزایش ثروت حدود ۴درصد بودن بفکر افزایش واقعی قدرت خرید مردم باشد،دیگر کار از شعار ووعده گذشته واقعا گرانی معیشت تقریبا همه درامدهای ثابت حقوق بگیری با هر دریافتی را نابود کرده است.هرکسی امروز درجامعه بجز فکر معیشت مردم باشد با هر توجیح واولویتی قطعا نه بفکر شیعه ومکتب اهلبیت هست ونه بفکر حفظ این نظام قطعا نفوذی است و قصد خیر ندارد.امروز روزی است که این سخن معنا می یابد انسان گرسنه ایمان ندارد.
فیلم و پخش زنده
بیشتر