03 اسفند 1401 - 21:18

مرکز مبادله به سودآوری شرکت‌های بورسی کمک می‌کند

با حذف ارز نیمایی، درآمد پتروشیمی‌ها و صنایع صادرات محور افزایش می‌یابد.
کد خبر : ۱۴۷۱۴۱

به گزارش ایبِنا، بازار سرمایه پس از دو روز رشد خیره کننده، امروز کمی آرام گرفت و شاخص کل بورس با افت همراه شد، کاهش در شاخص‌های بورس، به دلیل خروج پول از سهام کوچک بازار بوده است.

بسیاری از تحلیلگران بازار سرمایه معتقدند، انتظارات تورمی عامل مهمی در رشد قیمت‌ها و به تبع آن رشد شاخص‌های بازار سرمایه خواهد بود، در وضعیت تورمی بسیاری از سرمایه‌گذاران به دنبال تبدیل پول به دارائی هستند و پس از رشد تقاضا در بازار‌های ارز، سکه، دلار و مسکن حالا به نظر می‌رسد بازار سهام نیز با ورود سرمایه مواجه شده است.

به عقیده کارشناسان قیمت بازاری سهام اغلب شرکت‌ها پائین‌تر از ارزش ذاتی سهام آنهاست و دیر یا زود باید قیمت‌‎ها افزایش پیدا کند. در صورتی که سهامداران به صورت میان مدت و بلندمدت در بورس سرمایه گذاری کنند، می‌توانند سود خوبی را به دست بیاورند.

مرکز مبادله ارز به سودآوری شرکت‌های بورسی منجر می‌شود

حمید دستجردی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، درخصوص تاثیر راه‌اندازی بازار مبادلات ارز و طلا، می‌گوید: با حذف ارز نیمایی، درآمد پتروشیمی‌ها و صنایع صادرات محور افزایش خواهد یافت و این مساله به نفع اقتصاد کشور و مردم خواهد بود. همچنین بخش قابل توجهی از مردم، سهامداران عدالت یا بازنشستگانی هستند که سهامدار شرکت‌های پتروشیمی، فولادی و ... محسوب می‌شوند و از رشد سودآوری شرکت‌های بزرگ بورسی منتفع خواهند شد.

وی ادامه داد: تقویت سمت عرضه در بازار ارز و عرضه ارز پتروشیمی‌ها بر اساس نرخ توافقی، می‌تواند در کوتاه مدت از التهابات بازار آزاد نیز بکاهد و قیمت‌ها را کمی تعدیل کند. به نظر می‌رسد با راه اندازی مرکز مبادله ارز و طلا، شاهد کاهش نرخ ارز در بازار آزاد و آرامش این بازار باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: دلار ۲۸۵۰۰ تومانی، موجب زیان‌دهی بسیاری از شرکت‌های پتروشیمی در کشور ما بود، اما با عرضه ارز پتروشیمی‌ها با نرخ توافقی می‌توان انتظار اوضاع بهتری در این شرکت‌ها را داشت.

افت کم رمق شاخص‌های بورس

در پایان معاملات امروز بورس، شاخص کل با ریزش ۲ هزار و ۸۲۲ واحدی نسبت به روز کاری قبل تا سطح یک میلیون و ۶۵۶ هزار و ۵۹۳ واحد پائین آمد. بازدهی این شاخص منفی ۱۷ صدم درصد بوده است.

شاخص کل هموزن نیز با افت ۳ هزار و ۸۷۱ واحدی در رقم ۵۰۳ هزار و ۲۰۲ واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص نیز منفی ۷۶ صدم درصد بوده است. همچنین شاخص کل فرابورس با افزایش ۶۶ واحدی در سطح ۲۱ هزار و ۳۴۶ واحد قرار گرفت.

کاهش ارزش معاملات خرد بازار سهام

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به ۲۲ هزار و ۱۲۰ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۶ هزار و ۸۲۸ میلیارد تومان بود که ۳۰ درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.

ارزش معاملات خرد امروز نسبت به روز قبل کاهش یافت. اما همچنان در سطوح مطلوبی قرار دارد. ارزش معاملات خرد سهام نیز با کاهش ۲۹ درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم ۷ هزار و ۶۴۴ میلیارد تومان رسید.

همچنین در بین صنایع بیشترین ارزش معاملات متعلق به گروه فلزات اساسی و خودرویی بوده است. همچنین حقیقی‌ها امروز اقدام به تزریق ۲۲۵ میلیارد پول به صندوق‌های درآمد ثابت کردند.

خروج پول حقیقی از بازار سرمایه

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی بود و ۳۲۳ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد.

در معاملات روز چهارشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام خودرو (شرکت ایران خودرو)، شستا (شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی) و شتران (پالایش نفت تهران) اختصاص داشت.

رشد قیمت ۲۸۰ نماد در بورس

در پایان معاملات روز چهارشنبه، ۲۸۰ نماد رشد قیمت داشتند و ۳۷۸ نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، ۴۳ درصد بازار رشد قیمت داشتند و ۵۷ درصد بازار افت قیمت داشتند.

در مجموع معاملات امروز، ۹۴ نماد صف خرید داشتند و ۴۳ نماد با صف فروش مواجه بودند. ارزش صف‌های خرید به ۵۵۶ میلیارد تومان رسید و ارزش صف‌های فروش نیز ۶۳۴ میلیارد تومان بود.

سرانه خرید اشخاص حقیقی در بازار امروز ۲۶.۱ میلیون تومان و سرانه فروش آن‌ها نیز ۲۴.۸ میلیون تومان بوده که نزدیک بودن این دو عدد نشان دهنده تعادل در بازار امروز است.

 

منبع: فارس

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر