10 اسفند 1401 - 09:48
در گفتگو با ایبِنا مطرح شد؛

کشف قیمت در بازار مبادله ایران، شاخص بورس را رشد داد

اثرگذارترین عامل روی بورس ناشی از تغییر رویه بانک مرکزی در تصمیماتی است که به تازگی درباره ارزهای حاصل از صادرات گرفته شده است.
کد خبر : ۱۴۷۴۰۹

احمد اشتیاقی کارشناس و تحلیلگر بورس و بازار سرمایه درگفتگو با خبرنگار ایبِنا در خصوص اثرات نوسانات نرخ ارز طی روز‌های گذشته در بازار سرمایه گفت: رشد نرخ دلار طی یک هفته اخیر بازار سرمایه را از خود متاثر کرده به صورتی که شاخص‌ها با افزایش مواجه شدند. آنچه در این موضوع حائز اهمیت است افزایش نرخ ارز در بازار غیر رسمی مورد نظر ما نیست، بلکه رشد شاخص وابسته به تغییراتی است که بانک مرکزی در دلار نیمایی اتخاذ کرد.



وی دراین باره خاطرنشان کرد: چراغ سبزی که بانک مرکزی به شرکت‌های پتروشیمی و فولادی در خصوص تغییر نرخ دلار‌های حاصل از صادرات داد اصلی‌ترین عامل رشد بورس طی هفته اخیر است. عرضه ارز پتروشیمی‌ها و فولادی‌ها در مرکز مبادله ارز و طلا با کشف قیمتی که روی ۴۰ هزار تومان صورت گرفت بازار را وارد فاز رشد کرد.



احمد اشتیاقی کارشناس و تحلیلگر بورس خاطرنشان کرد: شرکت‌های فولادی و پتروشیمی ارز حاصل از صادرات خود را به جای نرخ ۲۸۵۰۰ تومانی مورد نظر بانک مرکزی با قیمت کشف شده ۴۰ هزار تومانی عرضه کردند که این روند به خودی خود عامل شکوفایی و رشد قابل توجهی در بازار سرمایه شد، چرا که دلار حاصل از صادرات شرکت‌های پتروشیمی و فولادی‌ها با افزایش بیش از ۳۰ درصدی مواجه گردید.



اشتیاقی معتقد است: قطع به یقین سودآوری شرکت‌ها موضوع بسیار مهمی است که منجر به رشد شاخص‌ها می‌شود به طوری که سهام شرکت‌های یاد شده طی هفته اخیر با رشد قابل توجهی مواجه شدند، پس مساله حائز اهمیت این است که افزایش قیمت در بازار آزاد یا بازار غیر رسمی عامل رشد بازار سرمایه نیست، چرا که اثرگذارترین عامل روی بورس ناشی از تغییر رویه‌ بانک مرکزی در تصمیماتی است که به تازگی درباره ارزهای حاصل از صادرات گرفته شده است، بنابراین بخش اصلی افزایش شاخص از این ناحیه رقم خورده است.

نویسنده: میلاد شکری
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر