22 اسفند 1401 - 15:18
معاون اقتصادی بانک مرکزی خبر داد؛

رشد ۵.۳ درصدی اقتصاد ایران در پاییز ۱۴۰۱/ جهش ۱۶.۶ درصدی تشکیل سرمایه

رشد ۵.۳ درصدی اقتصاد ایران در پاییز ۱۴۰۱  جهش ۱۶.۶ درصدی تشکیل سرمایه
معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت: در ۹ ماهه امسال رشد اقتصادی به ۳.۷ درصد با نفت و ۳.۲ درصد بدون نفت رسیده است.
کد خبر : ۱۴۷۹۵۳

به گزارش خبرنگار ایبِنا، پیمان قربانی؛ معاون اقتصادی بانک مرکزی امروز با حضور در خبر ۱۴ تلویزیون درباره جدیدترین آمار رشد اقتصادی کشور بیان کرد: رشد اقتصادی کشور در پاییز امسال به قیمت‌های سال پایه ۱۳۹۵ به عدد ۵.۳ درصد و رشد بدون نفت هم به ۴.۵ درصد رسیده است. این در حالی است که نرخ رشد اقتصادی در سال گذشته ۴.۸ درصد بوده است.

 

وی در ادامه با اشاره به جزئیات رشد امسال توضیح داد: رشد اقتصادی فصل بهار ۲.۲ درصد، تابستان ۳.۶ درصد و پاییز ۵.۳ درصد بوده است که این ارقام هم نسبت به سال گذشته افزایش یافته و هم در سال جاری روند فزاینده‌ای را نشان می‌دهد.

 

معاون بانک مرکزی همچنین درباره رشد اقتصادی بخش‌های مختلف اقتصاد بیان کرد: در این مدت رشد گروه کشاورزی ۱.۱ درصد، نفت ۱۵.۴ درصد، صنایع و معادن ۸.۹ درصد و بخش صنعت ۱۱.۶ درصد و گروه خدمات ۳.۳ درصد بوده است.

 

قربانی ادامه داد: در ۹ ماهه امسال رشد اقتصادی به ۳.۷ درصد با نفت و ۳.۲ درصد بدون نفت رسیده است.

 

وی در ادامه رشد اجزای هزینه ناخالص داخلی را هم بسیار امیدبخش دانست و عنوان کرد: رشد مصرف خصوصی در پاییز امسال ۱۱.۳ درصد و در ۹ ماهه نیز ۷.۷ درصد بوده است. این در حالی است که سال گذشته این رقم ۲.۹ درصد بوده است.

 

معاون اقتصادی بانک مرکزی همچنین یادآور شد که مصرف دولتی در فصل سوم سال رشد ۱۶ درصدی داشته است.

 

قربانی رشد سرمایه‌گذاری یا تشکیل سرمایه ناخالص کشور را هم مطلوب ارزیابی کرد و گفت: رشد تشکیل سرمایه ناخالص در سه ماهه سوم ۱۶.۶ درصد بوده و در این بین رشد حوزه ماشین‌آلات ۲۸.۳ درصد است که در چند سال اخیر بی‌سابقه بوده است.


وی افزود: رشد حوزه ساختمان نیز ۶.۹ درصد بوده است که علت آن هم به هزینه‌های عمرانی و ساخت و ساز بخش خصوصی برمی‌گردد.

 

قربانی تأکید کرد: این آمار نشان می‌دهد روند رشد اقتصادی مثبت و امیدبخش بوده و سرمایه‌گذاری هم روند خیلی خوبی داشته است.

 

معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت: نرخ تورم در بهمن ماه به میزان ۴۳.۶ درصد بوده که این ارقام در سایت بانک مرکزی قرار دارد و از سال ۹۷ به بعد هم که منتشر نشده بود در سایت قرار گرفت. نرخ تورم تولید کننده نیز ۳۶.۱ درصد است.

 

وی با بیان اینکه التهابات در بازار بر نرخ تورم اثر گذاشت و نرخ را افزایش داد، گفت: افزایش نرخ ناشی از جنگ ترکیبی علیه اقتصاد ایران بود، اما با برنامه‌ریزی‌های بانک مرکزی امید به کنترل تورم داریم. نیمی از تورم در سال جاری ناشی از شوک‌های ارزی بود که این میزان در سال‌های آینده کاهش پیدا می‌کند.

 

قربانی در رابطه با مهار تورم تاکید کرد: ابزار بانک مرکزی برای مهار تورم کنترل رشد نقدینگی است که در اسفند سال ۱۴۰۰ رشد نقدینگی حدود ۳۹ درصد بوده و ما میزان رشد نقدینگی را در ۱۲ ماه به ۳۲ درصد رساندیم یعنی نقدینگی در پایان بهمن نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۳۲ درصدی داشته و نقدینگی نسبت به سال قبل رشد ۲۶ درصدی داشته است.

 

این مقام مسئول گفت: با تاکید رئیس جمهور و برنامه پولی بانک مرکزی به هدف ۳۰ درصدی خواهیم رسید.

 

قربانی در پایان بیان کرد: علی رغم محدود کردن رشد نقدینگی، رشد اقتصادی مسیر خوبی را طی کرده است یعنی بابت سیاست‌های ضد تورمی هزینه رشد اقتصادی نداشتیم البته باید انعکاس این تحولات در سفره مردم دیده شود. تحولات رشد اقتصادی، سرمایه گذاری و اقدامات به عمل آمده در روند مثبت قرار دارد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر