08 فروردين 1402 - 09:22

امکانات دستگاه خودپرداز یا ATM چیست؟

از امکانات و مزایای دستگاه خودپرداز بانکی یا عابربانک چه می دانید؟
کد خبر : ۱۴۸۲۱۶

به گزارش خبرنگار ایبِنا، عابربانک، دستگاه خودپرداز یا ATM (Automated Teller Machine)؛ به ماشین بانکداری خودکاری می‌گویند که به مشتریان این امکان را می‌دهد تا بخش زیادی از فعالیت‌های بانکی را بدون نیاز به به مراجعه حضوری به شعب بانکی انجام دهند.

 

با دستگاه ATM می‌توانید خدمات دریافت پول، کارت به کارت، اعلام موجودی و صورتحساب را انجام دهید و همچنین برای دریافت رمز دوم اینترنتی و پرداخت انواع قبوض و اقساط و خرید شارژ نیز می‌توان به دستگاه عابر بانک مراجعه کنید.

 

خدمات مربوط به ثبت، تایید، انتقال و استعلام چک نیز از دیگر امکانات دستگاه‌های خودپرداز بانکی است.

 

برای استفاده از عمده خدمات عابربانک‌ها به کارت بانکی نیاز است، اما برخی خدمات بدون کارت هم انجام می‌شود. مسدود کردن کارت بانکی، دریافت شبا، استعلام قبض، خرید شارژ و کمک‌های مردمی نیازی به کارت بانکی ندارد. حتی دریافت پول نقد هم بدون کارت امکان پذیر است.

 

برای استفاده از این امکان ATM‌ها؛ ابتدا باید در سامانه‌های همراه بانک یا اینترنت بانک درخواست خود را ثبت کنید؛ سپس با استفاده از رمزی که در اختیار شما قرار می‌گیرد، می‌توانید از عابربانک پول نقد را دریافت کنید.

 

برای انتقال پول تا ارقام بالاتر از سقف معمول هم می‌توانید از پایانه‌های خودپرداز غیرنقد (Cashless ATM) استفاده کنید و همچنین با استفاده از ماشین‌های خودگردان بانکی ATMR هم می‌توانید پول نقد را به حساب بانکی خود واریز کنید. 

 

ارائه خدمات ۲۴ ساعته، امنیت بالا در ارائه خدمات بانکی، تسهیل استفاده برای مشتریان و ارائه خدمات بدون خطای انسانی از دیگر مزایای مهم دستگاه‌های خودپرداز بانکی به حساب می‌آید.

 

نکته مهم دیگر اینکه، زمان استفاده از عابربانک مراقب شگرد‌های کلاهبرداران و سودجویان باشید و مطمئن شوید که صفحه کلید دستگاه جعلی نباشد. در ضمن بررسی کنید که در محل ورود کارت مورد غیرعادی نباشد تا اطلاعات کارت را اسکن کند و به هیچ وجه رمز و کارت خود را در اختیار فرد ناشناسی قرار ندهید.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر