15 فروردين 1402 - 15:05

تکرار سناریوی زیان میلیونی برای خریداران ارز/ ضرر ۳۵ میلیون تومانی در کمتر از ۱۰ روز

تکرار سناریوی زیان میلیونی برای خریداران ارز  ضرر ۳۵ میلیون تومانی در کمتر از ۱۰ روز
با آغاز ریزش نرخ دلار پس از تعطیلات، بسیاری از خریداران ارز مثل تجربه‌های قبلی نوسانات کاذب، با زیان‌های میلیونی مواجه شدند.
کد خبر : ۱۴۸۶۶۲

به گزارش خبرنگار ایبِنا، ورود به بازار ارز به قصد سرمایه‌گذاری و کسب سود همواره با خطرات بسیاری همراه است. امروز تنها در حالیکه دو روز از پایان تعطیلات نوروزی می‌گذرد، شاهد تکرار سناریویی هستیم که تا پیش از این بار‌ها دیده شده است. در طول تعطیلات نوروز، کانال‌های تلگرامی و دلالان بازار ارز با هدف ایجاد التهاب و هیجان در بازار، اقدام به قیمت‌سازی و اعلام صوری افزایش نرخ ارز کردند. این در حالی بود که بسیاری از بازار‌ها تعطیل بوده و تقاضای حقیقی ارز به حداقل خود رسیده بود. حالا که تنها دو روز از تعطیلات نوروزی می‌گذرد، نرخ غیررسمی دلار با ریزش شدید مواجه شده و خریداران قبلی، حالا فروشندگان دلار‌های بدون خریدار هستند.

 

از روز گذشته و با آغاز ریزش نرخ ارز تا این ساعت دلار در بازار غیررسمی بیش از ۳ هزار تومان کاهش قیمت داشته و با اخبار اقدامات جدید بانک‌مرکزی در مدیریت تقاضای ارز و کاهش نرخ، نگرانی دارندگان دلار از کاهش بیش‌تر نرخ دلار افزایش یافته است. مشاهدات خبرنگار ایبِنا از بازار ارز حاکی از تجمع فروشندگانی است که دلارهایشان خریداری ندارد.

 

بانک مرکزی با الزام افتتاح حساب ارزی برای متقاضیان و کاهش سهیمه کد ملی از ۵۰۰۰ یورو به ۲۰۰۰ یورو و معادل آن و همچنین اعمال قوانین سخت‌گیرانه برای دریافت ارز سهمیه‌ای در صدد قطع دست دلالان از بازار ارز است و با کاهش نرخی که امروز رخ داد، بنظر می‌رسد این اقدامات موثر بوده است.

 

 

زیان ۳۵ میلیونی بازار ارز در کمتر از ۱۰ روز

 

در طول تعطیلات نوروز کانال‌های تلگرامی به دنبال ایجاد نوسان در بازار ارز بودند تا جایی که در هفتمین روز سال جدید نرخ دلار در بازار غیررسمی و کانال‌های تلگرامی به بالای ۵۵ هزار تومان نیز رسید. دلالان با ایجاد نوسان و اعلام نرخ‌های کاذب در زمان تعطیلات به دنبال فروش دلار خود با نرخ‌های بالا هستند تا پس از پایان تعطیلات و با کاهش نرخ دوباره دلار خریده و منتظر یک فرصت دیگر باشند.

 

نرخ دلار از هفتم فروردین تا به امروز حدود ۷ هزار تومان کاهش یافته است و فردی که در هفتم فرودین ماه ۵ هزار دلار از بازار غیررسمی خریداری کرده است با قیمت فعلی بازار که دلار حتی با نرخ ۴۸ هزار تومان نیز خریداری ندارد تنها در کمتر از ۱۰ روز ۳۵ میلیون تومان ضرر کرده است.

 

تجربه زیان‌های این چنینی در بازار ارز که پیش از این نیز بار‌ها تکرار شده است باید درس عبرتی باشد تا افراد از ورود به بازار‌های پرریسکی مثل ارز دوری کنند.

 

البته خریداران ارز بازار غیررسمی علاوه بر ریسک به دام نوسان‌گیران افتادن با ریسک‌های دیگری از قبیل سرقت، دلار‌های تقلبی، کلاهبرداری و دیگر موارد نیز مواجه هستند که خطر از بین رفتن سرمایه افراد را بسیار افزایش می‌دهد.

ارسال‌ نظر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۲
۰
دلار و آمریکا به زودی با خاک یکسان می شن از صف دلار بکشین بیرون لطفا
فیلم و پخش زنده
بیشتر