16 فروردين 1402 - 12:11
در گفتگو با ایبِنا مطرح شد؛

جلوگیری از خروج ارز/ دلالی محدود می‌شود

دستورالعمل جدید بانک مرکزی با ایجاد محدودیت در تقاضا و از بین بردن جذابیت‌های سفته‌بازی به مدیریت منابع ارزی کمک می‌کند.
کد خبر : ۱۴۸۶۹۱

بابک اسماعیلی؛ کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا، در رابطه با اقدامات اخیر بانک مرکزی بیان کرد: اقدام اخیر بانک مرکزی با صدور دستورالعمل نحوه فروش اسکناس در سرفصل تامین نیاز‌های ضروری از طریق واریز به حساب ارزی بانکی می‌تواند ضمن جلوگیری از ایجاد تقاضای مفرط پیشین که عملا ارز را در اذهان جامعه به عنوان یک کالای سرمایه‌ای مطرح کرده بود، زمینه گسترده‌تر شدن دامنه سفته‌بازی و دلالی موجود را بگیرد. 

 

وی افزود: طبق آمار‌های اعلام شده بالغ بر ۲۵ میلیارد دلار ارز نزد مردم نگهداری می‌شود، در حالیکه این دارایی راکد می‌تواند به چرخه اقتصاد ما وارد و باعث رونق و رشد شود. ارزپاشی‌های چندساله بانک مرکزی عملا نه تنها نتوانست جلوی روند افزایشی قیمت ارز را بگیرد، بلکه به خارج کردن این دارایی‌ها از چرخه اقتصاد و تبدیل شدن به ارز به اصطلاح بالشی کمک کرده بود، اما تغییر نگرش بانک مرکزی در واریز به حساب ارزی به جای پرداخت مستقیم اسکناس باعث جلوگیری از خروج ارز از چرخه خواهد شد و به مدیریت تقاضای ارز کمک شایانی خواهد کرد. 

 

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: متاسفانه اقدامات پیشین، تنها باعث سوءاستفاده دلالان ارزی شده بود که این گروه با ایجاد فضای ناامن و با القای احساسات کاذب از التهابات بازار بهره‌برداری می‌کردند که این امر منجر به رشد انتظاری قیمت ارز در سطح جامعه شده بود، در حالیکه دستورالعمل جدید باعث مدیریت منابع ارزی می‌شود.

 

اسماعیلی در پایان تاکید کرد: دستورالعمل جدید با ایجاد محدودیت در تقاضا و از بین بردن جذابیت‌های سفته‌بازی می‌تواند در کوتاه مدت به مدیریت منابع ارزی در شرایط تحریم کمک کند تا با کمک دستگاه دیپلماسی شاهد رفع مشکلات و مدیریت عرضه ارز نیز باشیم تا در سایه آن بتوانیم وضعیتی پایدار را با سیاست‌گذاری عالمانه بانک مرکزی تجربه کنیم.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر