01 ارديبهشت 1402 - 16:01
عضو هیات نمایندگان اتاق ایران در گفتگو با ایبِنا؛

تاثیر انتظارات تورمی بر نوسان نرخ ارز/ افزایش صادرات می‌تواند تراز تجاری را تعدیل کند

تاثیر انتظارات تورمی بر نوسان نرخ ارز  افزایش صادرات می‌تواند تراز تجاری را تعدیل کند
افزایش صادرات می‌تواند تراز تجاری را تعدیل کند، اما نیاز به این دارد که در تمام زمینه‌های اقتصادی در شرایط درستی باشیم.
کد خبر : ۱۴۹۲۶۲

آرش علوی، کارشناس اقتصادی و عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با ایبِنا اعلام کرد: تورم و نرخ ارز را نمی‌توان در کنار هم بررسی کرد چرا که با هم متفاوت هستند. دو عاملی که در ایران روی تورم تاثیر گذار است  پدیده‌های پولی و انتظارات است. نرخ ارز بر اساس انتظارات تورمی تعیین می‌شود.

وی در ادامه افزود: افزایش صادرات می‌تواند تراز تجاری را تعدیل کند، اما نیاز به این دارد که در تمام زمینه‌های اقتصادی در شرایط درستی باشیم. درست است که صادرات ما از لحاظ پولی بیشتر شده، اما باید این نکته را هم در نظر گرفت که بخشی از این افزایش پولی نشات گرفته از افزایش قیمت نفت و فلزات است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در پاسخ به اینکه آیا بهتر نیست صادرات بازار هدف داشته باشد، گفت: فعالان بازار و تولید کنندگان سعی می‌کنند کالای خود را به بالاترین قیمت و بهترین جایی که می‌توانند بفروشند. به اعتقاد من بهتر است دولت دست صادر کنندگان را باز بگذارد تا بتوانند محصولات خود را به کشوری صادر کنند که سود بیشتری را به همراه داشته باشد.

علوی تصریح کرد: از سال ۹۷ تا کنون روند قیمت دلار افزایشی بوده، اما به نسبت آن افزایش صادرات وجود نداشته که بیانگر این موضوع است که مشتری خارجی برای برخی از محصولات کشور ما وجود ندارد. این کارشناس اقتصادی در پایان گفت: در مورد کالا‌هایی که قیمت تمام شده اش با تورم بالا می‌رود مانند صنایع دستی و فرش که مشتری خارجی هم برای آن وجود دارد، در صادرات پیشرفت چشمگیری نداشته ایم و نیاز به برنامه ریزی داریم.

برچسب ها: صادرات تورم ارز
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر