08 ارديبهشت 1402 - 10:15
آنچه که از جهان پسا دلار باید بدانیم (۳)

نابودی قریب الوقوع مرجعیت دلار و نگرانی شدید دونالد ترامپ و همفکرانش

دونالد ترامپ با حمله شدیداللحن به جوبایدن، رئیس جمهور ایالات متحده را متهم ردیف اول نابودی قریب الوقوع مرجعیت دلار در جهان می‌داند
کد خبر : ۱۴۹۴۳۵

به گزارش خبرنگار ایبِنا، در بخش سوم از مجموعه مقالات " آنچه که از جهان پسا دلار باید بدانیم" به سراغ تحلیل و تبیین اظهار نظرات تاثیرگذار دونالد ترامپ، رئیس جمهور جنجالی و سابق ایالات متحده و میلیاردر آمریکایی می‌رویم تا ببینیم چه چیزی موجب آشفتگی این شخص و همفکرانش در باب کاهش ارزش دلار در سطح جهانی و نگرانی از نابودی جایگاه معیار و مرجعیت دلار به عنوان ارز ذخیره جهانی شده است

 

چرا کاهش مرجعیت دلار، تا این میزان برای ترامپ و همفکرانش دردآور است؟

 

نام دلار آمریکا سال هاست که با انحصاری‌ترین و بالاترین جایگاه مرجع ذخیره ارزی در جهان گره خورده است. بر مبنای مفاهیم تئوریک اقتصاد بین الملل، ارزی که به عنوان مرجع ذخیره ارزی در جهان شناخته می‌شود، همواره در مقادیر قابل توجهی توسط دولت ها، بانک‌های مرکزی و سایر موسسات مالی به طور گسترده در ذخایرسراسر جهان نگهداری می‌شود.


اهمیت نقش ارز مرجع ذخیره ارزی جهان به عنوان واسطه‌ی مبادله در تجارت بین الملل و ابزار ذخیره ارزش برای ذخایر مالی جهانی بسیار پر رنگ است. وجود ارز ذخیره جهانی این امکان را به کشور‌ها می‌دهد تا بدون نیاز به مبادله مستقیم ارز‌های ملی خود، مبادلات تجاری و مالی را با سهولت بیشتر، هزینه کمتر و مدیریت بهینه‌تر با یکدیگر انجام دهند.


ارز مرجع ذخیره ارزی جهان به کشور خاستگاه، منشا و صادرکننده‌ی آن نفوذ قابل توجهی بر سیستم مالی جهانی از جمله توانایی استفاده از ارز خود به عنوان ابزاری برای دیپلماسی برنده و سیاست اقتصادی تحت فشار می‌دهد. همچنین این ارز می‌تواند به تقویت اعتماد اقتصاد جهانی به ثبات مالی آن کشور و افزایش تقاضای مبادلاتی با کشور صادر کننده، کمک شایان کند.


امروز این نقش پر رنگ را دلار آمریکا در جهان بازی می‌کند که از قرن پانزده میلادی تا به امروز، بازیگر بلامنازع و برتر این بستر بوده است. حال فرض کنید که سیاست‌های داخلی دولتمردان ایالات متحده و عزم جامعه جهانی، موجب کاهش سلطه مطلق دلار و شکست این هژمونی قدرتمند انحصاگر نابرابر شود.
آنگاه این شرایط برای شما درد آور نیست؟


وضعیت اسفناک و متزلزل چند وقت اخیر دلار که نوید این را به آمریکایی‌ها می‌دهد که دیگر شما آقای اقتصاد جهان نخواهید بود، خواب را از چشمان همه سرمایه داران ایالات متحده همچون دونالد ترامپ ربوده است.

 

اولین واکنش ترامپ و همفکرانش به خطر سقوط و شکست هژمونی دلار چه بود؟

 

خب خیلی واضح و روشن است... یک لحظه شما خود را در جایگاه دونالد ترامپ تصور کنید...

به عنوان یک آمریکایی سرمایه دار، از دیدن شمردن شماره معکوس برای شکست سلطه انحصاری دلار در جهان چه حسی به شما می‌دهد؟


اگر پس از چند دوره قهرمانی بلامنازع در مسابقات دو و میدانی المپیک، پای شما ذره ذره قطع کنند، چه سرنوشتی برای خود متصور می‌شوید؟


با پاسخ به این دو سوال، می‌توانید واکنش ترامپ را پیش بینی کنید.


به همین دلیل است که هر فرد دیگری نیز جای دونالد ترامپ سرمایه دار باشد، اتمسفری جز وحشت و نگرانی نسبت به آینده تاریک دلار، وجود او را دربر نخواهد گرفت


اظهارات پر از اضطراب و تنش ترامپ یک روز پس از چشم انداز نزولی بیش از حد دلار بیان شد؛ جایی که رئیس جمهور سابق ایالات متحده معتقد است سقوط دلار آمریکا بزرگترین شکست در ۲۰۰ سال گذشته خواهد بود.


دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین ایالات متحده در پیام جدیدی که در روز پنجشنبه ۶ آوریل ۲۰۲۳، در شبکه اجتماعی Truth Social منتشر کرد اعلام داشت:

 

"قطعا به دلیل سیاست‌های غلط و احمقانه‌ی دولت جو بایدن، به همین زودی ها، دلار دیگر ارز شماره یک جهان نخواهد بود. دلار در حال سقوط است... بله درست شنیدید.... دلار قدرتمند آمریکا در حال سقوط آزاد است و تا نابودی کامل ما در عرصه جهانی وتبدیل شدن به یک کشور درجه دوم، زمان زیادی باقی نمانده است... دولت چین و دولت بایدن در این تراژدی تاریخی همکاری تنگاتنگی با هم دارند؛ بایدن سیاست‌های افتضاح وضع می‌کند و چین فعالانه در تلاش است تا برای دلار آمریکا به عنوان ارز ذخیره جهانی، جایگزینی مناسب پیدا کند"

 

پیش از این، نوریل روبینی، اقتصاددان آمریکایی، که بحران مالی سال ۲۰۰۸ را پیش بینی کرده بود، نابودی نهایی دلار را به عنوان مرجع ارز ذخیره جهانی طی یک دهه آینده نامحتمل ندانسته است و اعلام کرده که به عنوان نمونه، روپیه هند می‌تواند در طی یک دوره زمانی نه چندان طولانی، به یکی از ارز‌های مرجع ذخیره جهانی تبدیل شود.


ری دالی، موسس، رئیس مشترک و مدیر سرمایه گذاری شرکت Bridgewater Associates، دیدگاه مشابهی را بیان کرد و گفت که دوران نظم جهانی تحت سلطه دلار و جهانی شدن با اقتصاد دلاری به سرعت در حال ناپدید شدن است، زیرا قدرت‌های کوچک و بزرگ جهان در حال شکل دادن بلوک‌های مالی و اقتصادی در یک اتمسفر جدید هستند.

 

محتوای مصاحبه جنجالی دونالد ترامپ با فاکس نیوز در ارتباط با دلار چه بود؟

 

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در مصاحبه‌ای با فاکس نیوز که چهارشنبه هفته پیش، دوباره بازپخش شد، هشدار داد که اگر چین بخش بزرگی از اقتصاد‌های جهان را از استاندارد دلار خارج کند، معادل باخت مفتضحانه‌ی آمریکا در جنگ جهانی خواهد بود.
ترامپ در ادامه‌ی مصاحبه خود افزود:

 

"من شنیده ام که چند نفر از مشاوران اقتصادی جو بایدن گفته اند که ما هرگز استاندارد دلاری را از دست نمی‌دهیم. آیا شوخی می‌کنید، یا موادر مخدر مصرف کرده اید و یا در خواب هستید؟ چین با تمام توان خود می‌خواهد استاندارد جهانی مرجع ذخیره ارز را تغییر دهد و اگر این اتفاق بیفتد، ما شکست سنگین و غیر قابل برگشتی خواهیم خورد و قطعا از این به بعد یک کشور درجه دو خواهیم بود"

 

علاوه بر این، رئیس جمهور سابق ایالات متحده توضیح داد که دولت بایدن، اقتصاد برزیل را به دلیل نفوذ قدرتمند چین از دست داد و حالا هم در آستانه از دست دادن اقتصاد قدرتمند کلمبیا است.


ترامپ در ادامه‌ی مصاحبه خود پس از بیان مخاطراتی که دولت‌های اروپایی بویژه فرانسه برای تزلزل نظام دلاری در جهان ایجاد کرده اند، هشدار داد:

 

"دوباره می‌خواهم از خطر وجود چین بگویم. شاید تا آخر مصاحبه‌ی امشب چندین بار دیگرنیز از تحرکات نا امن بالقوه‌ی این کشور درعرصه جهانی نظام دلاری بگویم. این جمله که چین در تلاش است تا دلار آمریکا را از جایگاه ارز شماره یک در سراسر جهان به زیر بکشد، سه سال پیش غیرقابل تصور و خنده دار به نظر می‌رسید است، اما متاسفانه احساس می‌کنم در آمریکایِ امروزِ تحت رهبری بایدن احتمالاً این اتفاق بیفتد و چین موفق خواهد شد و این اتفاق یعنی بزرگترین شکست تاریخ کشور ما در همه اعصار و زمان ها"

 

ترامپ در بخش مهمی از مصاحبه‌ی جنجالی خود اعلام کرد:

 

" آمریکا از زمان حضور بایدن در ژانویه ۲۰۲۱ در سمت ریاست جمهوری، در یک آشفتگی پیچیده به سر می‌برد. اقتصاد ما در حال سقوط است. تورم از کنترل خارج شده است. روسیه به چین ملحق شده است. آیا باورتان می‌شود؟ پکن در حال تعمیق روابط خود با مسکو است، زیرا هر دو با نظم جهانی به رهبری ایالات متحده مخالف هستند. روسیه قبلاً یوان چین را به عنوان یکی از ارز‌های اصلی برای ذخایر بین المللی و تجارت خارج از کشور خود در مواجهه با تحریم‌های غرب پذیرفته است. عربستان سعودی به ایران پیوسته است و اخیرا میانجیگری توافق صلح میان ایران و عربستان سعودی، با کمک چین انجام شده است. این یعنی چین، روسیه، ایران و کره شمالی به عنوان یک "ائتلاف قدرتمند و ترسناک مخرب" گرد هم آمده اند. با این وضعیت، آیا دلار امکان دیگری جز سقوط آزاد و پایان ۶ قرن مرجعیت ارز ذخیره جهانی خود دارد؟"

 

دونالد ترامپ در پایان مصاحبه خود با حملات مجدد و شدید الحن به سیاست‌های دولت بایدن، رئیس جمهوری فعلی ایالات متحده را متهم ردیف اول کاهش و نابودی قریب الوقوع مرجعیت دلار در جهان دانست و استدلال کرد که اگر او رئیس جمهور بود، وضعیت اقتصاد ایالات متحده در شرایط بهتری قرار می‌گرفت. وی در پایان افزود که احتمالا سرمایه گذاران باید به دنبال بهشت‌های جایگزین امن دلار همچون دارایی‌های رمز نگاری شده و بیت کوین باشند.



حال باید دید که پیش بینی‌های دونالد ترامپ در ارتباط با شکست هژمونی دلار در جهان تا چه اندازه محقق می‌گردد.

 

نویسنده: سید مهدی میرحسینی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها