23 ارديبهشت 1402 - 09:51
معاون اسبق وزیر اقتصاد در گفتگو با ایبِنا:

سیاست‌های ارزی بانک مرکزی بازار را به آرامش رساند/ برای کوچک شدن بازار غیررسمی ارز، قاچاق باید کنترل شود

سیاست‌های ارزی بانک مرکزی بازار را به آرامش رساند  برای کوچک شدن بازار غیررسمی ارز، قاچاق باید کنترل شود
عباس معمارنژاد گفت: سیاست‌های بانک مرکزی، به ویژه راه‌اندازی مرکز مبادله ایران تاثیرگذار بود و بازار را به آرامش رساند.
کد خبر : ۱۴۹۹۳۰

عباس معمارنژاد؛ معاون اسبق وزیر اقتصاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا با بیان اینکه نرخ ارز تابع عرضه و تقاضاست، اظهار کرد: اگر بتوانیم در یک سو عرضه را مدیریت کنیم و از سوی دیگر برای تقاضا کنترل بهتری داشته باشیم به طور قطع خواهیم توانست بازار ارز را کنترل کنیم.

 

وی ادامه داد: البته در ایران عامل دیگری وجود دارد که بر بازار تاثیر دارد و آن هم انتظارات تورمی است که در اقتصاد ایران شکل می‌گیرد؛ اگر انتظارات تورمی بالا باشد؛ طبیعتا تقاضا‌های سفته بازی و کاذب برای ارز افزایش پیدا می‌کند و نرخ را بالا می‌برد.

 

معمارنژاد تصریح کرد: امسال فروردین ماه تراز تجاری مثبت شد و این امر نویدبخش این است که در زمینه عرضه بتوانیم نسبت به تقاضا پیشی بگیریم، البته مشروط بر اینکه ارز کالا‌هایی که صادر می‌کنیم قابل دسترس و امکان مدیریت آن توسط خود صادرکنندگان وجود داشته باشد. این امر نکته مهمی است که باید به آن توجه داشت.

 

این استاد دانشگاه گفت: از سوی دیگر هرچه بتوانیم انتظارات تورمی را در سطح جامعه کنترل کنیم حتما در نرخ ارز موثر خواهد بود.

 

وی با اشاره به بازار غیررسمی ارز اظهار کرد: بخشی از تقاضا‌هایی که در بازار آزاد وجود دارد برای کالا‌های قاچاقی است که وارد کشور می‌شود. چه بخواهیم و چه نخواهیم براساس آمار‌های غیررسمی حجم قاچاق ورودی ما حدود ۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلار است که این حجم از واردات کالا نیاز به ارز دارد و طبیعتا هم امکان تامین آن در بازار رسمی وجود ندارد؛ بنابراین یکی از راهکار‌هایی که بازار غیررسمی و بازار آزاد ارز را می‌توان کنترل و کوچک کرد مدیریت و کنترل قاچاق کالاست.

 

به گفته معاون اسبق وزیر اقتصاد، در نتیجه هرچقدر بتوانیم قاچاق را کنترل کنیم تقاضا در بازار غیررسمی را نیز محدود می‌کنیم و برهمین اساس هم نرخ ارز کاهش می‌یابد. از سوی دیگر هرچه بتوانیم انتظارات مردم را به ثبات اقتصادی بیشتر متمرکز و معطوف کنیم وضعیت بهتر خواهد شد.

 

معمارنژاد افزود: سیاست‌هایی که در این مدت بانک مرکزی به کار گرفته به ویژه راه اندازی مرکز مبادله ارز و طلای ایران مثبت و تاثیرگذار بوده است و توانست بازار را به آرامش نسبی برساند.

 

وی گفت: نکته مهم دیگر اینکه فعالان اقتصادی انتظار دارند تخصیص ارزشان در زمان کوتاهی انجام شود. با چنین شرایطی قطعا ثبات را در بازار ارز خواهیم داشت.

 

معاون اسبق وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه مردم نباید هیجان زده وارد بازار ارز و بازی دلالان شوند، تصریح کرد: به مردم توصیه می‌کنیم که آگاهانه تصمیم بگیرند و مطابق جو رفتار نکنند چراکه این شرایط موجب می‌شود افرادی که رانت اطلاعاتی دارند و آگاه هستند سود ببرند و آن‌هایی که اطلاعات کمتری دارند حتما ضرر خواهند کرد.

 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر