16 ارديبهشت 1402 - 14:41
معاون ناشران و اعضا شرکت بورس خبر داد:

پذیرش اولین «شرکت پروژه»، به‌زودی در بورس تهران

از اواخر سال گذشته بحث شرکت‌های پروژه را در دستور کار قرار دادیم و طی یک یا دو هفته آینده یک شرکت در این حوزه پذیرش خواهد شد.
کد خبر : ۱۵۰۰۳۰

به گزارش ایبِنا، محمدامین قهرمانی، معاون ناشران و اعضا بورس تهران در رابطه با برنامه‌های بورس تهران برای عرضه‌های اولیه در سال ۱۴۰۲، اظهار کرد: روزانه در بورس تهران پیگیر گزارشات ارزش‌گذاری، مستندات و ... پرونده‌هایی هستیم که در جریان عرضه، درج و پذیرش قرار دارند، زیرا هرچه شرکت‌های متقاضی مدارک خود را با سرعت و کیفت بهتری ارائه دهند، زمان عرضه نیز کوتاه‌تر می‌شود.

او بیان کرد: در فرآیند عرضه اولیه ذینفعان متعددی نقش دارند اینگونه نیست که یک درخواستی برای بورس تهران ارسال شود و بلافاصله بورس تهران اقداماتی را روی آن انجام دهد و عرضه صورت بگیرد، بلکه فرآیند عرضه اولیه در اصل یک تعاملی بین طرف عرضه با مسئولان مربوط در این بازار است.

قهرمانی گفت: نمی‌توان سرعت را بر کیفیت ارجحیت داد و مدارک و مستندات شرکت‌ها می‌بایست به طور دقیق بررسی شود، زیرا در غیر این صورت ممکن است ریسک‌های گوناگونی به سهامداران متحمل شود.

او تصریح کرد: عرضه‌های خوبی طی مدت اخیر صورت گرفت، به طور مثال می‌توان به سهام شرکت "بین المللی توسعه صنایع و معادن غدیر" در روز‌های پایانی سال گذشته و شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد در فرودین امسال اشاره کرد.

معاون ناشران و اعضا بورس تهران گفت: افزون بر مسائل عرضه اولیه، از اواخر سال گذشته بحث شرکت‌های پروژه را در دستور کار قرار دادیم و طی یک یا دو هفته آینده یک شرکت در این حوزه پذیرش خواهد شد و سعی داریم تا در بهار امسال به مرحله پذیره‌نویسی نیز برسد.

قهرمانی بیان کرد: هدف از عرضه شرکت‌های پروژه تقویت بازار اولیه و جذب نقدینگی از مسیر درست و هدایت منابع به سمت شرکت‌هاست.

او تصریح کرد: اکنون با ناشران بورسی که برای پروژ‌های خود به دنبال تامین مالی هستند در حال مذاکره هستیم تا از محل سلب حق تقدم بتوانند ضمن افزایش سرمایه، تامین مالی خود را انجام دهند.

معاون ناشران و اعضا بورس تهران گفت: با اجرای درست مسئله مذکور ضمن تامین مالی شرکت شاهد عرضه سهام جدید در بازار و کنترل عطش نقدینگی بازارسهام خواهیم بود.

قهرمانی گفت: اکنون تقریبا ۴ شرکت به نسبت بزرگ در جریان عرضه اولیه و ۴ شرکت در جریان درج قرار دارند که حوزه فعالیت این شرکت‌ها اغلب در زمینه صنایع فلزی، هلدینگ مالی و سایر هستند.

او گفت: اشخاص می‌توانند با مراجعه به سایت tse.ir و بخش پرونده‌های پذیرش سهام آمار شرکت‌هایی که در جریان عرضه و درج هستند را مشاهده کنند.

معاون ناشران و اعضا بورس تهران بیان کرد: بورس تهران در راستای تسهیل ورود شرکت‌ها اقداماتی را همچون پیگیری و راهنمایی مستمر به منظور تکمیل پرونده‌ها و مدارک انجام می‌دهد.

قهرمانی گفت: در بازه یک تا دوماه آینده عرضه‌های اولیه خواهیم داشت، اما اکنون نمی‌توان به قطع اسم شرکتی را بیان کرد.

معاون ناشران و اعضا بورس تهران در پایان گفت: بورس تهران طی یکسال اخیر در حوزه عرضه اولیه و پذیره‌نویسی شرکت‌ها به جدیت پیگیر بوده، سهامداران باید بدانند بحث سرعت می‌بایست در کنار کیفیت در این حوزه مد نظر باشد همچنین فرآیند عرضه تنها به بورس تهران بازنمی‌گردد و ذینفعان دیگری نیز در این مسئله نقش دارند.

 

 منبع: سنا

ارسال‌ نظر
دکتر قره ویسکی
Iran (Islamic Republic of)
۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۰
۰
سرمایه های سرگردان زیادی در اقتصاد ایران وجود دارد که در صورت عدم سازماندهی سمت دلال بازی و سفته بازی می روند .
شرکتهای پروژه محور باعث جذب این سرمایه ها و هدایت آنها به مشاغل و اهداف اقتصادی بزرگ و ارزشمند می شوند .
تجلی یک تجربه عالی و خوب بود امیدواریم هر چه بیشتر توسعه پیدا کنند
فیلم و پخش زنده
بیشتر