28 خرداد 1402 - 18:57
۲ سال با مردم؛ از وعده تا اجرا؛

بازگشت ۳۸۱۸ واحد راکد به چرخه تولید در دولت سیزدهم

بازگشت ۳۸۱۸ واحد راکد به چرخه تولید در دولت سیزدهم
در دولت سیزدهم طی دو سال گذشته تعداد سه هزار و ۸۱۸ واحد راکد در داخل و خارج از شهرک‌های صنعتی احیا شد.
کد خبر : ۱۵۱۹۶۱

به گزارش ایبِنا، احیای واحد‌های تولیدی راکد و بازگرداندن آن‌ها به چرخه تولید، یکی از مهمترین سیاست‌هایی است که دولت در شرایط حساس امروز کشور باید برای آن برنامه‌ریزی داشته و با همه توانش آن را دنبال کند.

 

این رویکرد از آنجایی که کشور از سال‌ها پیش با شدیدترین تحریم‌های بین‌المللی دست به گریبان بوده و در عین حال بیش از هر زمان دیگری به تولید داخل متکی است، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار خواهد بود. البته طبق آنچه که از تلاش‌های سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی به عنوان یکی از متولیان اصلی رونق‌بخشی به بخش تولید کشور نمود یافته و بیان می‌شود، برنامه‌ریزی و پیگیری‌های مجدانه برای احیای واحد‌های راکد تولیدی است که به نظر می‌رسد در مسیر درستی قرار دارد.

 

نبود زیرساخت‌ها، نداشتن مواد اولیه، نبود سرمایه در گردش و عدم توانایی در پرداخت تسهیلات در سال‌های گذشته تعطیلی و رکود یا نیمه فعال‌شدن بسیاری واحد‌های تولیدی را رقم زد.

 

در این زمینه دولت با کمک بخش خصوصی و فعالان اقتصادی به طور جدی پیگیر رفع مشکلات واحد‌های تولیدی بوده و برنامه‌ریزی بسیار خوبی در این زمینه انجام شده است و تامین زیرساخت‌ها و حمایت از کسب‌وکار‌ها و بنگاه‌های کوچک، دو برنامه مهم و اولویت‌دار وزارت صنعت، معدن و تجارت محسوب می‌شود.

 

برپایه آمارها، در سال ۱۴۰۱ تعداد یک‌هزار و ۷۵۱ واحد راکد و غیرفعال به چرخه تولید و فعالیت بازگشت. از این تعداد واحد‌های راکد مجدد راه‌اندازی شده، یک‌هزار و ۲۹۸ واحد در داخل شهرک‌های صنعتی و ۴۵۳ واحد در خارج از این شهرک‌ها بوده‌اند.

 

این مهم با سرمایه‌گذاری ۲۰۶ هزار و ۲۱۹ میلیارد ریالی به انجام رسید که اشتغال‌زایی برای ۳۴ هزار و ۶۷۳ نفر را به دنبال داشته است.

 

استان تهران با احیای ۲۱۱ واحد راکد، استان فارس با ۱۵۷ واحد و استان اصفهان با ۱۲۴ واحد، بهترین عملکرد را در سال گذشته در این زمینه داشته‌اند.

 

در سال ۱۴۰۰ تعداد یک هزار و ۶۱۲ واحد و از سال ۱۳۹۱ تا پایان سال ۱۳۹۹ نیز ۱۰ هزار و ۱۹۳ واحد راکد مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی با همکاری کارگروه‌های تسهیل و رفع موانع تولید، دستگاه قضایی، شبکه بانکی و مشارکت سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، احیاء و به چرخه تولید بازگشت.

 

دلایل رکود واحد‌ها

 

برپایه این گزارش، بررسی مشکلات واحد‌های راکد و غیرفعال نشان می‌دهد، تقریبا نیمی از مشکلات این واحد‌ها به کمبود نقدینگی برمی‌گردد.

 

پس از آن، فقدان بازار برای محصولات، تامین مواد اولیه، اختلاف شرکا، مشکلات زیرساختی، تامین ماشین‌آلات و مشکلات قضایی، دلایل اصلی تعطیلی واحد‌های یاد شده است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر