18 تير 1402 - 11:44
در گفت‌وگو با ایبِنا مطرح شد؛

بهانه‌گیر‌های سیاسی، آمار‌های واقعی را نمی‌بینند/ بانک مرکزی رکود را از اقتصاد دور کرد

بهانه‌گیر‌های سیاسی، آمار‌های واقعی را نمی‌بینند  بانک مرکزی رکود را از اقتصاد دور کرد
برخی در گذشته هشدار ابر تورم می‌دادند و اکنون بحث رکود را پیش می‌کشند که این موضوع ناشی از اختلافات سیاسی با دولت است.
کد خبر : ۱۵۲۶۸۵

محمد جلیلی، تحلیلگر اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا اظهار کرد: سال گذشته برخی کارشناسان و فعالان اقتصادی و رسانه‌‌ها به دولتمردان هشدار ابر تورم می‌دادند و اکنون که وضعیت رشد نقدینگی و تورم تا حدی کنترل شده بحث رکود را پیش می‌کشند؛ اما باید توجه داشت شرایط اقتصاد ایران با ابر تورم و رکود فاصله دارد.

 

وی با بیان اینکه سال گذشته برخی فعالان اقتصادی از ونزوئلایی شدن تورم در ایران سخن می‌گفتند و به دنبال بقای ارز ترجیحی بودند، تصریح کرد: اما با حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی تورم ماهانه ۱۲ درصد شد در حالی که برای ونزوئلایی شدن ، تورم ماهانه حداقل ۵۰ درصد خواهد بود.

 

جلیلی با تاکید بر اینکه تورم معضل اصلی اقتصاد ایران است و باید رفع شود، گفت: تورم هنوز هم برای اقتصاد ایران مشکل ایجاد می‌کند، اما شرایط نسبت به گذشته و روندی که طی می‌شد بهتر شده که البته هنوز به نقطه مطلوب نرسیده، اما برخی انتقاد‌ها درباره تورم وجود دارد که خیلی جایز نیست چرا که رشد نقدینگی کاهش یافته و تورم تقریبا به کنترل بانک مرکزی درآمده است.

 

این تحلیلگر مسائل اقتصادی معتقد است فعالان اقتصادی که قبلا موضوع تورم را پیش می‌کشیدند اکنون هشدار رکود می‌دهند؛ متاسفانه برخی از آن‌ها دارای رسانه نیز هستند و سعی دارند موضوعات را وارونه جلوه دهند.

 

وی با اشاره به تعریف رکود در اقتصاد ایران، توضیح داد: در ظاهر رکود اینگونه تعریف می‌شود که حجم تولید و تجارت کاهش یابد، اما این موضوع را باید در نظر داشت که اگر اضافه تولید داشته باشیم و مشتری برای کالا وجود نداشته باشد به رکود می‌رسیم، البته آن هم فقط در گروه کالا‌های با دوام.

 

جلیلی ادامه داد: اکنون خودرو و مسکن جزو کالا‌های بادوام کشور هستند که در هر دو بخش کاهش عرضه و افزایش تقاضا وجود دارد، در نتیجه این دو بخش که در رکود می‌توانند تاثیر بگذارند با افزایش تقاضا مواجه هستند. ضمن اینکه اکنون بانک مرکزی اقداماتی انجام داده که رکود را از اقتصاد ایران دور کرده است و افزایش تسهیلات خرید و ساخت مسکن یکی از آن عوامل است.

 

به گفته وی، کسادی با رکود متفاوت است و رکود در شرایطی اتفاق می‌افتد که دوام داشته باشد، اما در حال حاضر شاهد این موضوع نیستیم. ضمن اینکه صادرات نفت ایران رشد بیشتری داشته که این موضوع در رشد اقتصادی و کنترل نرخ تورم هم تاثیر مثبتی دارد، اما متاسفانه بهانه‌گیر‌های سیاسی به دنبال نقض آمار‌های واقعی هستند.

 

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: برای انتقاد از وضعیت اقتصادی باید به میراثی که دولت دوازدهم بر جای گذاشت هم توجه کنیم؛ از ارز ترجیحی که براساس قانون باید حذف می‌شد تا تورم و کسری بودجه که در حال افزایش بود. اما خوشبختانه سیاست‌های دولت سیزدهم روال گذشته را تغییر داد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر