افزایش ۴۳ درصدی شاخص کل در سال ۱۴۰۱/ تحولات بازار سرمایه در سال گذشته چگونه بود؟

افزایش ۴۳ درصدی شاخص کل در سال ۱۴۰۱  تحولات بازار سرمایه در سال گذشته چگونه بود؟
شاخص کل بورس تهران و فرابورس در پایان سال گذشته نسبت به پایان سال ۱۴۰۰ به۹ ترتیب افزایش ۴۳.۴ درصدی و ۳۲.۷ درصدی را ثبت کردند.
کد خبر : ۱۵۳۱۰۶

 به گزارش خبرنگار ایبِنا، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس در اسفند ماه ۱۴۰۱ به ترتیب با ۲۷.۹ و ۲۱.۷ درصد افزایش نسبت به ماه قبل و افزایش ۴۳.۴ درصدی و ۳۲.۷ درصدی نسبت به پایان سال ۱۴۰۰ به ترتیب به ارقام ۱۹۶۰۴۵۷ و ۲۴۳۹۴ را ثبت کردند.

 

به طور کل می‌توان گفت که نوسان این دو شاخص در سال ۱۴۰۱ بسیار زیاد بوده و به طوری که روند این دو شاخص در نیمه اول سال نزولی و در نیمه دوم سال صعودی بوده است بازار سرمایه در سال ۱۴۰۱ تحت تاثیر مسائل مختلفی از قبیل منازعه بر سر نحوه عرضه خودرو، واردات خودروی دست دوم، قیمت خوراک، شرایط تورمی، مذاکرات هسته‌ای و بحران در روابط خارجی دولت قرار داشته است.

 

شاخص کل هم وزن بورس اوراق بهادار تهران که وزن یکسانی به تمامی صنایع نماد‌ها می‌دهد در پایان سال ۱۴۰۱ نسبت به پایان سال ۱۴۰۰ با افزایش ۶۸ درصدی همراه گردید شایان ذکر است که بازدهی بالاتر شاخص هم وزن در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ (۶۸ درصد) در مقایسه با بازدهی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در این سال (۴۳.۴ درصد) نشان دهنده بهبود بازدهی صنایع کوچک در مقایسه با بازدهی صنایع بزرگ است.

 

ارزش بازار سهام بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس در پایان سال ۱۴۰۱ نسبت به پایان سال ۱۴۰۰ به ترتیب ۳۳.۱ و ۳۳.۴ درصدی ارقام ۷۲۷۵۲ و ۱۸۰۸۱.۱ میلیارد ریال را ثبت کردند.

 

ارزش بازار بدهی بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس در پایان سال ۱۴۰۱ به ترتیب با افزایش ۵۶.۳ و ۱۶.۴ درصدی نسبت به سال گذشته ارقام ۵۳۸.۳ و ۴۳۹۹.۴ هزار میلیارد ریال را به خود اختصاص دادند.

 

مانده اوراق بدهی در بازار فرابورس به تفکیک ماهیت ناشر دولتی شهرداری‌ها شرکتی نشان دهنده آن است که در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ به ترتیب با رشد ۷.۳ و ۶۵.۳ و ۱۵۲.۲ درصدی مواجه بوده است شایان ذکر است که در سال ۱۴۰۱ اوراق دولتی شهرداری و شرکتی به ترتیب سهم ۷۰.۷، ۲.۳ و ۲۷ درصدی را از مانده اوراق بدهی ۶۵۵۰.۲ میلیارد ریال به خود اختصاص دادند.

 

مجموع ارزش معاملات سهام در بازار بورس اوراق بهادار تهران، در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ با افزایش ۱۳.۷ درصدی به ۱۰۰۶۲.۷ هزار میلیارد ریال رسید حجم معاملات سهام در سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰ نیز با رشد ۴۴.۲ درصدی به ۲۰۲۹.۶ میلیارد سهم رسید.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر