08 مرداد 1402 - 13:52
در گفت‌وگو با ایبِنا مطرح شد؛

از کاهش نقدینگی و تورم تا افزایش اعتبار معاملات

از کاهش نقدینگی و تورم تا افزایش اعتبار معاملات
عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: بانک مرکزی توانست با تدوین و اجرای سیاست‌های ویژه در کنترل رشد نقدینگی و مهار تورم تاثیرگذار عمل کند.
کد خبر : ۱۵۳۳۹۱

مهراد عباد، عضو کمیسیون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی ایران با مثبت ارزیابی کردن اقدامات بانک‌مرکزی در راستای کنترل نقدینگی و مهار تورم به خبرنگار ایبِنا گفت: ما شاهد کاهش نقدینگی و تورم هستیم به نحوی که آمار و ارقام منتشر شده از سوی بانک مرکزی، روند ثباتِ رو به کاهشِ حداقلی را نشان می‌دهد. البته باید همه جانبه به بحث نقدینگی توجه کرد، چراکه با وجود کاهش این مولفه اقتصادی باز هم اوراق قرضه که به نوعی مثل چاپ پول عمل می‌کند، مشکل ساز خواهد بود. آنچه مسلم است عوامل زیادی باعث افزایش تورم می‌شود که مطمئنا بانک مرکزی می‌تواند با تدوین و اجرای چند سیاست در مهار آن تاثیرگذار باشد.

وی به مزیت‌های چک الکترونیک به عنوان تازه‌ترین اقدام بانک مرکزی نیز اشاره کرد و گفت: این اتفاق تاثیر بسیار مثبتی در عرصه مبادلات مالی داشت و توانست اعتبار چک را دوباره احیا کند. پیش از این شاهد بودیم که چک، اعتبار خود را از دست داده و مشکلاتی مثل کلاهبرداری و صدور چک بی محل برای فعالان اقتصادی و صاحبان کسب و کار دردسرساز شده بود. به هر حال اجرای قانون جدید چک و ثبت چک الکترونیک در سامانه باعث شده تا طرفین معامله با اعتماد و اعتبار کافی با هم کار کنند و نگرانی و دغدغه‌ای نداشته باشند.

این فعال اقتصادی با اشاره به عضویت رسمی کشورمان در سازمان همکاری شانگ‌های گفت: با توجه به مسایل و مشکلات اخیر هر چقدر بتوانیم از این پیمان‌ها و معاهدات بیشتر بهره ببریم به نفع توسعه کشور گام برداشتیم. متاسفانه ما در این سال‌ها به دلیل تحریم‌های ظالمانه آمریکا و غرب از جامعه تجارت جهانی دور شدیم و قطعا این پیمان‌ها و معاهدات منطقه‌ای و جهانی می‌تواند راهگشای مسایل و مشکلات اقتصادی و تجاری ما باشد. همچنین عضویت در سازمان‌ها یا پیمان‌های بین المللی با برخورداری از مزیت‌های مشترک مثل همسایگی، سیاست خارجی و و زبان و فرهنگ مشترک، می‌تواند تاثیر بیشتری در مراودات بین المللی داشته باشد.


عباد با تاکید بر جذب مشتریان تجاری بیشتر از کشور‌های منطقه و دنیا ادامه داد: باید فکر و برنامه‌ای هم برای ادامه تحریم‌ها و مسائل نقل و انتقال پول داشته باشیم تا بتوانیم به‌طور موازی با همکاری کشور‌های هم پیمان مثل روسیه و چین، مراودات بانکی و مالی خود را پیش ببریم. بدین ترتیب می‌توان مشتریان از دست رفته را دوباره جذب تجارت با ایران کرد و با کشور‌های بیشتری ارتباط تجاری و اقتصادی برقرار کنیم.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر